Vänner av högpresterande datorer kritiserar ofta konsoler för att ha klen prestanda. Från processordesignföretaget ARM kommer nu stöd för den kritiken: en av företagets chefer menar att de snabbaste mobila plattformarna kommer börja passera Xbox One och PS4 i fråga om beräkningskraft redan nästa år.

Nizar Romdan, ecosystem director hos ARM, menar att mobila enheter redan i slutet av 2017 har prestanda nog att hypotetiskt kunna köra samma spel som PS4 och Xbox One.

– Mobil hårdvara är redan kraftfull, säger Romdan till Venture Beat. Om du tar dagens high end-smartphones eller -plattor är prestandan redan bättre än i Xbox 360 och Playstation 3. Den närmar sig snabbt Xbox One och Playstation 4.

Romdan lät följande diagram illustrera poängen:

Diagrammet visar den relativa prestandan i form av floating point operations (Flops) hos nämnda konsoler. PS4:an klarar 1,84 tera-Flops och Xbox One 1,23. Xboxen passeras alltså av de snabbaste mobila enheterna i slutet av nästa år, och PS4:an går samma öde till mötes året därpå.

Det betyder inte att alla spel kommer flytta över från de dedikerade spelenheterna till smartphones – det är ju fortfarande fundamentalt olika kontroller på pekskärmar och spelkonsoler. Däremot kan prestandaökningen användas för virtual reality-enheter, som ju kontrollmässigt kan fungera likadant oavsett om det är en konsol, en mobil eller en stationär dator som levererar det visuella.

– Vår ståndpunkt är att mobil VR är det som kan öppna för mobilspelande bland hardcore-gamers, spår Romdan. För en gångs skull är mobila enheter på samma nivå som pc och konsoler i fråga om upplevelsen. Vi kommer inte ha samma beräkningskraft. Och batteritiden är ett problem. Men det är samma användarupplevelse. Det kan bli en game changer för mobilt spelande.