Omsättningen 60 % högre än beräknat. Exklusiviteter är här för att stanna.

Epic Games Store slog upp portarna i december 2018 och nu har alltså ett år passerat med gratis spel och exklusivitets-stormar. I en lagom skrytig infograf går Epic igenom 2019. 680 miljoner dollar har spenderats i Epic-shoppen och av dessa har 251 miljoner plöjts ner i tredjepartsspel.

Tim Sweeney berättar för Gamedaily att detta är betydligt mer än vad man räknat med.

Epic Games Store third-party game revenue in 2019 is roughly 60% higher than our initial forecast at launch, and the pace of free game installs is several times higher than we originally expected.

Epics Steve Allison säger i samma intervju att exklusiva titlar står för lejonparten av siffrorna. Han menar att exklusiva deals har varit en förutsättning för Epic Games Store att på allvar konkurrera med någon som i början av 2019 hade 90 procent av marknaden i sitt grepp. (Läs: Steam.)

Exklusiviteter kommer också i fortsättningen vara en viktig pusselbit.

Securing exclusives for Epic means we can significantly assist developers with product funding and invest in marketing and awareness knowing that these efforts bring in new customers to our store, rather than just sending more business to the incumbent.

Infografen berättar också att de populäraste spelen bland andra varit Control, Metro Exodus och Borderlands 3 – alla tidsexklusiva. Något som också fortsätter (hela 2020) är nya gratisspel.

Skicka en rättelse
Det är en väldigt dålig nyhet för mig eftersom jag spelar spel på linux, kommer bli krångligare att få igång spel. Steam är plug and play för det mesta vad det gäller spel i linux. idag 10:54 Och exakt vad spelar det för roll för användaren? Situationen från vårt perspektiv är densamma oavsett avtal eller inte. Och DRM är aldrig till fördel för användaren, aldrig, sen så använder ju ganska många tredje-part DRM ändå så din poäng faller lite... idag 10:11 Du verkade missa vad jag skrev då jag tar det igen. Steam är fritt att använda för utvecklare i den mån att inga tvingas använda tjänsten. Men väljer de, då får de betala för den. Då att lägga skulden på Valve är märkligt då de förser en bra anti pirat... idag 09:42 Vet inte riktigt hur jag ska ta tag i detta, då det är helt uppenbart att du rent konceptuellt missförstått allt jag skrivit. Samt att du inte heller verkar veta vad exklusivitet betyder eller innebär. Alla spel som endast går att spela via en tjänst... idag 08:49 Gillar inte att spel är exklusiva till en butik, eller en plattform, men tycker ändå att det är mycket positivt att Steam äntligen fått lite välbehövlig konkurrens. Inte en dag för tidigt! igår 22:41 Ledsen att säga det men du är helt ute och cyklar. Steam har inga exklusiviteter annat än deras egna utvecklade IP som Half-life osv. Utvecklare använder Steam för distribution och anti pirat funktion. Dem låser inga utvecklare att de måste bara sälja... igår 22:36 Det tror jag med, större delen av användarbasen de skryter med är ju fortnite spelare som aldrig någonsin kommer bry sig om de andra spelen de erbjuder. Anledningen till att jag använde 60 dollar i mitt exempel var för alla de stora exklusiva nya titlar... igår 21:11 Det du missar är väl att Epic inte bara säljer AAA-spel för 60 dollar. Det var därför jag räknade på 30 dollar, vilket förmodligen inte stämmer helt och hållet. Men jag tvivlar på att spel som ligger under 10 dollar är några storsäljare. Det är ju mest... igår 17:36 Satt precis och funderade på samma sak. Räknar man med fullpris på de stora AAA spelen (60 dollar) så blir det ju bara 4 miljoner sålda ex? Känns ju som rent usla siffror. Eller missar jag något? igår 17:05 Förstår precis, men inget av du sagt kvalificerar Epic eller de som köper från dem som oetiska eller integritetslösa. Och du får mer än gärna kolla upp definitionen på exklusivitet. Spelar ingen praktisk roll om ett spel är exklusivt pga. ett avtal (som... igår 13:59