Wii Sports - spelet för alla åldrar

Medlem
Wii Sports - spelet för alla åldrar

Odödlig Nintendo-charm klätt som ett tech-demo.

Wii. Konsolen som definierade miljoner människors barndom (min inkluderad). Konsolen som gav oss Super Mario Galaxy och mycket mer. Konsolen som har en av de mest ikoniska designerna och mest unika spelkontrollerna genom tiderna. Det finns väldigt få som inte är bekanta om vilken revolutionerande konsol-era som Wii startade år 2006. Och av alla spel man fick plöja igenom under alla år på konsolen, så stack ett specifikt spel ut bland mängden. Wii Sports. Spelet som fick hela familjer att ställa sig upp och röra på sig. Ett spel som var tänkt att visa upp vad Wii-kontrollen kunde göra genom att erbjuda spelaren 5 olika sporter att välja mellan. Visserligen var det ett tech-demo, men där finns en mästerlig charm som bara Nintendo kunde erbjuda.

Wii Sports som spel behöver egentligen ingen introduktion. Det är trots allt en av de bäst-säljande spelen genom tiderna och spelas än idag av många människor världen över, 19 år efter konsolens släpp. Man hade kunnat tro att det är nostalgin som talar men faktiskt, nej. Wii Sports håller ännu och besitter fortfarande den där unika charmen som har gjort den till en historisk speltitel som i stort sett aldrig kommer dö.

Det finns ingen mer euforisk känsla än att starta igång Wii:et, stoppa in Sports-skivan och bli bemött av de mest fantastiska bangers till signaturmelodi som någonsin skapats:

Vad som gör Wii Sports så populärt och roligt att ta upp och spela efter alla dessa år är dess enkelhet och simpla design. Det finns inga komplexa mekanismer eller höga inlärningskurvor – du tar bara upp Wii-kontrollen och börjar spela. Du behöver inte perfekt precision; du behöver bara få den allmänna rörelsen rätt, så sköter spelet resten. Det är denna tillgänglighet som gör det roligt, oavsett om du spelar för första gången eller återvänder till det flera år senare.

Användarvänligheten är också en aspekt som jag fullkomligt älskar med spelet. I tennis behöver du bara svinga kontrollen som om den vore en tennisracket. I början av matchen snärtar du upp kontrollen för att kasta bollen i luften, och sedan servar du bollen med en snabb sving. Beroende på vilken hand du är van att använda kommer en sving åt höger eller vänster att resultera i en forehand- eller backhand-sväng, medan spelet själv flyttar din spelare runt på banan. Wii Sports gör ett ruskigt bra jobb med att placera din Mii framför bollen, så att du kan fokusera helt på din retur, något som bestäms av formen och hastigheten på din sving.

Introduktionen till spelets avatarer och NPCS; Miis, är ett genidrag. Jag älskar Miis. Jag lade ner mycket tid som liten på att skapa Miis som liknar mina familjemedlemmar, även om slutresultaten blir antingen jättefina eller helt enkelt monstruöst fula. Möjligheterna är oändliga. Miis i min åsikt är och förblir de mest ikoniska spelavatarer som Nintendo någonsin skapat.

En sak som överraskande nog fortfarande fungerar till Wii Sports fördel är dess visuella stil. Grafiken är enkel, men det känns mer som ett medvetet val än en hårdvarubegränsning. De ljusa färgerna, den mjuka belysningen och Mii-karaktärerna ger spelet ett unikt, tidlöst, klassiskt utseende. Eftersom det aldrig strävade efter realism så känns spelet inte riktigt föråldrat. Startar man upp det idag, så ser det ut precis som man minns det – enkelt, rent och inbjudande.

Sporterna som inkluderas är också alla lika roliga att spela igenom, även om Golf inte var min starkaste sida. Förutom tennis som jag nämnde tidigare så förblir Bowling favoriten hos många, tack vare av dess realism. Baseball är roligt om man är två, men även AI:n funkar att spela mot. Rörelserna efterliknar mycket de verkliga, så du håller och svingar fjärrkontrollen som om den vore ett basebollträ och behöver bara tänka på timing och hastighet när du svingar.

