Ultima Online-skaparen gillar inte hur det legendariska spelet utvecklats efter hans avsked – vill återvända för att göra det "ultimata rollspelet".

Med rubriken "What is a Lord British "Ultimate" Role Playing Game?" lägger #Ultima Online-skaparen Richard Garriott ut sina Facebook-tankar om spelets utveckling efter hans avsked. Bland annat verkar det som att han gärna återvänder till #Electronic Arts för att jobba på spelet, om han får chansen.

– Se vad som har hänt med Ultima Online efter jag försvann. Älvor och ninjor har lagts till i spelet, saker som jag specifikt hade förbjudit. Detta är bara ett litet exempel på varför och hur Ultima glidit ifrån Richard Garriott, men jag har inte glidit ifrån Ultima. Överanvända, irrelevanta och återanvända rollspelselement är inte kärnan av mitt ultimata rollspel, skriver han.

– Det står klart för mig att jag – Richard Garriott – är en viktig ingrediens av åtminstone det ultimata Ultima, om inte också rent generellt det ultimata rollspelet. En dag när de människor som slängde ut mig ur EA för mer än 10 år sedan är borta så kanske EA kommer inse att tillsammans kan vi återuppbygga varumärket på ett sätt de misslyckats med under åren däremellan. Richard Garriott är en viktig del i det ultimata Ultima!

Utöver att prata om sig själv i tredje person så har Richard Garriott bland annat utvecklat superfloppen #Tabula Rasa under sin tid efter Ultima Online. Knappast det "ultimata rollspelet", vilket även han själv medger.

– Jag skulle vilja påstå att Tabula Rasa strävade efter att vara ett värdigt ultimat rollspel, men det kan ha fallit kort inom vissa områden.

Ja, har allas vår rymdresenär "Lord British" fått storhetsvansinne på senare år, eller tror du också på att det krävs en Richard Garriott för att åstadkomma det perfekta rollspelet?

Bilden: det är tveksamt om herr Garriott landat mentalt sedan rymdresan 2008.

Skicka en rättelse