En rapport från Bloomberg målar upp en problemtyngd bild kring utvecklingen av Call of Duty: Modern Warfare 3. Teamet på Sledgehammer ska ha jobbat hälften av den tid de normalt lägger på ett nytt CoD, och dessutom ha tvingats jobba kvällar och helger för att nå Activisions mål.

Original-pitchen ska ha varit en expansion till Modern Warfare 2, med ett fokus på Mexiko. Sommaren 2022 ska dock projektet ha rebootats och blivit en fullskalig, traditionell uppföljare.

Något man kan fundera på om det blev, då kampanjen fått hård kritik för längd (och kvalitet).

Uppgifterna tillbakavisas av Activision. Aaron Halon, chef för Sledghammar, menar att det kan ha uppstått förvirring kring spelets natur och att vissa kan ha trott att det handlade om en expansion då det är en "ny typ av direkt uppföljare" på det tidigare spelet. Ord står alltså mot ord.

Anonyma Sledgehammer-källor säger att de känner sig "förrådda" av företaget då de blev lovade att slippa en sådan här utvecklingsperiod, som också var fallet med CoD: Vanguard. Kampanjen i Modern Warfare 3 ska ha slutförts på sexton månader, vilket ska vara i rekordfart.