Boxning är kaotiskt men roligt. Det är förmodligen den minst raffinerade av de fem sporterna, då rörelsekontrollerna inte alltid registrerar exakt som man förväntade sig. Men på något sätt bidrar det till nöjet. Att undvika slag och slå tillbaks kan bli ett fullfjädrat träningspass, och även om det är lite oförutsägbart känns det fortfarande fantastiskt när man landar ett knockoutslag.
Golf är en tråkig sport i verkligheten, men Wii Sports lyckas göra det lite roligare på något sätt. Min största svaghet med golf var att jag aldrig nästan kunde hålla igen slaget för att kunna matcha rätt med mätaren som visade hur hårt mitt slag kan bli. Slår man för hårt så kan man skicka bollen käpprätt åt skogen långt från banan. Eller rentav slå den ända ut till sjön.

Ett annat sätt som Wii Sports får en att komma tillbaka är sitt dagliga konditionstest. Här deltar du i en slumpmässig serie utmaningar i träningsläget och jobbar upp en puls. Och det är den aspekten som jag också älskar med spelet. I vissa av sporterna så tränar du faktiskt. Man svettas. Man jobbar upp en puls. Spelet har hjälpt många människor att tappa vikt. Så för dom som avskyr att träna normalt, men vill bli smärtare, kan alltid titta in hit. Eller Wii Fit-spelet om man känner för det.

Ja, vad mer kan man säga om spelet som inte redan är sagt? Vi vet ju alla redan svaret på det. Wii Sports förändrade spelbranschen för alltid vid sitt släpp. Det återförde verkligen glädjen i att spela. Det fick familjer att komma ihop och bara ha kul.

Det här spelet är tidlöst och förblir ett spel med odödlig Nintendo-charm, klätt som ett tech-demo.

Wii Sports
5
Mästerligt
+
Användarvänligheten
+
Roliga sporter
+
Miis. Jag älskar dom
-
Någon aning utdaterad, men ärligt talat. Vem bryr sig?
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Pyramid Head has BIG CLAPPIN CHEEKS

Medlem

Jag och polarna spelade detta i timmar när det begav sig. Lite öl, gött sällskap så var kvällen säkrad. Bra skit!

Skribent

Det är nog enda gången man fått med hela familjen på en spelkväll. Då pratar vi typ hela tjocka släkten med alla far och mor-föräldrar plus mammor, pappor och barn. Helt fantastiskt koncept från Nintendo.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ah, börjar bli lite nostalgisk över Wii nu. Har kollat efter en svart konsol som klarar spela Gamecube-spel också. Och de både Wii Sports-spelen. Om inte annat får jag hoppas det kommer till Switch 2 NSO!

Medlem

Tror det var tennis som fick mig att slå handen rakt in i bokhyllan. Good times!

Blev bra sugen på att skaffa wii igen enbart för sports.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

It's not a lake, it's an ocean

Jag gillade alltid Kinect mer än Wii Sports. Men visst fanns det en charm i Nintendos spel, och det var anmärkningsvärt hur kollegor på min dåvarande jobb plötsligt började prata TV-spel.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag gillade alltid Kinect mer än Wii Sports. Men visst fanns det en charm i Nintendos spel, och det var anmärkningsvärt hur kollegor på min dåvarande jobb plötsligt började prata TV-spel.

Spelade aldrig så mycket Kinect, prövade på något spel där en åkte flotte och hoppade lite. Hade mer kul med Wii. Och ja, den fick ju både ungarna, föräldrarna och alla andra i släkten (och dess husdjur) att engagera sig i spelkulturen

Förövrigt tycker jag inte musiken får tillräckligt med kärlek här. Så härlig hissmusik i spelet!

Skrivet av Gertzy:

Spelade aldrig så mycket Kinect, prövade på något spel där en åkte flotte och hoppade lite. Hade mer kul med Wii. Och ja, den fick ju både ungarna, föräldrarna och alla andra i släkten (och dess husdjur) att engagera sig i spelkulturen

Förövrigt tycker jag inte musiken får tillräckligt med kärlek här. Så härlig hissmusik i spelet!

Kinect Adventures var ett gratisspel som följde med för att visa lite vad Kinect gick för. Det var knappast det bästa som gick att spela på Kinect. Kinect Sports var däremot både roligt och ganska välgjort, och Dance Central och ett antal fitnesspel var som klippt och skurna för formatet. Man behövde inte hålla något i händerna, vilket förstärkte upplevelsen.

Kinect förlängde den trend som Wii startade.

