Olyckligtvis nog såg Prey 2 aldrig dagens ljus.

Arkane Studios Prey i all ära, spelvärlden kommer nog aldrig glömma nedlagda Prey 2 och vad det kunde ha blivit. Human Head utvecklade, spelarna längtade och ... Bethesda lade ner det.

It was a game we believed in, but we never felt that it got to where it needed to be – we never saw a path to success if we finished it. It wasn't up to our quality standard, and we decided to cancel it.

Kanske fanns det skäl – men det fanns också gott om potential. Eurogamer har grävt djupare än vad någon gjort på länge i legenden om Prey 2 och hittat en twist i berättelsens slut som hade kunnat bli något utöver det vanliga. Var det någon som sa "salt i såret"?

I slutet får vi veta att varje gång protagonisten Killian Samuel dör vaknar han upp i sin lägenhet på planeten Exodus, uppenbarligen oskadd. Hjälten från originalet, Domasi "Tommy" Tawodi, skulle också spela en mycket större roll i uppföljaren än vad det vi fick se gav sken av.

Samueltwisten förklarades med att varje gång han dog flyttades hans medvetande in i en ny klon utan minne av sina (hundratals) tidigare frånfällen. Detta skulle manifesteras i den sista striden då Samuel kliver in i ett rum fyllt med döda kloner av sig själv. Han (och Tommy) hade varit här många gånger tidigare – men aldrig kommit längre. Lagom jobbig insikt.

Det tog dock inte slut där. Samuel skulle återvända till jorden när allt var över, leva sitt liv, bilda en familj och dö gammal och omgiven av sina närmaste. vaknar han upp återigen på Exodus.

Av allt detta blev det dock ingenting och Eurogamer lovar att de kommer avslöja ännu mer om Prey 2 och spelet som aldrig blev i helgen. Det är såret och saltet som aldrig slutar ge.

Det rullade väl på, det enda som stoppade utvecklingen var att Human head inte gav efter och sålde till Zenimax. Zenimax var ute efter att göra färdigt och släppa prey 2, men de ville ha hela kakan. 27/05 Personligen älskade jag ursprungliga Prey, men vad tråkigt det vore om alla tyckte lika. :) 27/05 Jo visst, konceptet var coolt. Men det är ju väldigt långt från en grymt koncept till ett grymt spel. Och alla verkar ju nästan rörande överens om att det inte gick ihop under utvecklingen. Första Prey utannonserades 1995 för att sedan släppas 2006 (11å... 27/05 Mjae, det är snudd på omöjligt att jämföra. Prey 2 skulle blivit ett helt annat spel, dock väldigt troget originalet. Hela konceptet lät skitcoolt, och det smärtar REJÄLT att detta inte blev av! :( 27/05 Tror Arkanes Prey är bättre än vad Human Heads Prey 2 någonsin hade kunna bli. 27/05 Jävla-mög-fan-helvetes-skit att detta las ner! 26/05 Det här gånger tusen. Börjar bli löjligt och drygt med dessa "reboots" där man använder huvudtiteln kort och gott så första spelet/filmen måste få suffixet året den släpptes. Blir bara förvirrande. 26/05 http://www1.pictures.zimbio.com/gi/Fallout+4+Video+Game+Launch+Event+Los+Angeles+4zrQD1jxoK3x.jpg 26/05 Verkligen? Tycker det är ett av de bästa spel jag spelat på väldigt länge. Dock så är jag ett stort fan av System Shock 2 så det kanske har något med det att göra. Det sagt så borde de verkligen kallat det något annat än "Prey". Fruktansvärt löjligt att... 26/05 Sjukt synd att inte detta blev av! jag hade nog gillat det som FAN! Nya prey gillade jag inte alls. 26/05
Skicka en rättelse