Den som tillbringade den gångna veckan på branschmässan CES i Las Vegas vet att tv-skärmar och monitorer som har en bilduppdateringsfrekvens på minst 120 Hz - tröskelvärdet som krävs för att kunna visa 3D-film med samma teknik som använts på allt fler biografer - var en av årets stora trender. Att 3D-teknik förr eller senare kommer få sitt kommersiella genomslag även i spelbranschen förefaller bara vara en tidsfråga - något en intervju med #Microsofts Xbox Live-talesman Aaron Greenberg i viss mån också bekräftar.

I samtal med spelsajten G4TV.com konstaterar Greenberg att Xbox 360 har förutsättningar för att rendera 3D-bilder, men att man för närvarande avvaktar hur mottagligt konsumentledet egentligen är för den nya tekniken:

Jag tycker att 3D är en enorm upplevelse på biografer och jag tycker att Avatar var fantastisk, men 3D-teknik i vardagsrummet medför en del utmaningar. Jag vet inte hur det ser ut för dig, men när jag spelar eller tittar på TV så använder jag min telefon och flera olika saker händer runt omkring mig. Jag reser mig upp, jag sätter mig ner, jag tittar ut för att se vilket väder det är och... jag tittar inte på en filmduk med glasögon på mig i en mörk biosalong. Jag tycker helt enkelt det är en annan slags miljö.

Greenberg påpekar att man i viss mån redan stödjer 3D-teknik genom lagpangaren #Avatar: The Game och den kommande Live Arcade-racern #Scrap Metal, men antyder att man är beredd att stötta utvecklarna på bredare front om 3D-teknik visar sig bli "viktigt" för slutanvändarna. Att uttalandet snarare andas försiktighet än självsäkerhet torde kunna tolkas som att marknadssegmentet för 3D-spel fortfarande är omoget och svårtolkat - och måhända också att man dragit lärdom av [n=23776 tidigare felbedömningar].

<form method="post" action="http://www.fz.se/poll.fz">
<input type="hidden" name="data" value="YToyOntpOjA7czo0MDoiNWNlMjRhZWQwOWFmMmRjODRmY2JlYjc4YjcwMWE4YjFhZDgxNWJmMyI7aToxO2E6Mzp7aTowO2k6MzcwO2k6MTtpOjUwMjtpOjI7aToxMDc4ODt9fQ=="></input>

<input type="radio" name="q502" value="3595" checked="checked" class="form_input_radio"></input>

Något jag absolut är intresserad av

<input type="radio" name="q502" value="3596" class="form_input_radio"></input>

Något jag är totalt ointresserad av

<input type="radio" name="q502" value="3597" class="form_input_radio"></input>

Något jag eventuellt kan vara intresserad av

</form>

Jag tror inte vi får se denna teknik för än dagen då Virtual Boy släpps i Europa och Robert Wells klipper sig. 16/01 hihi hehe haha har du ett ont öga -inget illa menat ForrestFox- till Sony, Grumbledock? Vi har åtnjutit högsta kvalitet av allt från HDMI standard till HDTV sen releasen av PS3an.. och nu säger du att det inte "kommer" att fungera med ditt å datt? Det... 15/01 Beror helt på vilket spel. Jag kan ser mer upplevelse inriktade spel med atmosfär och mindre fokus på competetive gameplay använda 3d hur mycket som helst. 14/01 Med tanke på texten i artikeln så verkar det inte stämma. 14/01 Som ett enöga så är jag ointresserad av 3D teknik, ialla fall tills de tar fram något så att vi med bara syn på ett öga kan använda :P 14/01 1.4 är ett krav för att klara "äkta 3D", vilket även Ps3 saknar. Det enda den kan erbjuda (om man nu har en 3D-TV) är en hyfsat blaskig wanna-be tyvärr. Har man å andra sidan råd att köpa en 3D-TV borde man ha råd med en äkta blu-ray av kvalité, inte... 14/01 Skulle vara lite spännande att använda någon av de nya kontrollerna till ps3 och krysslådan med 3D glasögon. 14/01 Hårdvaran kanske gömmer sig i konsolen då? :) 14/01 HDMI 1.2 stödjer bara 60 Hz i 1080p, vill man ha 120 Hz antar jag att man måste ha en lägre upplösning eller HDMI 1.3 eller senare. Component verkar också ha en begränsning på 1080@60Hz. Med splitscreen har man delat upp skärmen så då har man halva uppl... 14/01 PS3 blir den första konsolen och kanske även blu-ray spelare som kommer stöda 3D. 14/01
Skicka en rättelse