Många dedikerade hardcore-spelare blev gruvligt besvikna på Microsofts presskonferens. Fokus på Kinect var större än någonsin och bortsett från några lysande undantag hette de flesta spel #Kinect Sports Season Two, #Star Wars Kinect, #Kinect Fun Lab och så vidare. Men Microsoft tar kritiken med ro.

– Jag tror att det blev som vi väntade. Vi visade otroliga hardcore-spel och vi visade fantastiska Kinect-upplevelser. Både lättsam och social underhållning likaväl som grejer som #Rise of Nightmares (bilden) och #Ryse, som jag verkligen tror kommer att tilltala hardcore-spelarna, berättar David Dennis, Xbox senior product manager, för Eurogamer.

Han drar också kopplingen till E3 2010 där Kinect presenteras och kritiserades, men slutligen blev en vinnare när den nådde butikerna.

– Det är likadant som förra året när en stor del av journalisterna lämnade E3, skeptiska över Kinect och tänkte: ”Jag kommer aldrig att göra det där!”. Men många av dem köpte Kinect och sade: ”Herregud, jag älskar den, jag tar fram den när jag har fest, jag spelar med min flickvän och jag kan spela med mina barn!”