Nyheten att Facebook ska börja tvinga alla som använder ett Oculus-headset att logga in på ett Facebook-konto togs inte direkt mot med öppna armar, och nu visar det sig att Facebook – som äger Oculus – kanske inte bara kommer få problem från konsumenterna själva, utan även myndigheterna.

Det är Hamburgs kommissionär för dataskydd och informationsfrihet som sagt att förpliktelsen att skapa ett Facebook-konto för att använda sitt Oculus-headset är "extremt tvivelaktigt", åtminstone för de som redan äger ett headset. Rent juridiskt är det en sektion av Dataskyddsförordningen (GDPR) som kan sätta käppar i hjulet för Facebooks planer, eftersom den förbjuder att man knyter en del av ett kontrakt till delning av specifika personuppgifter, såsom informationen i ens Facebook-konto.

Som svar på kritiken har Facebook nu valt att temporärt sluta sälja Oculus Quest i Tyskland medan man samtalar med tyska tillsynsmyndigheter. De poängterar dock att detta inte är något krav från myndigheterna, utan något man gjort själv, och att de ser fram emot att börja sälja igen i framtiden.