Inlägg av cm0s

Inlägg som cm0s har skrivit i forumet

Skrivet av blackidus:

En till möjlig förklaring är filmen "På Östfronten inget nytt" som nyligen hade premiär på Netflix. Withcer 3 hade samma effekt när serien hade premiär.

För egen del så har BF1 aldrig lämnat hårddisken sedan man köpte det vi releasen.
Grymt bra spel som jag ofta hoppar tillbaka till, man känner verkligen att det här spelet gjordes med stor entusiasm och kärlek från alla utvecklare. Det enda jag inte gillar är RBD mekaniken på vapnen.

Tänkte skriva precis samma sak som du. Detta måste ju vara den främsta förklaringen.

Skrivet av Alexraptor:

Ja, visst är GDPR bullshit?

Stup i kvarten möts jag av pop-ups på nya webbsidor jag besöker som bråkar med mig om att konfigurera inställningar för personlig data. Och stup i kvarten när jag försöker besöka nordamerikanska webbsidor och nyhetsflöden möts jag av ett felmeddelande som säger att jag som EU-Medborgare inte har tillträde till webbsidan på grund av GDPR.

Men kravet på att inhämta samtycke för lagring av icke-nödvändiga kakor kom genom direktivet om integritet och elektronisk kommunikation (2002/58/EG) redan 2002, det är inte GDPR:s förtjänst.

Om du besöker hemsidor som blockerar EU p.g.a. GDPR så har de antagligen väldigt tvivelaktig personuppgiftsbehandling. De hemsidorna kommer ändå tvingas följa grundläggande dataskyddsprinciper om de tillåter besökare från Kalifornien då California Consumer Privacy Act trädde i kraft 1 januari 2020.

Skrivet av Alexraptor:

Jag tycker det är dags att skrota GDPR. Det är en fin ide men den är helt orimlig i sin utformning och har gjort allt från att göra nätet mindre användarvänligt till segregering, där man i princip nekas åtkomst till mycket av det som finns utanför EU.

Vilka tjänster/produkter nekas du åtkomst till pga GDPR?

Skrivet av powerbuoy:

Ja jag får nog hålla med. Som webbutvecklare har den försvårat mitt arbete och som webbanvändare har den förstört mycket. Kraven borde ställas på webbläsarna istället. Så man kan bocka av cookies (vilket iofs pajar sjukt många sajter) och bocka för "do not track" etc vid första uppstart. Att lägga bördan på varje enskild sida är befängt imo.

Kan du ge några konkreta exempel på hur GDPR har förstört för utvecklare och användare? Ad networks och andra webbutvecklare försöker ju konstant kringgå Do Not Track genom att använda flash cookies/local storage, browser fingerprinting osv. Lagstiftarna har gett upp tanken på att marknaden kan självsanera och fick sätta ned foten.

Konstiga svarsalternativ. Räckte det inte med "Ja" och "nej"?

Vad ska jag svara om jag inte har ett VR-headset, men är intresserad, men inte har beslutat om jag ska köpa ännu.

MDK är just nu gratis på gog.com:
https://www.gog.com/game/mdk

FL Studio och Ableton Live brukar vara de mest populära programmen för elektronisk dansmusik.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Du har helt rätt i det du skriver, men jag tänkte eftersom diskussionen rör kvinnor, så behöver vi inte kanske ta in det vanliga argumentet att män får utstå mer hot om våld än kvinnor..

Själva problemet, som jag ser det, är att man tror att detta uteslutande är ett kvinnoproblem och inte ett människoproblem, och genom den villfarelsen kommer till verkningslösa lösningar baserad på tesen att män hatar kvinnor.

Finns det män som hatar kvinnor som beter sig som svin på internet? Ja.
Är könsmaktsordningen och misogyni den bästa förklaringen till varför näthat extisterar? Nej.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Därutöver, tänker jag, att många inte för filosofiska diskussioner inne i sitt huvud om vad som är rätt eller fel, eller vad som är jämlikhet. De känner sig bara hotade och agerar utåt med verbalt våld utan någon eftertanke.

Jag håller helt med, men om vi verkligen vill lösa problemet med hot på nätet så måste vi använda logik och rationalitet i stället för att argumentera utifrån affekt.

Skrivet av petgr138:

Vad baserar du det på?

Ursäkta, det var lite klumpligt formulerat. Jag menade "de kvinnliga speljournalister som utges få många hot".

T ex Effie. Hon skriver rätt ofta utifrån ett feministiskt perspektiv och jag förutsätter att det finns ett kausalsamband mellan det och antalet hot hon får. Och återigen, hon förtjänar verkligen inte att få några hot öht.

