Inlägg av cm0s

Inlägg som cm0s har skrivit i forumet

Skrivet av Juel91:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Juel91:

Visste inte det. Fortfarande när det skamlöst fokuseras på de sexuella attributerna genom kameravinklar etc. så blir slutresultatet samma. Det handlar inte nödvändigtvis bara om kläderna(tex TERA(MMOt) har löjligt skimpiga kläder för både män och kvinnor så på det sättet är det inte sexistiskt).

Skamlöst? Var inte så konservativ

Långt ifrån konservativ, du vet vad jag menar. Fan service utan någon som helst sammanhang eller anledning.

Varför är det skamligt?

Skrivet av Juel91:

Visste inte det. Fortfarande när det skamlöst fokuseras på de sexuella attributerna genom kameravinklar etc. så blir slutresultatet samma. Det handlar inte nödvändigtvis bara om kläderna(tex TERA(MMOt) har löjligt skimpiga kläder för både män och kvinnor så på det sättet är det inte sexistiskt).

Skamlöst? Var inte så konservativ

Skrivet av soylentgreen:
Skrivet av LVX156:

Du vet väl att Bayonetta designades av en kvinna? http://platinumgames.com/tag/mari-shimazaki/

Varför skulle det designen vara mindre sexistisk bara för att den är skapad av en kvinna? Kvinnor kan också vara sexistiska, både mot andra kvinnor och mot män.

Man kan säkert argumentera för att det är en form av slut shaming Lite som att säga åt en kvinna att hon inte får klä sig i sexiga kläder.

Att vara sexig är en power fantasy.

Tycker dock att Mattias Frost har rätt att kritisera spelet för sexualiseringen om han själv inte gillar det. En recension är ju subjektiv (och ska vara det). Vi gillar olika!

Skrivet av kaealy:

Gissningsvis är det enklast genom att söka på bilden i Google.

Hade redan gjort det innan jag frågade. Några andra idéer?

FZ stödjer Movember

Fint initiativ.

Skrivet av the_apollo:

Med andra ord, "spelkulturen borde förändras för att vi anser att den inte inkluderar allt och alla, buu huu för oss!"

Spelkulturen välkomnar alla.
Men kan man inte hantera andra spelare så får man ge i fan i att spela, så simpelt är det.
Resten av världen ska inte tillgodose en liten mängd av gnälliga individer som klagar på att spelvärlden inte ställer sig i ledet och gör alla spel efter vad de anser är "bra", att inte alla spelare beter sig efter deras åsikter.

Är det verkligen så? Har du aldrig hört glåpord när du spelat online? Tycker du att det är okej att använda glåpord? Är det inte bra att vi arbetar för en kultur där alla bemöts med värdighet?

Varifrån kommer F22-bilden? Hur vet man att den är "dataanimerad"?

Skrivet av Apministern:

Fast det finns ju en del aspekter i spel och i samhället som gör att många kvinnor inte dras till det. På samma sätt som att det inte finns lika många kvinnor som jobbar som snickare eller spelar trummor.

Det är ju inte bara för att man är av det ena eller andra könet som gör att man dras till nånting. Det är hur samhället är uppbyggt. En gång såg jag ett par schyssta skor i en butik, de hade precis den färg och mönster jag ville ha. Problemet var bara att det var tjejskor, de hade en "feminin" form och det gjorde tanken att köpa dem en aningen jobbig. Det finns ju liksom en viss press från samhället om hur man ska vara, vad man ska ha osv. Och detta kan jag tänka mig är likadant för många tjejer angående t.ex. spel. Och jag tycker det är värt att ändra om på det så att alla människor kan känna sig välkomna i vad de än är intresserade av.

Därför är det viktigt. Sen för att det även är roligare så. Inget illa ment mot mina klasskamrater, men det hade varit jävligt skönt om vi hade varit typ 25/25 i klassen istället för 49/1.

Jag hör vad du säger, men jag tror inte att feminism/jämställdhet (så som den debatten ges uttryck i Sverige) är ett fungerade verktyg för att lösa eventuella problem.

