Pikachu skrattar hela vägen till banken.

För ett par somrar sedan rådde Pokémon Go-feber snudd på värre än sommarens fotbollsfeber. Sedan dess har populariteten dalat: 80 procent av de dagliga spelarna har flytt, en fest blev ett fiasko och spelet har slutat fungera på äldre Iphones och Ipads. Pokémon no?

Inte riktigt, för nu visar nya siffror att spelet dragit in galna 1,8 miljarder dollar (drygt 15,7 miljarder kronor) under de här två åren. Det rapporterar Ivorytower som slår fast att USA och Japan är de klart mest inkomstbringande länderna med totalt 1,1 miljarder dollar. Andra lukrativa länder för Nintendo och Niantic är Tyskland, Storbritannien och Taiwan.

Visserligen tappade man från 45 miljoner dagliga spelare till 5 miljoner under första året – men 5 miljoner är ändå 5 miljoner. Den första miljarden tjänades redan under första halvåret medan "bara" 800 000 000 skrapats ihop under nästkommande 1,5 åren – men 800 miljoner är ändå 800 miljoner. Spelet fortsätter figurera högt upp i topplistorna trots att den första yran bedarrat.

Pokémon lär fortsätta sin framgångssaga i höst med Pokémon: Let's Go-spelen, och för Pokémon Go-utvecklaren Niantic är framtiden knappast mindre ljus. Harry Potter: Wizards Unite, med en Pokémon Go-liknande premiss, släpps senare i år. Blir det Harry Potter-feber då?

End game kräver att man spelar i grupp, helt enkelt. Spelar man själv kan man inte göra så mycket. 09/07 Har aldrig börjat, konstigt nog. Men Zombies, Run spelar jag år ut och år in. Om och om igen. Det är nog p.g.a. det jag aldrig gett Pokémon Go någon chans. 09/07 Håller med. Pokemon Go är roligt i början och några veckor in, men end-game är platt och tråkigt (tänker framförallt på de meningslösa "gym-striderna" med en maxcap på 50 guld om dagen). 09/07 Hade gärna sett ett alternativ där det stod "Mycket sällan" 09/07 Vet en snubbe här i stan där jag bor som la 10k första hösten det var ute... För att sen sluta spela snabbt inpå... 09/07 Visst är det alltid några som lägger mycket mer än andra, kanske flera tusen som du skriver. Men jag vet bara av egen erfarenhet att jag inte har några problem med att lägga en hundring eller två i månaden, även för ett litet spel, om jag känner att det... 09/07 Levels finns genom CP, men riktiga strider hade varit roligt om de lade in. Finns så mycket missad potential, men det gör ändå de flesta promenader lite roligare. 09/07 det har kommit en vänner funktion nu i spelet och trading men annars är det samma enformiga trista spel, bara gyms och raids sen inget mer... 09/07 Konceptet är lika coolt som kallt och asballt men genomförandet är urk på burk tyvärr! (inga riktiga strider, inga levels, inget riktigt core-spel) 09/07 @conthox: Oftast så är det dock just en minoritet som skyfflar den största lasten med pengar. Resten slänger kanske in en struntsumma en gång och aldrig mer eller inte alls. Finns nog en del som lagt 5000 kr på spelet. Då käkar det upp snabbt av den sum... 09/07
Skicka en rättelse