Efter år av spel medvetet hållit oss i handen, där till och med döden filats bort, har trenden vänt och permadöd, omöjliga plattformshopp och andra sadistiska påfund är tokhett. I veckans urval av mobilspel är det tydligt att denna trend även hittat till dit men kanske på fel sätt.

Veckans betygstrippel

Titel: Toast Time
Plattform: Ios, Android
Pris: ca 20 kr (Ios), 21,66 kr (Android)

Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig av #Toast Time. Jag menar, en brödrost som skjuter iväg brödbitar? Men skepsisen försvinner genast när jag möts av mysiga pixelbakgrunder och charmig retromusik. Spelandet är kaotiskt, hektiskt och efter ett tag riktigt utmanande. Som en galning studsar brödrosten runt över hela banan samtidigt som jag fnissandes avfyrar brödskivor, bagles och baguetter mot små vita fiender som försöker sno min klocka. Varje bana har tidsbegränsning som klockan håller koll på. Gör jag mitt jobb extra bra kan jag trigga igång ”kaffestund” som är en psykadeliskt trippad version av ett redan trippat spel. Massvis med banor, knasiga attacker och möjligheten att klä brödrosten i monokel och hög hatt gör Toast Time svårt att lägga ner.

Betyg
[score=4;l]

Köp till Ios
Köp till Android

Titel: Super Obstacle Boy
Plattform: Ios
Pris: 22 kr

Utvecklaren av #Super Obstacle Boy har nog kikat åt #Super Meat Boy en gång för mycket. Vad som ser ut att vara en vit tand med hål i förlorar sin rosa flickvän. ”Överraskande” nog kidnappas hon av en skurk och behöver räddas. Hjälten måste ta sig genom mördande svåra banor där kontrollen är extremt känslig. Döden väntar vid nästan varje hopp han gör, och det blir orättvist svårt då de virtuella styrknapparna sitter för nära varandra. Vill jag att han ska springa vänster kutar han gärna åt höger. Vid ett visst antal misslyckade försök kan man skippa banan om man pungar ut ett par slantar, vilket är ganska fult med tanke på att man redan har betalat för spelet.

Jag har svårt att känna mig annat än frustrerad av Super Obstacle Boys brutalitet. Det snuddar vid den gamla goda tidens plattformsspel med oförlåtande trial and error-moment. Något som säkerligen tilltalar hängivna fans av genren. Jag ser tjusningen i det, tills den stund jag misslyckats tillräckligt många gånger för att betalningsalternativet ska dyka upp. För den som har Android-telefon landar spelet i Google Play inom kort.

Betyg:
[score=2;l]

Köp till Ios

Titel: Colossus Escape
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis

Som fan av både God of War-serien och senaste Rayman-spelen kan jag inte låta bli att kika närmare på #Colossus Escape. I sidoskrollande och härligt färggranna miljöer springer man ifrån titaner och slår ner deras små soldater längs med vägen. Liksom Rayman Legends och Origins går det inte att stanna, och det gäller att ha både precision och ork att frenetiskt trycka på skärmen för att lyckas. Men att lyckas känns omöjligt då det är förbannat svårt och obalanserat. Jag kutar, slår ner soldater, dör, kutar, hugger ner en titanhand, dör, springer, ramlar ner för ett stup och dör. Jag möter fällor, horder av fiender och tvingas komma åt föremål för att röra mig snabbare för att inte äts upp av titanen.

Det finns inget som indikerar att folk har kommit längre än mig, vilket säger mycket om svårighetsgraden i spelet. Men jag vill ju förstås veta vad som händer bortom första helvetesmiljön. Så härmed ger jag er en utmaning: om ni lyckas komma förbi de första banorna och kan bevisa det får ni den stora äran att ha klått mig i Colossus Escape.

Betyg
[score=2;l]

Köp till Ios
Köp till Android

Spana även in

Titel: Super Crate Box
Plattform: Ios
Pris: 15 kr

Pixliga miljöer, retromusik och vansinne är inte bara Toast Times motto. I något vuxnare #Super Crate Box kastar man inte iväg några fjuttiga brödsmulor mot fienden. Här är det laservapen, hagelgevär, raketgevär, minor och granater som gäller. När fienden kommer från alla möjliga håll råder det fullkomligt pixelkaos på skärmen. Tack och lov lönar det sig inte bara att plocka hem poäng. För dör man 500 gånger får man låsa upp Super Meat Boy som spelbar karaktär. Tycker du att Toast Time är lite för simpelt för dig är det istället Super Crate Box du borde testa.

Köp till Ios

Titel: One Tap Hero
Plattform: Ios, Android
Pris: 7 kr

En trollkarl förvandlar hjältens flickvän till en nallebjörn och placerar henne i slutet av alla banor. Det gäller för hjälten att ta sig förbi hinder som är bra mycket mer kreativa och komplicerade än de i Super Obstacle Boy. Då det kliar i byxorna på hjälten som inte kan stå still krävs det precision, något som gör #One Tap Hero både roligt och utmanande. Om du måste välja ett spel som inspirerats av Super Meat Boy är detta åtminstone ett mycket bättre val än Super Obstacle Boy.

Köp till Ios
Köp till Android

Titel: Jetpack Joyride
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis

Om inte hjältedrömmen går i uppfyllelse i omöjliga Colossus Escape kan du alltid försöka finna lyckan i #Jetpack Joyride. Det är utvecklat av Halfbrick (Fruit Ninja) och har beskrivits som det klassiska flash-spelet ”Helicopter Game” på steroider. Och nog stämmer det. Med jetpack, flygplan och andra mer knäppa farkoster tar man sig fram i sidoskrollande miljöer i ett rejält snabbt tempo. Allt för att undvika laserstrålar och missiler i en galen forskares faciliteter. Spelet belönar de som är bra, men är inte omöjligt för de som vill lära sig. Bäst av allt är att det är så pass udda att det aldrig upphör att förvåna eller roa.

Köp till Ios
Köp till Android

Håll utkik efter

Titel: Tales from the Borderlands
Plattform: Ios

Från #Telltale Games (#The Walking Dead, #The Wolf Among Us) kommer i år ett episodbaserat äventyrsspel. Det utspelar sig på planeten Pandora från Borderlands-serien. Men med tanke på vilka utvecklarna är lär det bli mindre skjutande och desto mer berättande i dessa fem avsnitt. Gearbox, som ligger bakom just Borderlands, har ett finger med i det hela så trots annan vinkel och genre blir det förhoppningsvis något som roar samtliga fans av båda utvecklarna.