Dåligt för konsolvurmares prestige, men bra för virtual reality, spår processordesignern ARM.

Vänner av högpresterande datorer kritiserar ofta konsoler för att ha klen prestanda. Från processordesignföretaget ARM kommer nu stöd för den kritiken: en av företagets chefer menar att de snabbaste mobila plattformarna kommer börja passera Xbox One och PS4 i fråga om beräkningskraft redan nästa år.

Nizar Romdan, ecosystem director hos ARM, menar att mobila enheter redan i slutet av 2017 har prestanda nog att hypotetiskt kunna köra samma spel som PS4 och Xbox One.

– Mobil hårdvara är redan kraftfull, säger Romdan till Venture Beat. Om du tar dagens high end-smartphones eller -plattor är prestandan redan bättre än i Xbox 360 och Playstation 3. Den närmar sig snabbt Xbox One och Playstation 4.

Romdan lät följande diagram illustrera poängen:

Diagrammet visar den relativa prestandan i form av floating point operations (Flops) hos nämnda konsoler. PS4:an klarar 1,84 tera-Flops och Xbox One 1,23. Xboxen passeras alltså av de snabbaste mobila enheterna i slutet av nästa år, och PS4:an går samma öde till mötes året därpå.

Det betyder inte att alla spel kommer flytta över från de dedikerade spelenheterna till smartphones – det är ju fortfarande fundamentalt olika kontroller på pekskärmar och spelkonsoler. Däremot kan prestandaökningen användas för virtual reality-enheter, som ju kontrollmässigt kan fungera likadant oavsett om det är en konsol, en mobil eller en stationär dator som levererar det visuella.

– Vår ståndpunkt är att mobil VR är det som kan öppna för mobilspelande bland hardcore-gamers, spår Romdan. För en gångs skull är mobila enheter på samma nivå som pc och konsoler i fråga om upplevelsen. Vi kommer inte ha samma beräkningskraft. Och batteritiden är ett problem. Men det är samma användarupplevelse. Det kan bli en game changer för mobilt spelande.

Skicka en rättelse