Jag baserar det endast på mina iaktagelser och kan naturligtvis ha fel. Det skulle vara intressant att forska mer om detta, t ex genom att skriva en speltext och sedan publicera det under både ett manligt och ett kvinnligt namn och se hur responsen påverkades av skribentens kön.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag kan ju bara svara från egna erfarenheter, men varför är det vanligare att kvinnliga spelskribenter får utstå spott och spå (samt hot) än jag. Har ändå pysslat med detta sedan tidigt 2000-tal. Om man ska smalna av spektrat av hot på nätet.

Jag vet faktiskt inte, men det är en väldigt viktig fråga som förtjänas att undersökas. På en övergripande nivå så får män något fler hot än kvinnor online, vad jag kan se i statistiken, men det skulle inte förvåna mig om kvinnor fick fler hot än män inom speljournalistiken.

Rent spontant har jag märkt att kvinnor oftare integrerar politiska ideologier i sina texter, och då särskilt radikalfeminism (eller liknande feminismer inom vänstern) vilket får många gamers att rött.

Kvinnor har också en tendens att bli en token-woman på redaktioner som får skriva om mobilspel/Nintendo och andra områden som hardcore-gamers ser ned på. Varför det är så (att kvinnor tenderar att skriva om dessa områder och varför vissa ser ned på det) vet jag inte. Ni hade en skribent förut (hette hon Sofie?) som skrev om mobilspel om jag inte minns fel. Det kan vara så att kvinnor får de "rollerna" eftersom redaktionen är rädd att den kvinnliga journalisten inte skulle accepteras av läsarna om hon skrev om områden som anses vara mer "core", dvs en form av självuppfyllande profetia, om du förstår vad jag menar.

Ingen av dessa "anledningar" legitimerar hot på något sätt och det är bra att ni tar upp diskussionen. Att folk är otrevliga online är ju ett accepterat faktum och det gör att jag undviker vissa typer av spel eller spellägen. Det är liksom inte kul att höra "Kill yourself, faggot" så fort man gör ett minsta misstag.

Sedan så tror jag att andelen hot också beror på vilken sorts läskrets man har. Jag har flera gånger sett diskussioner på FZ som lett till att vissa forummedlemmar börjat försvara Hitler och nazism, så det finns nog en del rötägg här.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Kvinnor som "trampar" in på manliga territorium har alltid varit förknippat med gnäll från den manliga bordskanten, och just spel har väl tidigare ansets vara ett nörderi som tillhör just okyssta tonårsgrabbar. Nu är det nya tider, och de där omogna "vuxna" har inte hunnit lägga om korridorerna i hjärnan eller insett hur bra det är med kvinnor i spelbranschen.

När invektiven haglar och hot om våld är en kvinnas vardag, då tänker jag att det är som om det pågår ett krig mellan sinnen och världsuppfattningar. Den ena sidan är frisk, den andra är skadad och tror man kan skrämma bort det som skaver.

Jag tror att din förenklade förklaring är en del av problemet. Hela den här diskussionen (inte bara på FZ utan generellt) är väldigt onyanserad. Jag håller helt med det @Joakim Bennet skrev.

Ta t ex din mening "hot om våld är en kvinnas vardag". Statistiskt sett så får män utstå mer hot om våld än kvinnor, se
http://www.pewinternet.org/2014/10/22/online-harassment/
Varför är narrativet "män är förövarna och kvinnorna är offren" så populärt i dag när problemet snarare är ett människoproblem? Intressanta frågor här är t ex varför kvinnor får fler hot om sexuellt våld medan männen får fler hot om fysiskt våld. Vilka är förövarna och vad är anledningen bakom deras beteende? "Män som hatar kvinnor" duger inte som förklaring till näthatet.

Jag upplever att många blir blinda av sin ideologiska övertygelse och förlorar möjligheten att undersöka problemen objektivt, utan förutfattade meningar. Detta problem finns på båda sidorna av det politiska spektrat, och det oroar mig hur faktaresistenta människor är. Jämför t ex vänsterns postmodernism och klassteori och högers "alternativa fakta", båda sidor av samma mynt. Hur ska vi förbättra oss om vi vägrar förhålla oss till fakta?

Har inte spel generellt blivigt billigare med åren?

"Förr i tiden" kostade ju SNES-spel runt 7-800 kr och om man dessutom lägger till inflation på det så blir det ännu mer pengar.

