Billigare juveler, lättare med fler spelare, dyrare att reparera, bättre föremål på fler ställen och mycket mer.

Nu har #Diablo III funnits ute närmare en månad, och version 1.03 närmar sig. Borta på officiella Diablo III-bloggen finnes ett längre designinlägg, där de förklarar framtida förändringar. För att underlätta för dig som läsare listar vi denna gång de konkreta förändringarna, medan du som söker de djupare detaljerna får läsa vidare i huvudinlägget.

Konkreta förändringar:

  • Förändrat lootsprut i olika akter: För att ge valfrihet var och hur man vill farma prylar, kan man redan i Inferno akt 1 och 2 finna alla nivåer av föremål. Däremot ökar chansen för bra prylar ju senare akt du spelar i.

  • Nephalem förändras: Nu (1.02) får du två garanterade ovanliga (gula) föremål när du har ihjäl en boss samtidigt som du har 5 Nephalem. För att man ska få ut mer av att leta vanliga eliter och dylikt kommer man i och med uppdateringen bara garanteras ett ovanligt föremål. Däremot är spelare med 5 nephalem även garanterade ett ovanligt föremål när man har ihjäl just de vanliga eliterna, vilket nu inte är fallet.

  • Monster tillfogar inte mer skada även om det blir fler spelare: De har kommit fram till att den extra skadan som monster tillfogar (15 procent) för varje spelare begränsar samarbetandet mellan spelare, och att den skalenliga hälsoökningen (monstrena får linjärt skalenlig hälsa per spelare) är tillräckligt.

  • Förändrad nivåsvårighet: De anser att Inferno akt 1 är rimlig, men att hoppen därefter är alldeles för stora. De tänker att om en närstridskaraktär precis kan hantera en akt med en offensiv uppbyggnad, ska den med viss svårighet kunna hantera nästa med en defensiv. Exempelvis: Akt 2 offensiv, akt 3 defensiv. Samla föremål, akt 3 offensiv, akt 4 defensiv.

  • Ökad kostnad för att reparera: De anser att det kostar alldeles för lite att fixa till sin utrustning vilket låter spelare ut fiender genom att dö och återuppliva, dö och återuppliva, dö och återuppliva, och döda. Detta för att sedan för en spottstyver reparera kalaset. Därmed ökas reparationskostnaderna för föremål på nivå 60 och högre med fyra till sex gånger.

  • Minskat beroende av ökad attackhastighet: De bedömer att ökad attackhastighet är alldeles för viktigt just nu, och kommer på något sätt sänka dess betydelse för att öka karaktärsbyggnadsvariationen.

  • Billigare juvelkonstruktion: Till och med flawless-juveler sänks kostnaderna väsentligt för att sätta ihop dem. Däremot kvarstår kostnaden för de två högsta nivåerna.

Däremot får du bland annat vänta längre på exempelvis uppgraderade legendariska föremål. De kommer inte heller förändra klasserna väsentligt vid detta tillfälle, utan kommer se hur ovanstående förändringsgrunder påverkar spelarbasen. Huvudinlägget har även siffror på hur stor chans du har att x föremål släpps på y akt.

Vad tycker du om Diablo III för tillfället?

Varför finns Styrka, Smidighet etc kvar om vi inte får ändra på det och knappt se vad vi har?... Nä jag går nog tillbaka till Angband istället. 08/06 Det finns många fel på Diablo 3 och den här patchen fixar inte ett skit. Ge oss tillbaka spelarvariationen som finns i D2, låt oss välja själva hur vi vill placera points för str, dex, vit, int för varje level, låt oss själva välja vilka skills vi vill... 07/06 http://zipmeme.com/uploads/generated/g1339080426168302586.jpg 07/06 Är det bara jag eller blir det mycket svårare efter act 1 och act 2 inferno? Kul i alla fall med lite utmaning :) 07/06 Ni är för bortskämda bara. Spelar själv barbar och jag har inget problem med att jag behöver skaffa BRA gear genom att FARMA. Just nu håller jag på med progress i akt 3, efter att ha solodödat Belai förra veckan. (Ja, som 2h barbar.). Det enda problemet... 07/06 Nu är det ju så att som Barb kan man inte bara gå STR +VIT, lägg på 60-80 all resistance på den biten så får du vad det verkligen kostar. DH, WD kan gå classcanon och det kostar inte speciellt mycket. 07/06 Just gear med STR över huvud taget och gear för Barbarians är ju de överlägset billigaste som finns i spelet. Detta på grund av att två klasser vardera samsas om INT och DEX gear, men Barbarians är ensamma om STR gear. Tittar man runt på AH så kostar... 07/06 Det är väl bara att byta sida då? Förstår inte hur du kan ha så höga krav på en internetsida som är gratis? Var glad istället för att Hampus (och andra) kan få öva sina skribentfärdigheter och förhoppningsvis uppfylla dina krav inom en snar framtid (äve... 07/06 Det är ju en ren lögn, lär dig spela melee istället för att sitta och gråta på forumet. Det är klart du misslyckas när du bara vill ha str+vit. Armor > all res > vit > str. Nej, det kostar inte 20 mille, det kostar knappt 500k, men då får du över 600 i... 07/06 Jag skall börja med hardcore när blizzard fixat sina servrar. Det vore ju tråkigt att bli av med sin gubbe för att man drabbas av skräplagg :/ 07/06
Skicka en rättelse