Inlägg av HeinzPanzer

Inlägg som HeinzPanzer har skrivit i forumet

1
Skrivet av Flugsaft:

Hallå där allihopa, det är såhär att jag har bara spelat bloodborne men tröttnade för de var så svårt, samt gameplay var inte utmärkt enligt mig. Tror ni elden ring fortfarande kan vara nåt för mig?

Älskar ju open world spel om de är bra gjorda.

Efter allt man hört om elden ring hur jäkla bra det ska vara så blir man ju nyfiken. Vad är det som gör spelet så bra?

Är det givande att utforska världen? Hittar man spännande loot som gör karaktären omedelbart bättre och mer tilltalande?

Har tittat på massor av gameplay men hittar inte nåt som ser fantastiskt ut. Vad missar jag för nåt?

Om det är själva Open World du gillar så kan jag rekommendera Outward som nästa månad kommer släppa ett Defintive Edition, mer vyer och mer äventyrs känsla än ER. ER open world bygger mycket på att de ser destinationer vertikalt på klippor och så som du sen tar dig till, men i praktiken så är det mycket skog, dalar, träsk eller kullar runt om dig så det är ofta inte så mycket view distance. Hästen gör också att man kanske missar att ta in områden också. Outward har nästan alltid stora vyer och lugnare tempo och man kan inte teleportera runt som är helt kasst att ha med i ett open world spel. Om du gillade Morrowind rekommenderar jag Outward över Elden Ring.

Annars är ELEX 1 fenomenalt när det kommer till open world utforksa. Man har en jetpack som gör att man kan flyga korta avstånt och slänga sig ner för stup och överleva. ELEX 2 har kommit ut och verakr bra, men det patchas fortfarande och har prestanada problem på ATI.

Skrivet av Kris:

Är tveksam till delar av denna patch. Införa fler smithing stones och markera ut var npcs är på mappen går rakt emot det som From software står för. Som spelare ska du tvingas tänka själv och hushålla med resurserna inte få det levererat på fat. Risken är att denna patchen tar spelet i riktning bort från sitt ursprung.

Vet inte det. Traditionellt i Froms spel så går det nästan inte att missa NPC eftersom banorna är ganska straightforward och de teleporteras sen till huben. Så de brukar vilja att man ska kunna lätt nå NPCs, detta är bara en open world anpassning av det. Att klaga på det är ju nästan som att klaga på att spelet är open world och har en karta.

Minns att jag hittade claw tidigt som jag tog Godrick med, procca bleed. Spelade Prophet och Hookclaws funkade bättre än vanliga spjutet, även om spjutet var väldigt bra som jag bytte ut först när jag hittade Winged Scythe. Annars rulla och slunga eld. Tog Trä Riddaren lvl 13 också med samma taktik, kommer inte ihåg om jag hade Stray Dog som häjlp eller inte då.
Light roll hjälper väldigt mycket med bossar.

Moderna open world spel kräver ju mycket av hårdvaran, då får man ju anpassa sig också. Byggde ny dator för två år sen, X570 moderkort, ryzen 3700xt, 16gb ram, 5600xt sapphire PCI 4, köpte till en NVMe m2 PCI 4 SSD sn850 2TB nu på senaste Blackfriday, 7000MB/s läshastighet.

Har spelat 16 timmar, får små små stutters när jag närmar mig kanten av ett område och den ska ladda in nästa, och i fighten med Tree Sentinel av någon anledning. Men i det stora hela har det varit helt problemfritt. Spelar på maximum, förutom SSAO medium, 4k ( Trixx boost 3264x1836, samma som 85% rendering resolution av 4k) HDR på 55tum Q90T. Inomhus 55fps, utomhus 32-45. Men det vsynkas ju automatiskt så i praktiken konstant 30 då naturligtvis, för ett sånt här spel så prioriterar jag den grafiska upplevelsen att se världen framför 60fps.

Men moderna open world spel som streamar texturer och data kräver ju mer av lagringsenheterna är gamla spel med små banor. Med Directx 12 DirectStorage så blir PCI 3 minimum och de här stutters kommer ju försvinna från moderna open world spel när texturerna laddas direkt ifrån hårddisken till grafikkortet utan att gå via ram och CPU.

Men med det sagt så är ju Elden Ring motorn samma trötta motor som From Software har använt länge nu.

Jag byggde min dator sommaren 2020 och ångrar lite att jag snålade på grafikort, blev ett 5600Xt sapphire 6gb till en 3700 ryzen och x570 moderkort. Som jag pressar att köra 4k på min Q90T 55' (spontan köpte den på det årets blackfriday, var nersatt 5000kr) med bara 2.0b HDMI, och inte kan man få tag på ett 2.1 HDMI kort i dagens läge. Man får vara glad att de stöder RIS, FidelityFx CAS och Radeon Boost och andra mjukvarulösningar för att få 4k att flyta, kan få 60fps i Hell Let Loose i alla fall. Men bara runt 45 i Outward, ooptimiserade skräp

Skrivet av Jonkan:

Nästa steg i SoulsBorne-serien blir att likt Dragon's Dogma kunna klättra på fiender/bossar? 🤔

Kolla in Bleak Faith: Forsaken, och framförallt Arise of Awakener där man kan göra det. AOA verkar vara väldigt inspirerat av Dragon's Dogma.

Riktigt bra spelstudio! Alla spel är riktigt bra, jag började redan med Demon's Souls som paladin hillebard hjälte. DS1 atmosfär och early game exploration fångar verkligen utforskar känslan och är immersive. DS3 var det smidigaste spelet och markerade en behövlig återkomst till DeS combat gameplay, snabbare animationer, hyperarmour och manabar. Har hundratals timmar på det spelet, många i pvp. Och Sekiro är bara helt fenomenalt, combat och värld, när man kommer över den första tröskeln.

Jag kommer vara kluven mellan ELEX 2 och Elden Ring i vår, tyskarna på Piranha Bytes fick hybris och la release datumet nästan samtidigt och vill konkurrera. För mycket ölande på jobbet misstänker jag. Men kommer nog förköpa båda.

Många bra spel har nämnts som jag håller med om Morrowind, Zelda, Fallout: New Vegas, Maffia.

Men Elex har seglat upp på top 1 nu. Fantastiskt stor värld med flera olika terrängtyper och faktioner. Med Jetpacken som man får i starten av spelet så blir världen helt fantastisk att utforska, man kan ta sig upp överallt, stora berg eller ner i dalar. Skog, tundra, slätt, kargt stenlandskap och öken. Jag ser fram emot att utforska Elex 2 när det kommer ut snart, men även äldre Piranha bytes spel som Risen 1 ( riddare på tropisk ö, hur coolt är inte det? ).

Och om man är villig att vara mindre hård på just open world så är Outward bland det bästa exploration äventyrsspelet. Det har som Elex flera olika klimatområden, men här uppdelat på banor som du kan resa emellan, om du har packat färdkost, som måste craftas. Medel fokus på survival och att man startar som en no body, man kan lära sig magi, om man kämpar sig ner längst ner i ett berg och permanent offrar en del av ens liv och stamina. Men spelet har storslagna utomhus miljöer! Och det har locale coop! ( finns mod för att få splitten vertical.)

Intressant med rollspels sidan, verkar ju vara en trend på nya sånna spel.
Såg någon youtube review om 2.0 patchen till "Imperator: Rome" som också beskrev det som ett bra spel att rollspela ledare och statsskick i istället för att bara powergamea.

1