I veckan kunde vi ge er ytterligare information om den nya prototypen av Oculus Rift. Med denna version har bland annat LCD-panelen bytts ut mot en med OLED-teknik, något som enligt vittnesmål sett till att det blir mindre fördröjning och tearing. #Oculus VR ligger onekligen bakom en mycket intressant pryl för oss spelfantaster, men samtidigt är frågorna många. Många svar får vi dock när #Oculus VR-grabbarna Palmer Luckey och Nate Mitchell svarar på Reddit-läsarnas frågor.

Jag talar av egen erfarenhet. Jag, min sambo och min son använder alla glasögon och vi har inga problem med Oculus Rift. 14/01 Ställer mig tveksam till det med den remmen liggandes precis ovanför öronen. Är inte själva apparaten jag är skeptiskt till. Snarare fästet runt huvudet. Sen om det funkar bra eller ej med glasögon i övrigt vet jag inget om då jag inte prövat. 13/01 ...men det funkar bra med glasögon och oculus rift DK1. 13/01 Så länge alla inställningar är rätt så är det inte värre än att titta på en skärm 10 meter bort. har i många många många år funnits vapensystem där ett eller båda ögon håller fokus på en skärm bara cm från ögat/ögonen och ingen har fått ögonskador av... 13/01 Hur bra är det för ögonen och stirra på en skärm som sitter 5 cm framför ansiktet? 13/01 Svaret på första frågan var ju lite oroande för mig då jag inte tror att det kommer vara möjligt att bygga in kompensering för alla synfel. Hade jag kunnat ha linser hade jag redan skaffat det men det går inte där heller att skapa linser som helt kompen... 13/01 Hoppas OculusRift släpps lagaom dags till Star Citizen =) 13/01 Håller med om allt tills det där med gud. Tacka istället människorna bakom kickstarter. :P 13/01 Sen när har de haft problem med tearing (har ju använt V-sync från första början)? Blandar redaktionen ihop det med suddiga texturer (smearing) som uppstår vid snabba huvudrörelser, som deras nya "low-persistence" teknik ska lösa? 12/01 Detta är next gen inom spelindustrin. Inte PS4 och Xbox One med plagierad teknik från förgående versioner mer eller mindre. Oculus kommer placera oss inne i spelvärdar i kombination med högupplösta skärmar och mer datorkraft i framtiden, det är nästa... 12/01
Skicka en rättelse