Kommer ihåg att om man ville spela Chrono Trigger på SNES så kostade det spelet runt 1200 KR (import) och då behövde man dessutom köpa en adapter så att man kunde spela spelet på europeiska PAL-konsoler.

Gillar musiken

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Då skulle man kunna ställa sig frågan kring varför just killar i dagens samhälle har större intresse för teknik. Har det med uppfostran att göra, samhällstrukturer eller rent kroppsliga orsaker?

Båda delarna.

Skrivet av Mattias Frost:

Det finns många perspektiv att luta sig mot när man resonerar kring saker som genetik och pojk- och flickleksaker. Eftersom du verkar väldigt stark i din övertygelse hade det varit intressant att höra mer om hur du resonerar kring det här. Hur har du kommit fram till din slutsats?

Jag är inte lika övertygad som han du citerar, men jag tror att leksaksval är en kombination av biologi och social påverkan.

Hassett, J., Siebert, E., & Wallen, K. (2008 ). Sex differences in rhesus monkey toy preferences parallel those of children Hormones and Behavior, 54 (3), 359-364
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2583786/

Kahlenberg, S., & Wrangham, R. (2010). Sex differences in chimpanzees' use of sticks as play objects resemble those of children Current Biology, 20 (24) DOI: 10.1016/j.cub.2010.11.024.
http://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(10)01...

Escudero P, Robbins RA, Johnson SP. Sex-related preferences for real and doll’s faces versus real and toy objects in young infants and adults. Journal of experimental child psychology. 2013;116(2):367-379. doi:10.1016/j.jecp.2013.07.001.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3766397/

Skrivet av jawik:

Kan vara så att grundtanken är att män gör spel för män. Med mer kvinnor på utvecklarsidan så kan fler spel skapas som tilltalar kvinnor. Vilket ger fler kvinnor som spelar och därmed fler betalande kunder, dvs ökad ekonomi.

Ska man dra det ett steg till så är det ju ingen direkt nyhet att spel historiskt sett varit ganska så sexistiska i sina upplägg. Det har väl samma grund där, män som gör spel för män. Även om det kanske inte är lika illa idag så lär det knappast vara till någon nackdel med lite mer kvinnlig input, ergo fler kvinnor på utvecklarsidan.

Sen är det dock viktigt att alla går in i tjänster av eget intresse och blir valda baserat på kompetens. Tvångskvotering har jag aldrig sett som något positivt.

Behövs fler spel som tilltalar kvinnor när antalet spelande kvinnor är lika många som antalet män? Själva premissen verkar vara "Vi behöver fler kvinnor som spelar spel!" men enligt statistiken som länkas tidigare i den här tråden så är ju könsfördelningen mellan gamers redan jämställd. Målet bör väl i stället vara att få fler personer att spela, oavsett kön. Pengar borde kanske i så fall i stället läggas på att få fler äldre personer att börja spela, eller någon annan målgrupp som är underrepresenterad bland gamers.

Skrivet av Athaleos:

Det har visat sig vara lönsamt att få in fler kvinnor i branscher, så vad är ert problem med att företagen satsar på det?

Inte för att vara en vandrande meme men vilken studie tänker du på då?

Om kvinnor vill bli spelutvecklare ska de kunna bli det, utan att deras kön hindrar dem på något sätt.

Det jag ställer mig frågande till är varför det anses vara en "brist" på kvinnor. Det implicerar att det finns ett behov. Om kvinnor inte är lika sugna på att utveckla spel - är det ett problem och isf varför? Jag är mer åt den liberalfeministiska hållningen än den radikalfeministiska.

Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Spelbranschen, eller vilken annan bransch som helst, blir inte automatiskt bättre bara för det är lika många män som kvinnor i den.

Du tycks sitta på kunskaper utöver forskningen. Villig att dela med dig av din statistik? Siffran på kvinnliga spelare brukar hoppa mellan 40 och 48%. För 2016 var den 41%. Läs mer: http://quanticfoundry.com/2017/01/19/female-gamers-by-genre/

Det är självklart inte säkert att spelen automatiskt blir bättre om flera kvinnor kommer in branschen. Men de kan däremot ge ett nytt perspektiv på hur spel/teknik samt marknadsföringen kring detta bör se ut. Detta är inte ett sätt att kvotera, men snarare ett sätt att få flera intresserade av en bransch de annars inte hade lagt märke till.

Inget av de två påståenden som Zer0cooL anför vederläggs av statistiken du länkar. Snarare tvärtom.

