Inlägg av ompalompa

Inlägg som ompalompa har skrivit i forumet

Wow. Hammerwatch 1 var OK. Men Heroes of Hammerwatch var en rent mästerverk. Hoppas 2an följer gameplayet i Heroes of Hammerwatch mer än 1an.

Baldurs gate får kliva åt sidan ett tag, ikväll blir det Hammerwatch!

Det finns mycket olika saker har hittills gjort mig rätt besviken över BG3. Men det absolut värsta var att dom valde att använda "äkta" turbaserade strider såsom d&d IRL är, istället för att vidareutveckla det mer actionorienterade och taktiskt djypa systemet med pausbar realtid där alla karaktärer agerar samtidigt (med sexsekundersintervall) som de tidigate BG-spelen (och sina systerspel neverwinter nights) byggde på.
Systemet de har nu är förvisso likt det som IRL-rollspel använder, men det som är utmärkt runt ett köksbord är inte alltid så bra på en datorskärm...

Det systemet som BG1/2 använde var för mig själva kärnan i spelen och avsaknaden av det gör att BG3 inte alls känns som en uppföljare, och det turbaserade systemet de har nu är rätt mycket sämre.

För det mesta är jag väldigt emot early access. Jag är helt övertygad om att early access generellt gör spel sämre, och upplevelsen för de som spelar spelen i early access blir också sämre. Dock förstår jag ibland att för små indiestudior så kan ibland EA vara en möjlighet att utveckla ett spel som annars aldrig fått chansen.

Det största problemet med early access är dock att spelmedia numera har börjat behandla early access släppet som det riktiga släppet. När ett spel släpps i EA så skriver media massor om det, lets-players och reviewers är snabba på att göra content runt spelet, etc, etc. Men när spelet sedan faktiskt släpps skarpt, så brukar det ske som en ljummen smygfis, ofta utan några nyheter alls.
Detta leder ofta till att det blir lätt att missa att bra spel släpps (om man undviker EA)...
Det blir även mycket felaktig information runt spelet på wikis, guider och dylikt då info som var sann i EA blir ihopblandad med sådant som gäller i det skarpa släppet.

Det finns dock undantag, men det gäller nog bara för relativt öppna spel som INTE har varken mycket till story, lång kampanj eller meta-progression och som man dessutom ändå vill spela om flera gånger. I sådana fall fungerar faktiskt EA mycket bra. Minecraft och Factorio är bra exempel där early access har fungerat riktigt fint. Men det är nog också de enda exempel jag kan komma på där EA vart positivt.

Jag har kört EA i typ 35 timmar. Mina intryck är att det känns mest som xenonauts 1, det är samma spelmekanik, samma stats på soldaterna, samma utrustning och forskning, nästan samma fiender, samma stil på kartorna, etc. Fast lite extra polerat och tweakat.
Vilket faktisky är vad jag vill ha! Samtidigt så önskar jag att de hade satt någon slags ytterligare tvist på vad man möter för fiender, uppdragens stil och framför allt vad man har för slags utrustning på sina soldater. Men det kanske kommer, vi får se.

Hursom, blir det i slutändan "bara" en omlackerad version av Xenonauts 1 med extra glitter och ett körsbär på toppen, så är jag nöjd ändå. Att ändra för mycket på ett lyckat recept kan ju lika gärna gå fel som rätt. Och jag tar gärna emot mer av det som är bra.

Det ska bli intressant att se vad de hittar på med detta. Blue Shadow är ett av mina favoritspel till NES och soundtracket är lätt av de bästa som någonsin gjorts.

Jag ser fram emot den här filmen. Jag har noll förväntningar på den dock.
Vissa av casting-valen känns väldigt rätt, åtminstone visuellt. Både Kate Blanchett och Jamie Lee Curtis som Lilith respektive Tannis har ungefär rätt stil och utseende.

Kevin hart däremot? Jag har inte sett allt han gjort, men i det jag sett honom i så har han alltid varit clownen i gruppen.
Jag har aldrig sett honom i något där han är allvarlig eller sansad. Och Roland i Borderlands är ju inte mycket annat än just allvarlig och sansad, oavsett vad som händer...

Skrivet av werme:

Alltså.. Är inte Roland typ 2,5 meter hög och har mer muskler än Arnold?

Du tänker nog på Brick, han längre än de flesta karaktärer och är ett riktigt muskelberg.

Roland är ganska normalbyggd (för en soldat) och inte speciellt lång heller.

Skrivet av Atilaa:

Är det förresten jag som är blind eller fanns det något tänkt release datum för den nya uppdateringen?

Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl han som gör stardew valley en tendens att släppa uppdateringarna mer eller mindre utan förvarning när han känner att han är klar.

Jag är också rätt säker på att det är han som uttalat sig att sätta släppdatum är av ondo (för hans sätt att arbeta) då det leder till stress och ruschade jobb.

