Bungie ger skolboksexempel på hur spelarkritik bör hanteras.

Destiny 2 har fått ett fint mottagande, men också en hel del kritik. Bland annat för att det inte finns så mycket att göra för hardcore-spelarna, och för att Bungie inte varit tillräckligt öppna med hur spelets XP-system fungerar.

När Bungie i natt presenterade de reviderade framtidsplanerna för sin vrålsnygga RPG-shooter stod det klart att man tar kritiken på allvar. Man har arbetat om den lista med tänkta uppdateringar man släppte för en månad sedan, och justerat både innehåll och releasedatum. Vissa saker släpps inom kort, andra dröjer lite längre. Detta skriver man i ett långt inlägg, och samma teman berörs också i den här podden som släpptes strax efter.

Först och främst väntar ett antal förändringar och nyheter som vänder sig spelare som lägger en hel del tid på sitt Destiny 2. Fler Strike Rewards, den nya vapenklassen Masterworks, belöningar för att spela klart Crucible-matcher och bestraffningar för att avbryta dem, med mera, med mera.

Längre ner i planeringen tar man upp helgens heta potatis, XP-hanteringen. Det skalbara systemet för XP-utdelning har som sagt skrotats och ersatts med en fast utdelning, och taket för att levla ligger på 160 000 XP. Efter åsikter från spelarna kommer systemet granskas och justeras så att levlandet inte upplevs som för långsamt.

Hela genomgången av Destiny 2:s framtid har du här.

@Shamanfox: Låter vettigt, ska nog heller inte köpa X-pass då det finns mycket annat roligt att spela. 01/12 @Gen: Jag köpte inte Season Pass, vilket var tur. Jag tänker vänta nu tills efter lanseringen och se vilka ändringar de tänker göra, och sen se ifall det är värt pengarna eller inte. Om det inte lockar mig tillräckligt så kommer jag nog lägga Destiny 2... 01/12 @Shamanfox: Bra skrivet, håller med dig. Nu har jag visserligen inte kommit lika långt i Power som du men det spelet känns verkligen ultra-casual. Har du funderat på expansionerna? Tydligen skall de bara ge lite mer av det som redan finns (inget nytt... 01/12 Väntar fortfarande på att de ska lägga till så att jag kan använda samma sensitivity jag använt de senaste 20 åren. 30/11 Storyn tar 5-6 timmar spelande (om man aktivt försöker klara storyn och inte beundrar omgivningen allt för mycket). Komma till Soft-Cap tar inte så lång tid, kanske ~5 timmar till. Sen kan man nöta för att komma till Hardcap men där räcker det egentlige... 30/11 Det är inte roligt att få exakt samma item men med uppdaterade stats. D2 gjorde det utan tvekan bäst, det finns lite skillnader på elite items men det är inte samma item som du ska få i drop om och om igen. Och ja, borderlands system är också dåligt. 30/11 Destiny och Borderlands gör samma sak, vad är poängen med loot om det inte förbättrar dina omständigheter? 30/11 Jag kan rekommendera Datto på Youtube. En dedikerad Destiny spelare som på ett bra sätt går igenom förändringarna och delger även sin egna åsikt. 30/11 Just därför D3 är uselt, du får allt helt gratis, det enda man jagar där är högre siffror till befintlig gear. Hela item systemet i D3 är en katastrof. Får se om Bungie lyckas bättre men jag är väldigt skeptisk. 30/11 Visst början av D3 var mycket skitloot men dem har patchat och balanserat så även om du inte är garanterad att få det du är ute efter (precis som vilken annan shooter-looter) så får du ändå något relevant jämfört med tidigare där du kunde få en quiver... 30/11
Skicka en rättelse