Inlägg av SeniorGamer

Inlägg som SeniorGamer har skrivit i forumet

Skrivet av SWEBarb:

Jo det är kul köra en genomgång rädda alla samt döda alla, finns ju achievements för just det xD

Jojo, men det gjorde man ju redan med orginalet. Inte så att man väntar tills remake kommer innan man spelar ett andra varv...
Tycker det ingår i de här spelen att spela om. När man är klar första gången så har man ju inte riktigt "klarat spelet". Man har bara sett en väg i spelet.

Ska det vara värt att spela om en Remake så behöver de nu göra om mer och lägga till nytt. Uttryckte mig kanske lite fel!

Det är ju inte ett spel som man normalt sett spelar om, så jag hoppas verkligen att de lägger till lite nytt material. Orginalet har man ju redan spelat om de delar där man var nyfiken på de olika valen.

Skrivet av norrby89:

Vänta nu hur kan vapen bli problemet? Problemet är mental ohälsa och vapnet i sig har inte ett skit med det att göra! Det är bara verktyget han använde! Kolla vad som hände 2015 här i Sverige, ska vi då förbjuda svärd? Yxor? Knivar?

Är som att tro att ta bort vapenförsäljning i USA skulle leda till mindre vapen hos dom kriminella vilket bara är rent av löjligt, kolla bara här i Sverige där dom åker runt med automatvapen och dom går inte att köpa alls här..

Handlar om mental ohälsa som är anledningen och inget annat, liksom hade vapnen inte funnits så hade han valt en yxa istället, sure kanske att färre hade dött men ändrar inte faktumet.

Tillgången till skjutvapen är absolut avgörande. I Sverige har vi hittills främst haft skolattacker med knivar, svärd och pistolattrapper. I flera av fallen har gärningsperson försökt att få tag i skjutvapen under planeringsfasen, men de har inte fått tag i dem. Hade de haft tillgång till ett automatvapen så hade attacken sannolikt sett helt annorlunda ut.
I USA är det en helt annan tillgång till automatvapen och man har en annan syn på rätten att bära vapen.
De agerar med det som de har tillhanda som de tror kommer ge störst effekt.

(Att gängkriminella i Sverige har tillgång till vapen är inte samma sak som att psykiskt sjuka ensamagerade gärningspersoner med enkelhet kan få tag i ett skjutvapen.)

Blir tillgången på vapen större i Sverige så kommer vi inom några år ha liknande skolskjutningar som i USA.

Sedan är naturligtvis mental ohälsa grunden till problemet. Vapnet är som sagt bara det verktyg som gärningsperson använder för att nå sitt mål. Men hellre en kniv eller ett svärd än en AR-15.

Tror inte så mycket på att stämma dem som helt omedvetet "inspirerade" en skytt. Isåfall borde man rimligen kunna stämma föräldrar och andra som borde uppfostrat eller upptäckt att deras barn kunde bli skolskyttar.

Men tillgången på vapen är ju helt klart en viktig faktor. Jag tror att vi inom 5-10 år har skolskjutningar med AR-15 i Sverige också, nu när det vapnet blivit godkänt för jakt i Sverige. Köps ganska många runtom i landet nu.

Just den rubriken borde väl varenda gamer ta med en rejäl nypa salt innan de ens vågar tänka tanken att den stämmer

Jag hade länge "Remake av Silent Hill 2 släpps snart" som en önskerubrik, men den är ju sanning nu så jag är ganska nöjd - fram tills jag spelat det kommit iaf. Sedan får man väl önska sig ngt nytt.

Half Life 3 önskar jag mig inte ens längre. Känns som att de väntat för länge och att det omöjligt kan bli samma effekt som när del 1-2 kom.

Skrivet av Earthscum:

Hur svårt är detta att fatta för utvecklare? Elden Ring vann Game of the Year av en anledning och det var inte på grund av en bra story.

Hur svårt är det att förstå att en berättelse kan berättas genom miljöer och karaktärer i ett spel. För mig var det detta som gjorde att Elden Ring blev gripande
På samma sätt var det karaktärerna i LoU som gjorde dessa spel så bra. Oavsett om man gillade vad som hände i spelet, så var karaktärerna oerhört bra gjorda och världen väldigt trovärdigt presenterad. Som story är ju spelen ganska "enkla",

Största problemet är att ganska få utvecklare bemästrar "känslomässigt djup" och få kommer lyckas göra bra spel med fokus på detta.
Känslomässigt djup har alltid varit möjligt i spel. Fanns inga hinder även under 8-bit och 16-bit-eran. Men få lyckades.
Har alltid varit möjligt att i skrift uttrycka känslostarka berättelser, som i ex. böcker.

Jag är tveksam till att det kommer fler spel med starka gripande berättelser än vad det gör idag.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Håller med, det är både old school och en fräsch fläkt idag att gå den här vägen. Här kan det vara understryket i ett papper vad som är viktigt, men det betyder inte att det är hela lösningen.

Har du förresten spelat Sherlock Holms Consulting Detective? Brädspelet alltså? Kom på det nu när du nämnde att du spelade pusselspel med en kompis. Är ett fantastiskt spel där man får ett fall att lösa med tillhörande kartor, vittnesmål, tidningsklipp och sen ska man lösa fallet tillsammans. När man tror man löst det så kollar man sen upp svaret och får som poäng utifrån hur bra man gjort i jämförelse med självaste Sherlock. Helt fantastiskt spel som man kan ha igång under flera dagar. Alla går runt hemma och funderar över fallet och för oss här hemma började vi till och med prata om det över middagsbordet. Tror spelet innehåller fyra eller fem fall, tyvärr går det ju inte spela om när man löst fallen.