Aliens Dark Descent är bäst i år för mig. Jag är inget stort alien-fan, men spelet är grymt bra.

På en tajt andra plats skulle jag dock sätta Wartales. Riktigt kul taktikspel som rekommenderas starkt.

Blev verkligen den fristående versionen av dayz en succe? Jag hade för mig att den fick ett ganska fisljummet mottagande med ett släpp som gick under de flestas radar.

När det var modden som gällde för ca 10(?) år sedan så körde ju "alla" det och pratade också mycket om det. Det fristående spelet har jag aldrig hört någon nämna irl...

Jag spelade FF-serien från början. Ca 1996-97 på nittiotalet kom jag över en hög disketter med emulatorer och roms från ettan till sexan. Jag körde igenom serien i ordning blev totalt frälst. Före det hade jag bara spelat phantasy star 2 och Breath of fire 1, så jag var ny till JRPGs. Och FF var ju nåt helt speciellt!
Jag älskade hur spelen byggde på varandra, varje spel tog något (spelmekaniskt) från tidigare spel och gjorde det bättre. Favoriterna var 3an och 5an tack vare jobbsystemen.

Sen kom sjuan. Det var 98 eller 98 en kompis skaffade det och vi tillbringade all ledig tid vi hade ett par veckor på att varva det. Men redan så minns jag att jag tänkte något i stil med "Det här är ett av dom bästa spel som gjorts, men varför kallar dom det Final Fantasy??". FF-känslan från de tidigare spelen fanns inte för mig.
Åttan köpte jag senare. Avskydde det helt enkelt och bytte det med en kompis mot suikoden 2...
Men nian däremot, där återkom den härliga FF-känslan. Jag minns tydligt hur glad jag var över att square hade hittat tillbaka till äkta FF efter experimenten med 7 och 8! Framtiden var räddad!

Sen körde jag 10an en del hos en kompis, och har testat 11 och jag tror 12. Har även sett en spela några av de ännu nyare spelen på stream. Men de spelen ger jag inga höga betyg alls...

För mig dog FF efter nian. Spelen efter det har så lite FF-DNA och -själ kvar att det känns fult och nästan hädiskt att kalla de för FF längre.

Ska man ha en spelserie så är det min mening att man inte skall lämna originalets recept för mycket, eller åtminstone inte göra några stora skillnader mellan varje del i serie.
Efter nian tyckte jag de kunde döpt om serien till något nytt. För när man körde dom spelen med de förväntningar man byggt under seriens första sex spel (och nian), så blev man ju bara besviken...

Skrivet av Papphammar:

Är detta turnbased jämt, eller ibland eller missförstod jag trailern?

Origibalet är bara turbaserat i striderna. Spelmekaniskt är det ett ganska simpelt gammaldags JRPG med lite enkelt plattformande inslängt. Det som gör spelet riktigt bra är härliga estetiken, karaktärerna och humorn.

Skrivet av Soulless:

Prologen var lökig men tycker inte den var något mycket sämre än tutorials brukar vara. Går även att skippa för den som vill
Narrativet är ju exakt som det ska va i Aliens dock, där har jag inga klagomål alls! Perfekt början på storyn och hoppas den fortsätter på samma spår!

Åh vad bra att tutorialen går att skippa. Jag var rädd att behöva köra igenom den igen utifall att jag vill köra igenom igen på högsta svårighetsgraden en annan gång.

Storyn i sig tycker jag också är bra hittills. Jag har inte spelat så långt, men den börjar riktigt fint. Både storyn i tutorialen som ger premissen till varför man är där man är och gör vad man gör, och den röda tråden man följer i de första uppdragen var välgjorda.
Med narrativet syftade jag främst på hur storyn presenteras, specifikt röstskådespeleriet och manuset. I början tyckte jag det var asdåligt, framförallt i tutorialen. Men efter att ha spelat några timmar till tycker jag att den känns bättre, eller så har jag blivit mer förlåtande sedan gameplayet blev bra.

Första intrycken för mig var väldigt dåliga. En fruktansvärd seg och utdragen tutorial, pinsamt dåligt narrativ och ett kontrollschema som inte alls klickade för mig gjorde att jag nästan avinstallerade och bad om pengarna tillbaka.

MEN efter ca två timmars spelande, en bit in i den första riktiga banan när spelet ger dig (nästan) fria tyglar så började gameplayet skina igenom den dassiga presentationen och det usla introt och spelglädjen gjorde intåg med pompa och ståt.
Jag är glad att jag tog mig förbi den tråkiga starten och har sett fram emot att spela mer hela dagen.

Skrivet av Chipsgeneralen:

Men, rätta mig om jag har fel. Är inte det otroligt snålt tilltagen utvecklingstid om spelet är ALFA nu? Om det ska släppas inom ett år?
Tanker att tex Zelda hade ju ett år av buggfix och polering.

