I veckan nåddes vi av nyheten att #Wildstar kastar obligatorisk månadsavgift i soptunnan och blir free-to-play. #The Elder Scrolls Online har också slopat prenumerationskostnad. Dessförinnan är raden av mmo-spel som gått samma väg gigantisk: #Star Wars: The Old Republic, #The Secret World, #Age of Conan: Hyborian Adventures, #Rift, #Tera och #Defiance är bara några exempel.

Men samtidigt finns det gamla trotjänare som #Eve Online, #World of Warcraft och #Ultima Online som framgångsrikt kan fortsätta att ta betalt varje månad. Hur kommer det sig egentligen?

Vi undrar vad det är som krävs för att ett mmo-spel ska kunna anamma modellen med månadskostnad. Finns det någon särskild forumla som avgör om ett spel lämpar sig bäst för månadsbetalning eller free-to-play? Handlar det om kvalitet? Kvantitet?

Hur vill du ha dina mmo-spel – free-to-play eller med månadsavgift?

Det hela är väl enkelt, alla vill väl ta ut en månadsavgift? Så slängde spelet är tillräckligt bra, populärt eller hypat så trillar pengarna in. Wildstar gick ju f2p av en anledning, och det är ju mest troligen att dom tror att den nya modellen kommer... 31/05 föredrar dem som offline singleplayer 31/05 Alla MMO man fastnar för läggs ju ner så jag vet inte.. Vanguard - SoH Tabula Rasa Hellgate London Undantaget är väl Everquest 2 men det är allt för farligt/beroendeframkallande att våga starta igen. LotRO är väl fortfarande igång men det har vart så... 31/05 League of Legends gör det bra, och World of Tanks likaså, även om premium-ammo förstör. Sen finns det riktigt dåliga exempel på spel som bara är skit tack vare en dålig betalningsmodell. 31/05 Vi pratar väl i första hand om MMORPG här, i praktiken? Kan betala hur som helst, det är innehållet som räknas. Mer specifikt: Ett MMO som känns interaktivt och gripande som valfritt "vanligt" spel. Ingen annan som reflekterat över hur bortkopplat det... 31/05 För mig dog lotro i samband med f2p, ingen bra erfarenhet där. Gw2 har lyckats bra med b2p, även fast man önskadr en del saker. 31/05 Alla f2p spel jag har spelat förutom LoL så tycker jag är oftast shit då man måste ändå "p2p" iallefall med premium tjänster eller betala mera än 15 euro månaden för att kunna spela ordentligt. Har inget imot mikrotransaktioner i ett månadsavgift spel... 31/05 Månadsavgift UTAN mikrotransaktioner. Gärna ett system där man kan sälja en månads sub, såsom i Eve eller WS. (och wow?) Jag tyckte att B2P-modellen i GW2 var skitbra, ända tills jag investerade en hel del tid i spelet. Det blev uppenbart att huvudfokus... 31/05 Att wow kostade 100 kr i månaden har jag aldrig stört mig på, men att dom har mage att ta betalt för expansionerna också. Kanske jag som är snål eller tänker fel. Att jag fortsatte spela i några år efter att tbc var slut trots att det aldrig var roligt... 31/05 Ser hellre B2P Så som ESO har blivit samt Guild Wars 2 tycker det funkar prima på det sättet. Menar New player bonus buy this and get this awesome gear and rekt everyone. Ser hellre kosmetiska saker i storen man kan köpa för ingame valuta eller riktiga... 31/05
Skicka en rättelse