Marcus "Notch" Persson i unik intervju med ansedda amerikanska affärstidningen Forbes.

Efter att Marcus "Notch" Persson sålde Mojang till Microsoft har det varit tyst om affären. Ja, tyst om hela personen Notch, faktiskt. Förutom den uttalade viljan att hitta sig själv och inte längre vara ansiktet utåt för världsfenomenet Minecraft, har vi egentligen inte hört något om hur Notch tankar gått. Han har köpt Hollywoods dyraste villa, och frotterat sig med kändisar, men mycket mer har inte kommunicerats.

Men nu har ansedda affärsmagasinet Forbes har lyckats med konststycket att få en lång intervju om affären med post försäljningen av Mojang. Det är en unik text.

Persson berättar om sin barndom i Edsbyn, fortsätter med en misslyckad skolgång och hur han hamnade i spelskapandet. Man går på djupet om hur Minecraft marknadsfördes utan en en krona, hur företaget och spelet växte, och hur investerarna cirklade som hökar kring kontoret. Privatjets, nattklubbar och pengar i drivor.

Notch berättar öppenhjärtigt om familjetragedier, bröllop och skilsmässa. Och hur det var att samtidigt, ständigt vara Minecrafts ansikte utåt.

Och om tweeten, den 17 juni förra året, och vad som hände sen.

"Anyone want to buy my share of Mojang so I can move on with my life? Getting hate for trying to do the right thing is not my gig."

Missa inte det här intervjun. Orkar du inte läsa 20 000 tecken? HÄR är snabbversionen!

Skicka en rättelse