Alfa och beta-stadier i utveckling är benämingar som aldrig varit speciellt standardiserade. Det kan skilja sig mycket mellan utvecklare vad dom menar med alfa och beta, speciellt sedan saker som post-release-support, early-access och "games as a service" blivit möjliga och populära.

Det som är en annan studios alfa-arbete kan mycket väl ha klassats som pre-alfa och/eller beta hos obsidian.
I så fall kanske tiden räcker gott för ett släpp 2024, om de går in i alfan med mycket gedigna förberedelser. Fast personligen låter det väldigt tidsoptimistiskt ändå...

Kanske räknar dom att släppa det i en mager, opolerad early access år 2024? Eller ett ramverk till spel redo för massor av DLCer..
I så fall är den tidsramen kanske rimlig.

När dom utryckligen säger att de ser LoTR som ett varumärke som skall exploiteras istället för ett kulturarv som skall kureras, så bådar det inte gott...

Mycket älskat av oss nördar såsom LoTR, old-school disney, Star Wars, Warhammer och DnD skapades ju av kreatörer som lade mycket hjärta och själ i sina skapelser, för att inte tala om tid, svett och tårar... och resultaten blev magiska och älskade av många.

När skaparna gick bort, eller blev för gamla, så ärvdes deras skapelser ibland av personer eller grupper som uppskattade verken för vad dom var, gav dom näring och skötte dom väl, t.ex. George Lucas med LoTR eller WotC före Hasbro.
Men för eller senare faller allt i storföretagens händer, då försvinner magin fort och de forna storverken blir inte mycket mer än vaga skuggor av vad de en gång var eller kunnat bli i framtiden...

RIP sagan om ringen.

I mass effect 2 tyckte jag bara att det var tufft att dom fått till det så bra vad det gäller Miranda som är baserad på Yvonne Strahovski(stavning?).

Men efter "teknikdemo-wow-känslan" i ME2 så så tycker jag mest blivit mer och mer av en negativ sak att använda riktiga skådisars ansikten. Jag kommer inte på en enda gång jag tyckt det vart mer positivt än negativt att dom gjort karaktärer på riktiga skådisar.
I Death Stranding fungerar det skapigt får jag väl säga, men det hade lika gärna kunnat vara en 3d-modell från scratch dom använt för min del.

Ofta blir det en jobbig dissonans som jag har svårt att se igenom. Praktexemplet är när man ser Ian Galagher från Shameless svinga runt en ljussabel i de nya Jedi-Starwars-spelen. Det fungerar inte alls för mig. När jag såg affishen första gången trodde jag det var ett skämt...

Skrivet av Gertzy:

Hoppas de gör en Zelda härefter!

Man kan hoppas. Men jag tror det blir ruskigt svårt att få till.
Mario har ju alltid vart Mario, och är väl etablerad på ett visst sätt. Samma sak med Sonic. Alla har nog ungefär samma syn på hur Mario och resten av ensamblen är som karaktärer.

Zelda-spelen med Link däremot, är ju väldigt olika i både stil och ton. Att få till en film som gör den serien rättvisa måste vara en riktig mardröm! Bara att välja vilken stil skall man gå på för undvika att göra en massa fans upprörda eller besvikna måste ju vara nästan omöjligt att få rätt...

Något annat än animering i 90-talets zelda-serie med minst en "eeeexcuuse me princess" i varje scen hade inte gått hem hos mig i alla fall...

Nog för att franchisen är stor, men det är på både gott och ont.
Personligen så försöker jag att undvika allt som det står Star Wars på nuförtiden. Jag känner att det IPet är himla uttjatat, överspelat och urmjölkat. Och att mycket av all Star Wars det senaste decenniet har varit av medioker kvalitet hjälper ju inte heller.

Jag har blivit så mätt på Star Wars så jag vill helt enkelt inte ha mer, oavsett hur bra produkten må vara i övrigt. Jag vet också att det är många andra som känner likadant...

Det ska bli spännande att prova. Trean och Planetfall var lite av en halvfloppar i min personliga smak. Men goda minnen från ettan och tvåan gör ju fortfarande att man blir sugen..

Originalspelen (det kom väl en flash-version först, sedan en lite förbättrad standalone, om inte minnet har falerat) har jag kört alldeles för mycket, tokroliga är dom.

Men den här nya 3d-versionen känns... typ sjaskig och ihopslängd som ett skolprojekt med för kort deadline.
Något av det som gjorde originalet så bra saknas, men jag kan inte sätta fingret på exakt vad utöver att gränssnittet är väldigt fult och klumpigt.
Trots att det är nästan helt samma spel som originalen så får jag varken någon nostalgikänsla eller någon lust att spela mer än ett par timmar.

Jag laddade ned den gamla versionen istället och körde den halva kvällen igår, det kändes mycket bättre sedan!