Monoliths Tolkien-tolkning är action mörkare än Saurons hjärta. Shadow of Mordor har sänkt sig över FZ-redaktionen, och här är vårt betyg.

Mellan Bilbos äventyr och Frodos uppoffrande resa med ringen, beslutade de ledande människorna från Gondor att det inte behövdes någon fullskalig vaktstyrka vid den svarta porten som står emellan Mordor och resten av Midgård. Det hade ju varit så lugnt, så länge. Men snart skulle de komma att ångra sitt beslut.

Tre av Saurons svarta kaptener anföll med sina arméer. En av de sista väktarna var Talion, som var kvar på plats med sin familj. Och de hade aldrig någon chans. Attacken slutade med en triumf för den mörka fursten, som tog sig in i det numera vildvuxna Mordor, och bland livsfarliga djur och ghouls började han bygga en armé för att erövra hela Midgård. De svarta kaptenerna utförde en mörk ritual och skar halsen av inte bara Talion, utan också hans fru och son.

Solen lyser med sin frånvaro i Mordor.

Men istället för att finna frid i livet efter detta vaknade Talion igen. En alv-vålnad med ett dolt förflutet befann sig inom honom, och just därför kunde han än en gång vandra på jorden. De båda begav sig in i Mordor för att söka svar. Och hämnd.

Det är inte någon solskenshistoria som #Monolith berättar om Tolkiens universum. Mordor är ett land där oskyldiga avrättas, slaveriet är utbrett och våldet konstant. Några upplyftande ljusglimtar finns i form av en revanschsugen dvärg och en viss förvriden figur som är besatt av “sin älskade”, men överlag är det mest jämmer och elände.

Innovativt krig

På ett sätt kan jag sakna fler nyanser i berättelsen, för att sätta våldet i ett perspektiv. Till exempel får jag en enda stillsam scen för att lära känna Talions familj. Samtidigt är våldet och tragedin väldigt passande för spelet övergripande tema. #Middle-Earth: Shadow of Mordor är nämligen en djupdykning rakt ner i orcerna och urukernas förvridna samhälle, och vi får verkligen krypa under skinnet och lära oss mer om dess hiskeliga natur. Detta manifesterar sig i spelets två största innovationer: nemesis-systemet och arméer.

Utöver traditionella uppdrag behöver vi också ta itu med Saurons armé, där det pågår en ständig maktkamp mellan krigarna som utmanar varandra för att klättra på karriärsstegen. Det är något vi kan dra nytta av.

Ett legitimt skäl för sjukskrivning.

På världskartan dyker det kontinuerligt upp händelser som dueller, avrättningar och rekryteringskampanjer. Lämnar vi dessa åt sitt öde fortlöper de automatiskt, och krigsherrar dör, klättrar i rank och spöar motståndare på egen hand. Men vi kan också ingripa för att se till att utgången passar våra behov. I början av äventyret innebär det i princip bara att mörda motståndare för att tunna ut leden (och ta sig vidare i huvudkampanjen), men längre fram behöver Talion bygga upp en alldeles egen orc-armé för att ge ondskans krafter däng, och då kan vi nyttja dessa tillfällen för att ge våra hjärntvättade soldater ett orättvist övertag.

Föregående Nästa
Alldeles för lätt. Men testa att lira igenom utan någon som helst hud och aldrig uppgradera health. Då får du en svårighetsgrad. 16/10 Blev sugen att lira efter den här recentionen sen såg jag det här: https://www.youtube.com/watch?v=6AV9W2ZdmjU 07/10 Har alltid gillat monolith som spelstudio. Det här ska köras igenom ! :) 06/10 rätt skoj, men för enkelt. man känner sig ganska mäktig. började hela spelet med att ta ner 2 captains samtidigt, och inom första timmen hade jag slaktat en med 15 i power. men ja, bra underhållning :D 06/10 Mm litegrann.. diggade de inte så mkt.. gillar inte spel man står omringad av massor av fiender och ska spöa ner alla.. 05/10 Button-mashing gör att du dör, det gäller att tima, har du spelat arkham-serien med batman så vet du vad jag menar. 05/10 Glott lite på några videos... börjar bli oroad att det är ett hack n slash spel.. typ man står i mitten omringad av fjorton fiender och måste knapp-masha järnet i en perfekt ordning för att vinna.... plz god hoppas det inte är så 05/10 Kan man inte ställa ner svårighetsgraden? Så trist med episka spel som inte klarar av att göra AI/enemies lätta att döda, pajar oftast stämningen när de gör fienderna löjligt svåra att döda 05/10 Bara jag som tkr det är sjukt svårt? :P dör typ hela tiden, har bara lirat en timme eller två dock, kanske blir lättare längre in som vissa säger. 04/10 Bara jag som tycker att spelet blir upprepande och långtråkigt rätt snabbt? Hade för stor hype tror jag efter all ära spelet fått :( 04/10
Skicka en rättelse