I en frågestund med Redfall-spekulanter har Arkande rätat ut ett par frågetecken kring vampyrshootern.

Till att börja med om crossplay: ja, du kommer kunna spela co-op med vänner utan krav på att ni har samma plattform. Alltså kan Game Pass-prenumeranter lira med Xbox Series-folk, Steam-användare med Epic och så vidare. Och ja, det är de fyra sätten spelet släpps på (Steam, Epic, Xbox Series och Game Pass).

En annan fråga gäller hur svårighetsgraden påverkas om man spelar solo kontra co-op (upp till fyra spelare stöds). Svaret lyder att den skalas upp dynamiskt, dels beroende på hur många ni är laget men också av vilken svårighetsgrad du har i kampanjen.

Difficulty scaling is dynamic in Redfall. There are several factors being considered at all times. For solo play, you’re starting off with your campaign difficulty level, which scales as you progress through the campaign. For co-op, we’re considering your campaign progress and difficulty still, but also looking at the number of players. Depending on the size of your party, you’ll see changes in the sorts of enemies you encounter, how strong they are compared to solo, and the frequency of elite traits.

Redfall släpps den 2 maj till nämnda plattformar. FZ recenserar så fort det är möjigt.