Någon här som spelade Move? Vilka var de bästa spelen?

signatur

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Kinect Adventures var ett gratisspel som följde med för att visa lite vad Kinect gick för. Det var knappast det bästa som gick att spela på Kinect. Kinect Sports var däremot både roligt och ganska välgjort, och Dance Central och ett antal fitnesspel var som klippt och skurna för formatet. Man behövde inte hålla något i händerna, vilket förstärkte upplevelsen.

Bordtennis i Kinect Sports var bättre än Wii Tennis. Det gick ju till och med att skruva bollen genom att vrida handen. Jag var dock aldrig mycket för dansspelen även om jag förstår hur bra de faktiskt funkade på Kinect.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Inte lika bra teknikdemo som Wii Sports alltså Men ja, har som sagt inte spelat mer än så så bör inte döma ut det. Fanns ju något Star Wars spel vill jag minnas jag ville testa till Kinect t.ex. Minns inte titeln nu men. Synd att den inte tycks fungera med Xbox Series-konsolerna skulle gärna ge den en ny chans.

Skrivet av Gertzy:

Inte lika bra teknikdemo som Wii Sports alltså Men ja, har som sagt inte spelat mer än så så bör inte döma ut det. Fanns ju något Star Wars spel vill jag minnas jag ville testa till Kinect t.ex. Minns inte titeln nu men. Synd att den inte tycks fungera med Xbox Series-konsolerna skulle gärna ge den en ny chans.

I dag är Kinect ganska daterad. Den kräver väldigt mycket utrymme för att kunna läsa av hela kroppen, och den är ganska oprecis. Fungerar ändå bra med vissa spel, som dans- och fitnesspel. Jag testade Kinect V2 till Xbox One i fjol och kunde konstatera att den är bättre men fortfarande inte tillräckligt bra för att förhöja spelupplevelsen.

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

I dag är Kinect ganska daterad. Den kräver väldigt mycket utrymme för att kunna läsa av hela kroppen, och den är ganska oprecis. Fungerar ändå bra med vissa spel, som dans- och fitnesspel. Jag testade Kinect V2 till Xbox One i fjol och kunde konstatera att den är bättre men fortfarande inte tillräckligt bra för att förhöja spelupplevelsen.

Hmm, kanske finns en anledning till att det inte kom en v3 till Series-konsolerna då? Vissa saker förblir ju trender som definierar en tidsram men inte mer än så. Kan förstå att de ville ha ett svar på Wii-motes och Move-kontrollerna där och då men idag kanske det inte är värt det... nåväl, skulle jag skaffa en Xbox nu igen skulle det bli en XSX så jag skulle ändå inte kunna använda den. Orkar inte ha två Xbox-konsoler bara för det som jag kanske spelar några timmar sen aldrig använder igen.

Skrivet av Gertzy:

Hmm, kanske finns en anledning till att det inte kom en v3 till Series-konsolerna då? Vissa saker förblir ju trender som definierar en tidsram men inte mer än så. Kan förstå att de ville ha ett svar på Wii-motes och Move-kontrollerna där och då men idag kanske det inte är värt det... nåväl, skulle jag skaffa en Xbox nu igen skulle det bli en XSX så jag skulle ändå inte kunna använda den. Orkar inte ha två Xbox-konsoler bara för det som jag kanske spelar några timmar sen aldrig använder igen.

Nej, så är det. Kinect är kul en stund, och jag plockade undan min inköpta Kinect V2 efter att jag testat den under en tid. Jag var mest bara nyfiken.

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Nej, så är det. Kinect är kul en stund, och jag plockade undan min inköpta Kinect V2 efter att jag testat den under en tid. Jag var mest bara nyfiken.

Haha, jag hade glömt att de försökte göra den obligatorisk i början (jag hoppade inte på den generationen fören de hade lanserat One X och Game Pass) jämte always online. Var en kul påminnelse i din länkade text! Men låter inte som något jag vill investera vidare i i alla fall...

Skrivet av Gertzy:

Haha, jag hade glömt att de försökte göra den obligatorisk i början (jag hoppade inte på den generationen fören de hade lanserat One X och Game Pass) jämte always online. Var en kul påminnelse i din länkade text! Men låter inte som något jag vill investera vidare i i alla fall...

Du gjorde ett klokt val. Lanseringsmodellen var inte mycket att ha. One S var lite bättre och såg framför allt betydligt bättre ut designmässigt. Men One X... det var en best. Jäklar vad nöjd jag var med den.

signatur

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är nog enda gången man fått med hela familjen på en spelkväll. Då pratar vi typ hela tjocka släkten med alla far och mor-föräldrar plus mammor, pappor och barn. Helt fantastiskt koncept från Nintendo.

