Och ett till företag, när de ändå var på gång.

THQ Nordic har de senaste åren investerat tungt i olika spelstudios och varumärken, till den milda grad att det blivit ett stående skämt att de köpa upp krisande studios. Nu känner vi inte till någon kris på tjeckiska Warhorse, som gav oss Kingdom Come: Deliverance i början av förra året, men de är ändå numera en del av THQ-familjen - med syskon som finska Bugbear och svenska Coffe Stain.

Men, om vi ska dra syskonmetaforen till sin spets blev det faktiskt tvåäggstvillingar då THQ Nordic, genom dotterbolaget Koch Media, även förvärvade studion 18Point2. En snabb googling ger oss att de sysslar med förläggarverksamhet i Australien. THQ Nordic-chefen Lars Vingefors kommenterar köpet i ett pressmeddelande:

THQ Nordic och Koch Media kommer genom förvärvet erhålla en etablerad plattform på en spännande och växande marknad. Vi ser stora möjligheter att introducera oss på ny marknad samt att genom lokala engagemang kunna erbjuda THQ Nordics globala kanaler till australiensiska spelutvecklare.

Om du fick fantisera, vilket av alla varumärken som THQ Nordic äger skulle du vilja se Warhorse arbeta med?

Tack till Snabeltorsk för detta #nyhetstips!
Fantastiskt spel, med oändlig potential som kommer visa sig i framtiden. Nya IPn av gröna studios med begränsade resurser får man helt enkelt ha lite lägre krav på. Jag säger mig snarare det var väntat att de skulle bli intressant för att köpas in i en... 14/02 Jag tycker det låter sjukt bra. Det är ju en kopiös mängd pengar, det kostar ju AAA, det är deras första titel(?) och detta är en kickstarter dessutom? 13/02 Skulle också vilja påstå för att vara en ny studios första spel så är det väldigt imponerande 13/02 För ett RPG som kickstartades samt är extremt nischat då det siktar mot att vara historiskt korrekt och i en period och område inte många är intresserad av? Jo, skulle nog våga påstå att det är rätt många sålda ex. Vad jag kan läsa mig till så har t ex... 13/02 vad jag läst mig till så är 2 Miljoner ex på 1 år är ett helt ok resultat. 13/02 Konstigt att man kan tjäna pengar på att köpa nya studios och ha en bredd katalog av spel under sitt bälte än att bara trycka ut uppföljare vars enda syfte är att kunna sälja mikrotransaktioner. 13/02 Låter inte alls som att det är många sålda exemplar, har jag fel? 13/02 Kingdom Come: Deliverance, ett helt grymt spel som blir ännu bättre med moddar. 13/02 2 miljoner ex över alla plattformar. 13/02 Jag tyckte KC:D var toppen redan från dag 1. Under 80 timmars spelande så stötte jag bara på två buggar. En av buggarna var trappbuggen som gjorde att det var knepigt att ta sig upp för trappan i slottet, den andra buggen var att jag vid ett tillfälle... 13/02
Skicka en rättelse