En framtid där vi inte kan skilja mellan spelgrafik och verklighet? Så kan det bli, om vi ska tro en Star Wars 1313-utvecklare.

Industrial Light & Magics Kim Libreri menar att utvecklingen inom tio år nått så långt att det blir omöjligt att skilja mellan grafik och verklighet.

– Vi lever i en intressant tid sett till det grafiska. Med tanke på hur det ser ut kommer det bli svårt att skilja mellan något som är interaktivt och renderat i realtid, och något som är gjort för ett animerat tv-program – eller till och med live action, berättar han i en intervju med CVG.

Industrial Light & Magic samarbetar just nu med #Lucasarts i utvecklingen av det filmiska #Star Wars 1313, som fått mycket uppmärksamhet för just sin grafiska framåtanda. Det är inte fotorealistiskt men enligt Libreri kan något sådant ligga ett kort decennium in i framtiden.

– Vi närmar oss punkten med realtidsgrafik där vi matchar kvalitén av animerade filmer för sju, åtta år sedan, och ytterligare tio år härifrån kommer det vara omöjligt att särskilja från verkligheten.

Tror du att Kim Libreri kan få rätt?

Det räcker med att jämföra med 3d industrin idag. Realistiska renderingar har funnits ett bra tag. De effekter som finns där kommer finnas i spel så småningom. Vanliga filmer som vi tittar på är ju verkligheten, om man nu inte tittar på animerat förstås... 08/08 Sällar mig till den skara som ifrågasätter nyttan med nästa grafiska "leap". Spelmässigt (vi vill väl fortfarande uppleva det hela som spel, inte verklighet?) så behövs stora förändringar för att det ska bli bättre. Animationer, AI, story etc.. Grafiken... 08/08 Kan man inte försöka göra roliga spel istället för spel som ser realistiska ut? Säger inte att det ena utesluter det andra men man kan ju tycka att om större delen av utvecklingstiden går till den grafiska delen, hur mycket går till gameplay? 07/08 Detta ämne diskuteras då och då bland mina polare. Vad händer med t ex tv och film när grafiken blir likställd med verklighet? varför anställa riktiga männsikor när man kan datorgenerera t ex en nyhetsuppläsare? 07/08 Det kommer isf bara gå med pro gfxkort som quadro för nvidia ska mjölka så mkt pengar dom kan ur marknaden. Ej spel. Kanske om 20 år. 07/08 Så vad kommer hända när spelutvecklarna faktisk har denna kraft? Jag menar de påstår att det inte kan innovera på PS360 utan behöver ännu mer kraft, och det kommer låta så igen på slutet av PS4/720 eran också, VI behöver mer kraft för att innovera, och... 07/08 I framtiden springer man omkring själv i spelen genom att sätta på sig en high tech mössa.. Sina stats begränsas till vad din kropp klarar av och hur du ser ut i verkliga världen, Är du jättetjock så fastnar du i många trånga utrymmen och är du jättesny... 07/08 Tänkte också på det. Uncanny Valley, där har de nåt att bita i... http://sv.wikipedia.org/wiki/Uncanny_valley 06/08 Om tio år kanske utvecklingen fortfarande bromsas av nästa generations konsoler så det vore då omöjligt att tänka sig fotorealism i spel inom så kort tid. 06/08 "Ingen skillnad mellan aftonbladets rubriker och fz.." 06/08
Skicka en rättelse