I år är det drygt 19 år sedan RTS-spelet #Starcraft släpptes till PC. Blizzard Entertainments sci-fi-saga introducerade spelare till en värld av Zerg, Protoss och Terran, och har sen dess fått en ikonisk status.

Oavsett hur bra ett spel är kan det dock inte undgå att visa några ålderstecken efter så pass många år. Moddar finns det gott om, men ibland krävs det officiellt stöd för att göra verklig skillnad. Och det är precis vad Starcraft nu har fått. Så sent som imorse annonserade Blizzard att de har gjort en officiell remaster-version av det episka strategispelet från 1998.

Remaster-utgåvan innehåller Starcraft-expansionen #Starcraft: Brood War som släpptes samma år, nya texturer, stöd för 4K och matchmaking-uppdateringar i och med flytten till Blizzards egna klient - som precis bytt namn från Battle.net. Det finns alltså gott om motivation för spelare som velat återvända till äventyret som kickade igång den klassiska RTS-serien.

Pris och släppdatum är ännu hemligt men troligtvis kommer du kunna lägga dina digitala vantar på utgåvan senare i år.

Blizzard har tidigare pratat om att återuppliva andra klassiska titlar. Vilken annan remaster skulle du vilja se från företaget?

Du skriver i praktik det jag skrev tidigare som du inte höll med, hur skall du ha det, hehe? :P StarCraft 2 är semi dött. Om du 50k tittare är inte ens något att höja ögonbrynen för. En major i Counter-Strike: Global Offensive ligger på 1000000+ tittare... 31/03 @kLIMAX_: Jag tycker det är intressant att vi kan ha så olika åsikter i dessa frågor. Jag är mycket insatt i starcraft-scenen och känner igen dina argument till viss del. Visst har det pratats om WCS som dödade en del regionala turneringar, splittrade... 30/03 Vi snackar StarCraft överhuvudtaget. Det enda stället det är och fortfarande är lite starkt är Sydkorea. I västvärlden var det riktigt bra mellan 2010-2012/2013. Där slutade det. Det slutade efter en konflikt mellan de stora ligorna i Sydkorea - som i... 29/03 Anledningen till att populariteten för SC2 började falla skulle jag säga beror till 90 % på att andra spel som LoL, CS:GO, Dota2, Overwatch etc kommit på bred front och tog över den stora skaran av casuals. För det första är dessa lagspel som tilltalar... 28/03 @kLIMAX_: Jag förstår faktiskt inte ens vad du menar när du säger att twitch har lämnat starcraft-scenen. Det är ju bara en streaming-plattform. Eller menar du som sponsor? Och pratar vi SC2? Populariteten har minskat en del sedan peaken kring 2012 men... 28/03 Mer Remakes åt alla gamers! ;-) 28/03 Twitch har lämnat StarCraft scenen för 5 år sen typ. Om du seriöst tror att detta kommer boosta populariteten på Twitch så är du väldigt naiv. Finns inte ens ett fungerande ladder system i detta spel överhuvudtaget för att antigen ge liv till spelet ell... 28/03 De slutade spela just på grund av utvecklingen av spelet i sig. Detta har uppmärksammats av KeSPA flera gånger om och om igen men Blizzard skiter i det utan satsar på sin WCS. Samtidigt som folk som tittar på StarCraft 2 har börjat skita i det; det är... 28/03 För det första är det inte bara grafiken som uppdateras. Det görs en välbehövlig uppdatering under huven för att fungera bra med nyare versioner av windows, vi kommer få tillgång till modern match making, man kan ändra keybinds, cutscenes är uppdaterade... 27/03 Mycket gnäll här från generation gratis. 27/03
Skicka en rättelse