Trots mediokra recensioner sålde spelet bra.

I en intervju med chefen Wes Keltner för Gun Media, utvecklarna av Friday the 13th: The Game, kunde han avslöja att spelet på bara två månader lyckades sälja 1,8 miljoner kopior. Detta trots massiva serverproblem och dåliga recensioner.

En av förklaringarna han ger är att spelet helt enkelt var väldigt roligt att titta på.

I think there are two reasons for this; Early Access and Content Creators (YouTubers and streamers). In my opinion, these are the two biggest disruptions in our industry, with Twitch probably being the biggest game changer. Five years ago publishers would be frantically hiring mock reviewers to try to get a good estimate of what their Metacritic score would be. Today, they have meetings where they ask the entire team: 'Does our game stream well?'

FZ var bland de recensenter som kritiserade spelet för klumpig spelmekanik, buggar och obalans. Betyget slutade på en 2/5 med slutsatsen att spelet nog skulle mått bra av några ytterligare månader av utveckling, vilket många andra recensenter höll med om då slutbetyget på Metacritic idag ligger på 6/10.

Det stoppade däremot inte Gun Media som såg intresset hos diverse videoskapare och slog till stort. Vad de däremot inte trodde var att spelet skulle bli en sådan vansinnig hit.

We looked at our player numbers from the beta, along with pre-orders and then added a 30% cushion. That's how we set up our servers and database for launch. We were soooo wrong. 100,000 players hit us in the first 20 minutes, and our servers melted.

Wes Keltner menar dock att trots dåliga recensioner och serverproblem fanns det ändå ett väldigt underhållande spel i grund och botten, vilket många spelare såg. Medan Metacritic var avgörande för några år sedan växer nu en ny typ av avgörandefaktor fram där konsumenter i allt högre grad mäter spelkvalité via influencers.

Filmerna "Fredag den 13:e" med Kane Hodder som Jason gillar jag, så klart. (Del 7, 8, 9 och 10) Men spelet verkar inte riktigt vara som jag trodde. 03/08 "Betyget slutade på en 2/5 med slutsatsen att spelet nog skulle mått bra av några ytterligare månader av utveckling, vilket många andra recensenter höll med om då slutbetyget på Metacritic idag ligger på 6/10." <-- Fast inte riktigt. 6/10 motsvarar snar... 03/08 Fantastiskt spel med högt underhållningsvärde. Att priset är högt för att vara ett indiespel kan bero på filmrättigheter. Sen tror jag att både Kane Hodder och Tom Savini inte är billiga heller. Det kommer att komma nya kartor, Jasons och lägerledare... 03/08 Sen tycker jag priset är lite väl högt med tanke på vad man får. 03/08 De flesta har nog passerat sin refund-gräns. edit: steamspy skvallrar om en siffra runt 250k på steam, så resten måste vara på konsoller då de andra plattformarna på pc nog inte gör så stor skillnad. Sen när jag kollar efter lite mer så verkar det som... 03/08 Intressant att se hur många av 1.8 mil som önskade och fick en refund. 03/08 Gissar att dessa 1.8 miljoner inte spelar på PC då http://steamcharts.com/app/438740 03/08 Förstår inte vad ni pratar om ;D Jag och mina kompisar har spelat det sen start och har definitivt inte tröttnat ännu. Spelar inte lika ofta nu dock =) Längtar efter nya kartor så det blir lite mer variation dock. 03/08 Var planer på att köpa spelet, men märkte både av streamers samt vänner att man tröttnar efter första timmarna även om man spelar tillsammans. Synd... 02/08 10 timmar spelat. Första timman var kul sen blev det lite mäh. 02/08
Skicka en rättelse