Krävande som indie, snyggt som AAA, tycker utvecklarna om sitt realismrollspel.

Kingdom Come: Deliverance har mottagits som ett rollspel med skyhög potential, men vingklippt av buggar och brist på finpolering. En anledning till spelets något kantiga skick är utvecklarnas ambitioner ställt mot de ekonomiska förutsättningarna.

Martin Klíma, exekutiv producent, menar att spelet har kännetecken från både indie- och AAA-spel, men att Warhorse inte har förutsättningar att göra ett spel av samma kaliber som Assassin's Creed eller Middle-Earth: Shadow of War. Det säger han i en frågestund med spelarna i spelets forum. Kingdom Come är snarare ett indiespel sett till vad det kräver av spelarna, fast klätt i storspelens vackra kostym.

Jag ser det inte som att KCD tävlar med spel som Assassin's Creed eller Shadow of WAr. Vi har helt enkelt inte resurser för att skapa ett sånt spel. Jag ser oss inte heller som ett indiespel, dock. Trenden jag ser hos 'riktiga' AAA-spel, som de jag nämnde, går mot att göra spelen mer och mer förlåtande, mer anpassade för de spelare som är mest casual och frånvarande; de är spel som i praktiken 'spelar sig själva'. Så, du får alla de här markörerna, tipsen och bekväma ledtrådarna så du aldrig behöver fundera över vad som ska göras härnäst.

Det här är inte helt och hållet fel. Jag förstår varför företag som gör dessa spel väljer att göra så här och uppenbarligen finns en efterfrågan på det, vilket visas av hur dessa spel säljer.

Å andra sidan ser vi en trend mot indiespel som både är mer originella och mindre förlåtande, men på grund av begränsad budget måste de välja ett format som är enklare at utveckla för, t.ex. 2D--plattformare och top down-spel.

KDC är ett försök att knyta ihop dem; det är ett indiespel i hjärtat – mer hardcore, mer krävande, mer utmanande – men med grafiken och produktionsvärdena från AAA-spel.

Det låter som en inställning många spelare önskar av en utvecklare: snyggt men spelmekaniskt utmanande. Martin Klíma säger dock att man inte nådde ändra fram, att han gärna hade fått möjlighet att polare Kingdom Come lite till innan det släpptes.

Jag ska dock villigt erkänna att jag önskar att vi hade mer tid att polera spelet innan relesen, det är vad AAA-spel förtjänar.

@vbal: Ja de låter väl bra men nästa gång så tänker jag nog i så fall vänta ett par veckor för det vara riktigt drygt med buggar. Lär nog ta ett tag däremot antar jag. 01/03 Jag hade som tidigare person nämnt även betydligt fler och spelavgörande buggar i t,ex Fallout: New Vegas, Skyrim osv. Egentligen allt Bethesda tagit i xD. Med måååånga fler på release. Men "pöbeln" har en förmåga att gå stenhårt åt de allra minsta stud... 28/02 @Halvars90: Har läst mig till att tanken när projektet tog form var att skapa en trilogi, alltså 3 fristående akter, men att beslut senare i utvecklingen togs att slå ihop akt 1 o 2, så kcd är alltså de 2 första delarna av en trilogi. Nästa spel är avsl... 27/02 Samma här. Jag måste verkligen ägna mig åt huvudstoryn någon gång, men jag glömmer hela tiden bort den på grund av allt annat skoj! :D 27/02 Tycker dom har lyckats bra med det här spelet. Med en sån liten budget så slår dom EA och Ubisoft på fingrarna. Har spelat ca: 50 timmar. En frysning och några trappor som man fastnar i men du kommer vidare genom att hoppa eller gå ned i smygläge. Grafi... 27/02 Skönt att du inte haft mycket problem iallafall. 26/02 Bortsett från en trappa och tre dörrar (tillfälligt, dvs någon enstaka gång förutom en dörr var dock envis varje gång) samt den legendariska questtrappan så hade jag inga som helst problem med vare sig trappor eller dörrar. Och jag klarade spelet igår... 26/02 Blir "åksjuk" av motorn. Suger såna där druvklasar. 26/02 Spelat 21 timmar än så länge och bara stött på en bugg som gjort att jag fått ladda om spelet. Övriga grejer som folk stör sig på, som pop-in och trappor, stegar mm, är sånt som är lösbart bara man försöker lite. Grafiska optimeringen tål att filas på.... 26/02 Har spelat lite över 30 timmar och tycker det är riktigt kul. Det enda problemet jag har med spelet är jag inte får några random encounters när jag fasttravlar eller till fots. 26/02
Skicka en rättelse