Om Microsofts köp av Activision Blizzard godkänns så får Ubisoft streamingrättigheterna för dubbelföretagets spel. Avtalet gäller samtliga titlar i Acti-Blizz-katalogen – inklusive storäljande Call of Duty. Det gäller i 15 år efter att affären blir klar.

Spelen kommer då göras tilgängliga via prenumerationstjänsten Ubisoft+, men Ubisoft kan också ge andra företag rätt att använda dem, skriver de.

Ubisoft today announced the signing of an agreement which will give Ubisoft cloud streaming rights to games like Call of Duty and more, coming into effect upon the completion of Microsoft’s acquisition of Activision Blizzard. The agreement includes the complete slate of current Activision Blizzard games, as well as all their new titles launching in the 15 years after the closing of Microsoft’s acquisition of Activision Blizzard. The games will land on Ubisoft+, while also allowing Ubisoft to license them to cloud gaming companies, service providers, and console makers.

With a single subscription to Ubisoft+ Multi Access, players will soon be able to play their favorite Ubisoft and Activision Blizzard games across multiple platforms including PC, Xbox consoles and Amazon Luna, and on the PlayStation platform through Ubisoft+ Classics.

Att Microsoft säljer streamingrättigheterna till Ubisoft är för att rätta sig efter kritiken från den brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Market Authority som i april sa nej till affären. CMA:s invändningar grundade sig i oro för att affären skulle göra Microsoft dominerande inom streamat spelande. CMA är en av ytterst få konkurrensorgan som sagt nej till affären, och Microsoft försöker som synes anpassa verksamheten för att få till ett ändrat beslut.

Affären är värd 68,7 miljarder dollar, i runda slängar 700 miljarder kronor. Om/när den genomförs är det den överlägset största affären som spelbranschen hittills varit med om.

Activision Blizzard-affären i korthet

  • I januari 2022 framkom att Microsoft vill köpa Activision, Blizzard och King för 68,7 miljarder dollar. Affären skulle ge dem kontroll över spel som Diablo, World of Warcraft, Call of Duty och Candy Crush.

  • Myndigheter världen över har granskat vilka effekter affären kan få för konkurrensen. FTC (USA) och CMA (Storbritannien) har ännu inte sagt ja (besked kommer senast 29 augusti), men i USA har en federal domstol i praktiken gett affären grönt ljus.

  • Microsoft har satt en självpåtagen deadline till den 18 oktober.