Den första ordentliga titten på gameplay från Sonic Frontiers visades upp i början av månaden, och reaktionerna var inte nådiga. Spelvärlden var visserligen stor och öppen, men många klagade på att den verkade tom och livlös – nästan som en teknikdemo för Unreal Engine med lite Sonic-assets utströsslade.

Det hela gav upphov till den trendande hashtagen #DelaySonicFrontiers, möjligtvis inspirerat av att fansen tidigare lyckades få Sonics utseende ändrat i Sonic-filmen. Men den här gången verkar kritiken falla på åtminstone delvis döva öron. Takashi Iizuka – studiochef för Sonic Team Studio – har tagit sig ett snack med VGC, och säger där att reaktionen inte är särskilt överraskande.

Han säger att problemet är att folk jämfört det gameplay de såg med andra spel som de redan är bekanta med, vilket inte funkar eftersom teamet håller på att skapa "ett helt nytt spelformat för Sonic" som de kallar för "open zone". Han förklarar att detta koncept inte är något som egentligen existerar i andra jämförbara titlar, och innan släppet hoppas de kunna förmedla vad open zone-gameplay innebär.

Något han inte tänker göra är dock att försena spelet på grund av fansens reaktion, eftersom han och teamet är nöjda med spelet. Han påpekar att de lyssnar på återkoppling från speltestare och att många som testat spelet säger att det är väldigt roligt och skulle ge det 80 eller 90 av 100 i betyg.

Vill man uppleva open zone-gameplay själv kan man testa spelet på Gamescom och Tokyo Game Show. Spelet ska sedan släppas någon gång i vinter (holidays) till Xbox One, Xbox Series X/S, Playstation 4/5, pc och Nintendo Switch.