Playerunknown's Battlegrounds var spelet på allas läppar 2017, inte minst för att det köptes över 30 miljoner gånger och slaktade rekordet för antalet samtidiga spelare på Steam. Det innebär att det skramlade till rätt rejält i ägarnas kassa. PUBG drog in 712 miljoner dollar, drygt 5,6 miljarder kronor – och det på bara åtta månader, enligt en sammanställning av Superdata.

Enligt rapporten skapade interaktiv underhållning (digitalt spelande, e-sport och spelrelaterade videor) intäkter på totalt 108,4 miljarder dollar förra året. 59,2 miljarder av dessa kom från mobilspelande, 33 miljarder från pc-spelande, 8,3 från konsoler, 0,76 miljarder från e-sport (notera: PUBG drog in nästan lika mycket som e-sporten totalt), 3,2 miljarder från spelvideor och 4 miljarder från XR (extended reality, d.v.s. VR och AR).

Annat intressant:

  • Med intäkter på 714 miljoner dollar stod Battlegrounds för 12 procent av omsättningen för "premium-pc-spel" (inte free 2 play) förra året. Näst störst var Overwatch (382 miljoner dollar) och trea Counter-Strike: Global Offensive (341 miljoner dollar).

  • 2,5 miljarder människor, alltså var tredje hårlös apa på jorden, spelade free 2 play-spel på pc och mobil. De drog in 82 miljarder dollar, vilket var 89 procent av intäkterna för mobil- och pc-spelande.

  • Mobilspel drog in 14 miljarder dollar mer 2017 än 2016. En betydande del av ökningen skedde på den kinesiska marknaden.

  • XR (extended reality) ökade omsättningen 37 procent. Ökningen förklaras till viss del hänga ihop med kraftig prissänkning på Oculus Rift. Även Playstation VR ökade, tack vare stora VR-spel som Resident Evil 7 och The Elder Scrolls: Skyrim.

  • Digital försäljning av "premiumspel" (inte free 2 play, gissningsvis) till pc drog in störst intäkter i Europa, följt av Nordamerika tätt inpå och Asien långt efter. Spelförsäljningen drog in 3 miljarder dollar i Europa, mot 2,2 i Nordamerika och blygsamma 320 miljoner dollar i Asien. I Europa var ökningen 100 miljoner dollar från 2016, men prognosen för 2018 är dyster: man räknar med minskning till 2,5 miljarder dollar. I Nordamerika tros däremot ökningen fortsätta, om än bara med 100 miljoner dollar.

  • Intänkerna från digital spelförsäljning på konsol var däremot större i Nordamerika än Europa: 4,2 miljarder dollar där och 3,1 miljarder här (och 200 miljoner i Asien). Intäkterna spås öka med 200 miljoner både i Nordamerika och Europa nästa år.

Rapporten i sin helhet kan hämtas kostnadsfritt från Superdata.