Tror du att det finns många kvinnor som drömmer om att bli spelutvecklare, men som inte vågar bli det? Tror du att deras eventuella rädslor är befogade? Själv vet jag inte.

Skrivet av Apministern:

Folk säger att det inte är så "farligt" som man tror, att ett jämställd/feministiskt perspektiv inte behövs. Men man märker ganska snabbt hur mansdominerat marknaden är när Dataspelsutvecklingsklassen man går i består av 50 killar och en tjej.

På vilket sätt bevisar det att jämställdhet/feminism behövs? Varför är det så viktigt att få 50/50 utfall? Det viktiga är väl att individer ska kunna välja själva? Om kvinnor inte vill arbeta med datorspelsutveckling, ska vi då tvinga dem?

Skrivet av nisp88:

Ja man kan ju lägga fram det så där "fint och nobelt" som i din första länk men det handlar ändå om att tysta och hota de som har andra åsikter, speciellt kvinnor med feministiska åsikter. Alltså bara för en artikel så ska man hota de som köper reklamplats på en sida att ta tillbaka?
TotalBiscuit följer jag inte så jag behöver inte bli besviken att han har "joinat".

Har du följt GamerGate något själv på de sidorna som driver rörelsen eller tror du på allt som du läser i Nöjesguiden?

Ingen på de sidorna har uppmanat till hot. Tvärt om, så har de rapporterat personer de sett hota andra.

Jag tar väldigt gärna en key om någon här fick en och inte tänker använda den.

FZ är P2W

Skulle han inte lägga upp del två så fort han fick 70k likes?

Jag tycker att spelet ser väldigt bra ut, det enda jag kan klaga på är att karaktärerna ser väldigt livlösa ut.

Tycker att det andra exemplet var betydligt bättre än Q3A-demot.

Jag tror inte att utvecklare kommer använda den här tekniken i någon större omfattning då de hellre använder GPU-kraften till grafik.

Ser fint ut. Hoppas det inte blir alltför hack- and slashigt, bara.

Skrivet av Ender:

Jag antar att det var en slags "protest" -namninsamling från en det av communityn som känner sig lite kränkt och utpekad som grupp, men ändå vill få fram samma budskap.

Som jag sa förut, det här är ju ett globalt problem, men samtidigt så argumenterar ju vi "gamers" det här på en lokal nivå. De exempel på hot har ju varit direkt spelrelaterade, vilket är helt OK då vi sitter på en spelsajt och tycker om detta, men det är ju inte bara "gamers" det berör. Å andra sidan så gör det ju inget ifall vi försöker bli bättre inom den genre som engagerar oss mest, vilket gör change.orgs namninsamling lite fånig och konfliktsökande.

Om det var den konflikten som Sisyr åsyftade (mellan slutkonsumenter/gamers och den amerikanska spelpressen) så har ju bägge sidorna bråkat med varandra de senaste 2 veckorna. Det är därför lite konstigt att påstå att namninsamlingen "skapa[r] konflikt där det inte finns någon".

I övrigt håller jag med dig i det du skrev 2-3 inlägg upp. Det handlar om ett generellt attitydproblem som inte är unikt inom gamingkulturen. Det är något vi alla behöver jobba med, både konsumenter och branschmänniskor. Jag önskar att fler människor var lyhörda för främmande idéer i stället för att hota varandra till livet. Den senaste veckan har dödshot skett från båda lägren. Tråkigt.

Skrivet av Sisyr:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Sisyr:

Vilken galet dum namninsamling. Snacka om att skapa konflikt där det inte finns någon.

Mmmm

http://i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/821/498/268....

Nu är jag bakis och trött, men understryker inte det där bara vad jag sa?

Vilken konflikt var det du avsåg?

Skrivet av Sisyr:

Vilken galet dum namninsamling. Snacka om att skapa konflikt där det inte finns någon.

Mmmm

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast tanken kring detta är ju att överrösta den högljudda minoriteten.

Den senare namninsamlingen som jag länkade till inbegriper även branschfolkets ansvar, så det blir lite som en win-win.