Thatgamecompany berättar hur de skapade den toksnygga öknen i sitt stumma äventyrsspel.

Om några veckor har det gått sex år sedan Thatgamecompany släppte Journey, deras stumma ökenäventyr som fortfarande har en av de snyggaste sandmiljöerna någonsin. Om du är intresserad av hur de skapade dessa ofta fantastiska vyer bjuder GDC på en 22 minuter lång teknisk genomgång.

John Edwards från Thatgamecompany går igenom alla de olika grafiska lagren de använde för att få fram utseendet på sanden som aldrig var tänkt att vara fotorealistisk. Faktum är att de inte använde fotorefenser förrän sent i utvecklingen, något som annars är mycket vanligt idag. Istället inledde de projektet genom att åka till en stor strand och lekte i sanden. Under de första minuterna går han igenom lagren ganska ytligt men om du dröjer dig kvar i filmen blir det bara nördigare och nördigare.

Studions första tre spel har alla varit Playstation-exklusiva men deras nästa titel släpps inledningsvis bara till Ios. Om du är nyfiken på folket bakom dessa unika spel bäddar vi in vår intervju med dem från andra säsongen av Fragzone.

Skicka en rättelse