Kan vägra sälja spel som dyker upp hos konkurrenterna (Playstation Network, t ex) först.

Nedladdningsbara spel måste minst släppas samtidigt via Xbox Live och konkurrerande plattformar (som Playstation Network), annars förbehåller sig #Microsoft möjligheten att vägra publicera spelen. Ett annat krav är att spelens material på skiva inte får skilja sig mellan plattformarna till Microsofts nackdel.

– Vi är lite partiska, så självklart försöker vi försvara vårt eget utrymme så gott det går och få exklusiviteter. Även om jag inte kan vara specifik kring villkor och förhållanden så kan du vara försäkrad om att vi försöker maximera vårt eget övertag så spelfältet är jämnt, och absolut spela till vår fördel när det är möjligt, säger europeiska Xbox-chefen Chris Lewis.

Riktlinjerna lyder som följande:

Titles for Xbox 360 must ship at least simultaneously with other video game platform, and must have at least feature and content parity on-disc with the other video game platform versions in all regions where the title is available. If these conditions are not met, Microsoft reserves the right to not allow the content to be released on Xbox 360.

Detsamma gäller Xbox Live Arcade-spelen. Demo-versioner måste dyka upp inom samma vecka som de dyker upp på konkurrerande plattformar eller via tidningar.

#Sony tycks å sin sida ha en betydligt friare policy. Bland spelen som dykt upp på PSN efter XBLA-släppen märks exempelvis #Limbo och #Lara Croft and the Guardian of Light.

M$ är hemska. Värre än Sony till och med. 28/08 Microsoft tänker ju på sina konsumenter. Jag tycker Sony borde ha en sådan här policy också egentligen! Tvinga till sig en likvärdig produkt med samma material på båda formaten. 27/08 För dig personligen är det inget problem, men från någon som inte har en 360 så blir det ju ett problem. Jag gillar inte CoD men tycker ändå det är knäppt att Xboxen ska ha tids exklusivitet och kräva att banorna kommer till dem först. Jag tycker bara... 26/08 Irriterande att de ska vara så barnsliga, men utöver det så är det väll ingen större skillnad mot vad som redan existerar? Jag menar, XBOX får ju alltid sina DLC's före resterande konsoller ändå, de får väldigt många Indie-spel i förväg också. När det... 26/08 Så för mig som xbox 360 användare, hur exakt är detta ett problem för mig? Jag kan ju inte annat än vara glad över att jag får det bästa, inte sant? :) 26/08 well, thats why i bought myself a ps3 yesterday! 26/08 Inget fel i den policyn, plattformsexklusivitet är endast av ondo. Policyn ser iaf till att Xbox360 spelarna får det dom betalat för och förhoppningsvis inte blir utan material till sitt spel. 26/08 Bra att MS bryr sig om spelarna och inte låter oss vänta i månader på spel/material och kräver att det ska hålla en viss kvalité. Vet viss andra som med nöje låter sina (betalande) kunder få vänta en månad eller mer på att få samma material, humor ^^... 26/08 Av just denna anledning så satsar Valve med sin Steam platform på PS3. Av exakt samma anledning satsar CCP med Dust514 på PS3 just eftersom Sony är inte så dryga för uppdateringar och platform oberoende. 26/08 Visst är det jobbigt för utvecklarna - alla multiplattformsutvecklare vet i dagsläget att det är smidigast att låta PS3-utvecklingen ligga steget före. Att sedan tvingas göra klart 360-versionen samtidigt istället för att först fokusera på ena plattform... 25/08
Skicka en rättelse