Fable-serien är i goda händer insisterar de ursprungliga skaparna, trots att Peter Molyneux lämnat Lionhead.

Det första #Fable utvecklades av #Lionheads understudio #Big Blue Box. Skaparna bakom spelet, bröderna Dene och Simon Carter, lämnade nyligen Lionhead för nystartade spelhuset #Another Place Productions – men i en färsk intervju insisterar de på att Fable-serien är i goda händer trots att även Peter Molyneux numera lämnat företaget.

– Peter var superpassionerad kring Fable: The Journey, så när vi hörde att han skulle lämna Lionhead så kom det som en fullständig överraskning. Men han lämnar ett otroligt team kapabla till fantastiska saker bakom sig, vi vet att hans bebis är i säkra händer, säger Simon Carter.

Simon Carter, som jobbat nära Peter Molyneux under många år, har bara gott att säga om sin tidigare kollega.

– Jag kan utan omsvep säga att jag är skyldig Peter min karriär. Han gav mig mitt första jobb hos Bullfrog där jag jobbade på Magic Carpet, och sedan dess har jag haft förmånen att få arbeta med honom på Dungeon Keeper och flertalet Fables. Att arbeta med Peter är alltid en fascinerande upplevelse eftersom han är otroligt driven, otroligt passionerad och fantastiskt oförutsägbar. Jag kan inte vänta på att få se vad han gör härnäst – oavsett vad det är så kommer resan själv vara värd biljetten.

Peter Molyneux har ofta beskyllts för att hajpa sina spel så till den milda grad att titlarna omöjligen kan leva upp till spelarnas förväntningar. Bröderna Carter förklarar att det beror på herr Molyneux enorma passion snarare än någon dold eller medveten, bakomliggande agenda.

– Peter är en väldigt inspirerande kille att arbeta med. Under en stor del av tiden då han spårar ur lite så gör han det av genuin passion och tro på vad det är han pratar om. Han gör det inte av några andra anledningar. Det hjälper mycket. Han är precis lika passionerad och motiverad när han jobbar på ett projekt också, säger Simon Carter.

Ett klassiskt (eller ökänt, om man så vill) Molyneux-citat var Fable 1-löftet om att "ifall du stöter till ett ekollon så det ramlar av ett träd i spelet, så kommer det växa och under tid bli ett träd".

– Han är en av de mest felciterade personerna jag någonsin stött på. Ekollongrejen till exempel, var bara ett snabbt exempel. Vi pratade om att vi ville att världen skulle reagera [på spelarens interagerande]. Och Peter tog upp ekollongrejen som ett slumpmässigt exempel, som för att tänka sig en värld med det här sinnet för detaljer. Han sa inte, oh, by the way, vi kommer faktiskt ha en buskageväxtssimulator med, säger Dene Carter.

Peter Molyneux jobbar numera på nystartade spelhuset #22 Cans. Han kommer dock att fortsätta arbetet med Xbox Kinect-exklusiviteten #Fable: The Journey på konsultbasis.

Bilden: Peter Molyneux – legendarisk speldesigner och visionär eller episk skitsnackare, beroende på vem man frågar.

Skicka en rättelse