Genererade nästan lika mycket pengar som e-sporten.

Playerunknown's Battlegrounds var spelet på allas läppar 2017, inte minst för att det köptes över 30 miljoner gånger och slaktade rekordet för antalet samtidiga spelare på Steam. Det innebär att det skramlade till rätt rejält i ägarnas kassa. PUBG drog in 712 miljoner dollar, drygt 5,6 miljarder kronor – och det på bara åtta månader, enligt en sammanställning av Superdata.

Enligt rapporten skapade interaktiv underhållning (digitalt spelande, e-sport och spelrelaterade videor) intäkter på totalt 108,4 miljarder dollar förra året. 59,2 miljarder av dessa kom från mobilspelande, 33 miljarder från pc-spelande, 8,3 från konsoler, 0,76 miljarder från e-sport (notera: PUBG drog in nästan lika mycket som e-sporten totalt), 3,2 miljarder från spelvideor och 4 miljarder från XR (extended reality, d.v.s. VR och AR).

Annat intressant:

  • Med intäkter på 714 miljoner dollar stod Battlegrounds för 12 procent av omsättningen för "premium-pc-spel" (inte free 2 play) förra året. Näst störst var Overwatch (382 miljoner dollar) och trea Counter-Strike: Global Offensive (341 miljoner dollar).

  • 2,5 miljarder människor, alltså var tredje hårlös apa på jorden, spelade free 2 play-spel på pc och mobil. De drog in 82 miljarder dollar, vilket var 89 procent av intäkterna för mobil- och pc-spelande.

  • Mobilspel drog in 14 miljarder dollar mer 2017 än 2016. En betydande del av ökningen skedde på den kinesiska marknaden.

  • XR (extended reality) ökade omsättningen 37 procent. Ökningen förklaras till viss del hänga ihop med kraftig prissänkning på Oculus Rift. Även Playstation VR ökade, tack vare stora VR-spel som Resident Evil 7 och The Elder Scrolls: Skyrim.

  • Digital försäljning av "premiumspel" (inte free 2 play, gissningsvis) till pc drog in störst intäkter i Europa, följt av Nordamerika tätt inpå och Asien långt efter. Spelförsäljningen drog in 3 miljarder dollar i Europa, mot 2,2 i Nordamerika och blygsamma 320 miljoner dollar i Asien. I Europa var ökningen 100 miljoner dollar från 2016, men prognosen för 2018 är dyster: man räknar med minskning till 2,5 miljarder dollar. I Nordamerika tros däremot ökningen fortsätta, om än bara med 100 miljoner dollar.

  • Intänkerna från digital spelförsäljning på konsol var däremot större i Nordamerika än Europa: 4,2 miljarder dollar där och 3,1 miljarder här (och 200 miljoner i Asien). Intäkterna spås öka med 200 miljoner både i Nordamerika och Europa nästa år.

Rapporten i sin helhet kan hämtas kostnadsfritt från Superdata.

EA vill nog köp upp det företaget snart. Det spelet säljer ju som bara den. Hoppas inte 02/02 Jag ville mest vara lite sarkastisk, men det kanske inte framgick så bra i text. Tidigare detta året så klagade vissa något så fruktansvärt mycket över att FZ skrev om just detta spelet så mycket. Men kollar man försäljningssiffrorna och dylikt, så kans... 01/02 Var ju deras Game of the Year, så det är ju klart att det skrivs mycket om det då. Säkert något som tilltalar FZ's yngre läsare. Själv har jag aldrig förstått tjusningen i ett trasigt och innehållsfattigt spel. Känns som att det bara är ännu ett sånt... 01/02 Gissningsvis är det endast enklare multiplayerspel som lockar till sig den yngre generationen. Jag är som du och älskar ett bra singelplayerspel med en stor och mystisk värld man kan kasta sig in i för att försvinna någon stund från vardagen. Kids idag... 01/02 Jag känner mig alltid lite gammal när jag ser sån här statistik. Jag spelar varken Free-2-Play, mobilspel eller Pay-2-Win. Jag vet att det är populärt med olika mobilspel där man ska uppgradera olika saker genom att vänta och vill man inte vänta så kan... 01/02 Synd att aldrig bra spel säljer så här bra. 01/02 Spelar inte själv men det är välförtjänt med tanke på att PlayerUnknowns mod till ARMA 2 är originalet som de andra kopierar. Ska man gå längre tillbaka så är det DayZ man ska tacka för de här spelen. :) 01/02 Det är väll endå PC spelare som hetsar hela tiden. Och klagar högst även fast ni försöker övertyga alla om att ni befinner er i spel nirvana hela tiden. Tyvärr så låter det oftast som om ni befinner er i silikon helvetet. :) 01/02 Stämmer verkligen de siffrorna, hur har de räknat ihop summan? med tanken på hur stor andel av spelarna kommer från Kina som betalar 12,5€ för det istället för 30€ är ganska så stor, snabbt uppskattat så har de räknat 30$ per sålt spel och inte tagit... 01/02 Men fan vad ni bara skriver om detta spelet hela tiden ;);) 01/02
Skicka en rättelse