Koncept =/= Gimmick. lol skämt åsido.
Gyro etc lever vidare men tycker verkligen wii sports är en tidsmarkör som blir svårare och svårare att verkligen förklara.. Nylonstrumpa över tvn moment kan jag tänka mig. Sanningen är ju att man i stortsätt kunde sitta och vifta hejvilt och ändå slå frivarv hur som helst.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Du gjorde ett klokt val. Lanseringsmodellen var inte mycket att ha. One S var lite bättre och såg framför allt betydligt bättre ut designmässigt. Men One X... det var en best. Jäklar vad nöjd jag var med den.

Mja, det var främst för always online jag ditchade One från början av princip men sen sansade de ju sig något så jag skaffade en specialutgåva med alla Gears-spelen så ville ha dem och kunna köra Forza Horizon 4 på GP så gav in tillslut!

Menar, den var ju sjukt snygg också! Vilket är en trevlig bonus! Kraften likaså!

Skrivet av Gertzy:

Mja, det var främst för always online jag ditchade One från början av princip men sen sansade de ju sig något så jag skaffade en specialutgåva med alla Gears-spelen så ville ha dem och kunna köra Forza Horizon 4 på GP så gav in tillslut!

https://i.ebayimg.com/images/g/MSkAAOSwnNBmYySv/s-l960.webp

Menar, den var ju sjukt snygg också! Vilket är en trevlig bonus! Kraften likaså!

Ja, den köpte jag trots att jag redan hade en vit One X. Riktigt fin att ha i samlingen. Saknar specialutgåvorna som de brukade släppa av sina konsoler.

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, den köpte jag trots att jag redan hade en vit One X. Riktigt fin att ha i samlingen. Saknar specialutgåvorna som de brukade släppa av sina konsoler.

De släppte ju en riktigt läcker Halo Infinite-version av Xbox Series X (och en ännu exklusivare Gucci-utgåva) så de har ju inte lagt av med det. Men får se om de släpper fler konsoler själva eller om de gör som med ROG Xbox Ally och snarare outsourcar den till andra konsolmakare då kanske vi inte får se fler sådana specialutgåvor. Tyvärr.

Skrivet av Gertzy:

De släppte ju en riktigt läcker Halo Infinite-version av Xbox Series X (och en ännu exklusivare Gucci-utgåva) så de har ju inte lagt av med det. Men får se om de släpper fler konsoler själva eller om de gör som med ROG Xbox Ally och snarare outsourcar den till andra konsolmakare då kanske vi inte får se fler sådana specialutgåvor. Tyvärr.

Jovars. Men det är väldigt lite nu jämfört med tidigare. Xbox 360 fick hur många olika specialutgåvor som helst, och även Xbox One fick en hel del av dem. Men Microsoft bryr sig ju inte om hårdvara längre, tyvärr.

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jovars. Men det är väldigt lite nu jämfört med tidigare. Xbox 360 fick hur många olika specialutgåvor som helst, och även Xbox One fick en hel del av dem. Men Microsoft bryr sig ju inte om hårdvara längre, tyvärr.

Nä det är sant att det blivit färre - och inte lär öka. Hade en röd Xbox 360 med Resident Evil 5-tema och hade ögonen på en med Star Wars-tema också. Det var överlag MS storhetstid i spelindustrin och har väl mest gått utför efter det.

Medlem

Wii Sports… vilket fantastiskt spel! Det var verkligen löjligt kul, samtidigt som alla kunde spela det och vara någorlunda kompetenta på det utan att kunna tv spel så kunde man ändå lära sig det och bli lite av en mästare på diverse grenar.
Tyvärr, eller som tur var, ägde vi aldrig en Wii, fick bara uppleva den hos en kompis. Var min storebror som stod för konsolköpen i huset då. Han hade förbokat den på Webhallen, men de tog hans konsol och 49 andra för att kunna sälja fler under midnattssläppet. Så det blev en Xbox 360 för vår del samt ett evigt vendetta mot Webhallen.

Medlem

"Demot" som var det bästa spelet på plattformen.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Fick 299 poäng på bowlingen. Försökte aldrig igen...

signatur

I'm like you, I have no name.

1
Skriv svar