Tack för tips, ska absolut kolla upp!
Har endast spelat några Exit-spel, och de brukar vara uppskattade. Tack för att du tog dig tiden att tipsa!

Jag är väldigt nöjd med spelet till Series X. Grym stämning och riktigt vackert. Ett av de första moderna spel där jag inte upplever problem med 30 fps, mkt på grund av att spelet är ganska långsamt och rörelser uppfattas inte ryckiga som de kan kännas i många andra 30fps-spel.

Här hade jag nog prioriterat grafik framför fps, även om 60 fps fanns att tillgå.

Älskar att det krävs lite papper och penna, kan sakna tiden med Myst-spelen - där man till och med fick en anteckningsbok när man köpte spelen. Väldigt tillfredsställande att ha sina anteckningar kvar med alla lösningar när man var klar med spelet.
Nya moderna lösningar där spelet själv antecknar allt som är av värde för att lösa pyssel (och gärna rödmarkerar och visar med pilar vad som är extra viktigt) är ganska ocharmigt.
Jag spelar ofta pusselspel tillsammans med en vän i soffan, och då är det perfekt att en kan sköta anteckningar vid sidan om.

Jag gillade känslan i första spelet. Grym musik och ganska häftiga, om än stela, strider. Pyssel momenten var ju inte superroliga, men i vilka spel är de det å andra sidan. Kan nästan föredra denna typ av pussel istället för att hitta "vevarmen som saknas till veven" eller hitta "den triangelformade stenen som ska sättas i det triangelformade hålet" osv.
Ska det vara pussel så vill jag ha mer avancerade i stil med Myst-spelen eller The Witness.
Tyckte "pusslen" i Hellblade funkade helt okej, men de borde ju vågat utmana spelaren lite mer.

Alla dessa spel, tillsammans med bl.a. Lucas Arts, hade ett magiskt skimmer över sig. Älskade hur de berättade en story och inte bara var fokus på själva spel momentet, som de flesta andra spel under den här perioden.

För egen del kom det stora genombrottet med Myst, som blev next level på hur man kunde uppleva och leva sig in i ett spel.

Spelade igenom Metal Slug 3 på Switch (16 continues... ...). Ett spel som tål att nötas för att känna att man blir bättre. Sista nivån dog jag rejält många ggr

#GuessTheGame #723

🎮 🟥 🟩 ⬜ ⬜ ⬜ ⬜

#RookieGuesser
https://GuessThe.Game/p/723

Som skurk är ju Bowser svag, dock väldigt känd... Och på något sätt är han ju synonym med TV-spelsboss.
Som onding i spel kommer jag nog alltid hålla Sephiroth väldigt högt. Han var ju läskig på riktigt, och den enda fienden i ett spel som fått mig att känna mig helt tom och uppgiven... ... En känsla som jag fortfarande bär med mig såhär ca 25 år senare...

"problemet" för Nintendo är att många av deras köpare inte är regelrätta gamers, de är ofta helt vanliga familjer som tycker det kan vara roligt att spela någon gång ibland eller som fick tips om att Switch var en bra konsol till barnen. De är inte så beroende av att ha den senaste tekniken, och förstår inte varför de ska köpa en ny konsol som verkar se ut och fungera som den gamla.
Har Switch 2 inte någon ny rolig funktion så tror jag att det kommer bli en segstartad release. De måste verkligen få till bra releasespel och tajma släppet till julhandeln om de ska lyckas.
I längden kommer de dock säkert att sälja ganska bra, många Switch-ägare kommer ju vilja köpa ny konsol någon gång inom de närmsta åren.

Kommer Switch 2 ha Oled? För mig är det verkligen en dealbreaker! Köper inte en LCD igen!

Jag hoppas på att det inledningsvis är exklusivt till en plattform - vilket skulle öka chanserna till att det släpps en väloptimerad version. Sen kan de lugnt och stilla släppa till andra plattformar framöver.
Hoppas verkligen att det blir en version som är orginalet värdigt!

Nintendo har alltid varit bra på att skydda sina karaktärer, så att om man köper ngt Nintendo-relaterat så ska man kunna känna sig trygg med att Nintendo godkänt produkten. Varför ska andra få uppmärksamhet och kanske tjäna pengar på Nintendos varumärke??

Jag tycker det är rimligt att de skyddar sina varumärken. Jag tror att de flesta stora företag gör på exakt samma sätt. Sen har Nintendo extremt starka och välkända varumärken - så jag tänker att de utmärker sig mer då det finns ett intresse från andra att utnyttja dem.

Riktigt bra spel! Blev positivt överraskad och spelade igenom under några dagar. Roliga bossfighter som är ganska utmanande utan att kännas orättvisa. Grym musik också!

Skrivet av Sur Apan:

799-899 för 25-50h, nej tack även utan mtx.

Brukar vara svårt att jämföra speltid och pris. Lite som att man kräver att en biofilm för 150kr ska vara minst 3 h lång...

Visst, speltid är ju inte helt oviktigt, men finns ju andra saker som är ganska mkt mer viktigt. Som om spelet är bra och roligt att spela...
Har hellre roligt i 25h än tråkigt i 75...

Vissa spel ska inte vara längre än 15h. Alldeles för många spel som blir enformiga och långtråkiga på slutet.