SCB definierar kvantifierbar jämställdhet på s. 2 i På tal om kvinnor och män 2016:

Citat:

Kvantitativ jämställdhet innebär en jämn fördelning mellan kvinnor och män inom alla områden i samhället, t.ex. inom olika utbildningar, yrken, fritidsaktiviteter och maktpositioner. Finns det mer än 60 procent kvinnor i en grupp är den kvinnodominerad. Finns det mer än 60
procent män i en grupp är den mansdominerad.

[http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/LE0201_2015B16_BR_...]

Om kvinnor utgör 41-48 % av alla gamers så är könsfördelningen bland gamers enligt SCB jämställd. Eftersom det i princip finns lika många kvinnliga som manliga spelare i dag så förstår jag inte varför det är så viktigt att få fler kvinnor (till skillnad från män) att börja spela.

Jag är absolut för lika möjligligheter, men jag förstår inte varför det är så viktigt med lika utfall.

Bioware har inte gjort ett intressant spel sedan DA: O. Undra hur många färger det här spelets slut har.

Skrivet av Idono:

Top kek på dig själv. Du kan inte bara ta en bit av en mening och tolka det som du vill.

Det står klart och tydligt "Den som anordnar vadhållning i samband med hästtävling .....". Paragrafen innehåller ingen som helst antydan på en bredare tolkning av vadhållning än just hästtävling.

Läs mitt justerade svar.

Skrivet av Idono:
Skrivet av cm0s:

Nej, när det gäller pengar har anordnaren ansvaret. Läs lotterilagen:

35 § Den som anordnar vadhållning i samband med hästtävling
eller anordnar automatspel, roulettspel, tärningsspel eller
kortspel får inte låta någon som är under 18 år delta i
lotteriet. Detsamma gäller den som är ombud för den som
anordnar lotteriet.

36 § Anställda eller funktionärer hos den som anordnar bingospel,
annat automatspel än spel på värdeautomat i Sverige, roulettspel,
tärningsspel eller kortspel får inte delta i lotteriet.

54 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den
som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet
1. olovligen anordnar lotteri, eller
2. olovligen innehar en penningautomat, värdeautomat eller
varuspelsautomat.

Din tolkning är fel. Dom paragraferna applicerar inte på vadhållning.

"Den som anordnar vadhållning [....]"
"Den lagen gäller inte vadhållning!"

All form av vadhållning är lotteri och kräver tillstånd från lotteriinspektionen. Det är dock inte säkert att det här är fråga om vadhållning, det kan lika gärna vara automatspel.

Skrivet av EttanLös:
Skrivet av cm0s:

Ni som pratar om föräldrarnas ansvar och att företagen/youtubarna inte har gjort något fel.

Ni vet att det är olagligt för företag att låta minderåriga (18 år eller 21 år beroende på delstat) vadslå om pengar?

Den springande punkten är om detta är en form av sådana betting-tjänster som är olagliga att tillhandahålla till barn.

Frågan gäller även huruvida Youtubarna har gjort sig skyldiga till vilseledande marknadsföring, jämför t ex med den svenska marknadsföringslagens 9 § om reklamidentifiering:
9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.

"Föräldrarnas ansvar"-argumentet blir väldigt dåligt om man t ex jämför med att jag skulle börja sälja alkohol till barn och sedan frånsäga mig ansvaret och skylla på föräldrarna när jag åker fast för olovlig försäljning av alkohol/olovlig dryckeshantering.

Du är väl medveten om att många av dessa bettingsidor för spel även har 18 års gräns och äldre? Och du är väl fullt medveten om att ungar roffar åt sig sina föräldrars kort.

csgo lounge har varit i blåsväder med av föräldrar för att deras barn lyckas spela bort sina skins, men när det gäller om pengar har föräldrar ansvaret. Och valve har inget ansvar i att föräldrar uppfostrar sina barn dåligt

Nej, när det gäller pengar har anordnaren ansvaret. Läs lotterilagen:

35 § Den som anordnar vadhållning i samband med hästtävling
eller anordnar automatspel, roulettspel, tärningsspel eller
kortspel får inte låta någon som är under 18 år delta i
lotteriet. Detsamma gäller den som är ombud för den som
anordnar lotteriet.

36 § Anställda eller funktionärer hos den som anordnar bingospel,
annat automatspel än spel på värdeautomat i Sverige, roulettspel,
tärningsspel eller kortspel får inte delta i lotteriet.

54 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den
som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet
1. olovligen anordnar lotteri, eller
2. olovligen innehar en penningautomat, värdeautomat eller
varuspelsautomat.