Hur ska ni spendera alla pengar?
– Haha! Vet du vad, de går åt snabbare än man tror! Haha!

Så ni behöver alla?
– Absolut. Faktum är att jag designade spelet större än pengarna vi fick, så jag fick trimma ner omfattningen en del för att det skulle passa inom ramarna för budgeten. När du väl har röster måste ju animationen läppsynkas, vilket innebär att vi måste ha alla röster klara innan vi gör animationerna, och det förskjuter hela schemat. Det tillkommer väldigt mycket att tänka på när man ska ha röster, många komplikationer i utvecklingen. Det var mycket lättare förr, när allt var grovhugget och vi inte ens kunde ha röster, men det adderar så mycket känsla att det är svårt att klara sig utan.

Sedan intervjutillfället har situationen för Tim Schafer förändrats. Det ska nämligen visa sig att Double Fine inte bara behöver den imponerande summa på 3,3 miljoner dollar man lyckats skramla ihop, utan nu kommer att dela Broken Age i två och skjuta till egna insatser - förhoppningsvis sedermera också från försäljningen av den första Broken Age-delen.

Broken Age delades och Schafer bad om mer pengar. Något som rörde upp känslor.

Uttalandet “faktum är att jag designade spelet större än pengarna vi fick, så jag fick trimma ner omfattningen en del för att det skulle passa inom ramarna för budgeten” är således synnerligen intressant, med tanke på att Double Fine i sin ursprungliga Kickstarter-pitch önskade sig blygsamma 300 000 dollar för spelet - och 100 000 för att producera en dokumentär om utvecklingsprocessen. Den ursprungligen blygsamma ballongen blir uppblåst med ytterligare 3 miljoner - och Tim lider ändå brist. Man kan iallafall inte klandra Tim för att sakna ambitioner.

Vad han däremot saknar är den enklare tiden.

– Ibland gör jag det. Du vet, med Monkey Island la vi fortfarande till ny dialogtext dagen innan vi skeppade ut spelet. Nuförtiden måste man tänka på lokalisering och planera allt långt i förväg.

Kickstarter och framtiden

Om man tänker på framtiden för Kickstarter, vad tror du att det kommer att förändra?
– Det har definitivt öppnat många dörrar, och börjat förändra mer än vad folk ens förstått än, för det tar bort så många hinder för ett projekt, oavsett om det är ett spel, en film eller något annat. Det kommer att växa, folk kommer att få ut mer och mer pengar av sina Kickstarter-projekt och de som en gång finansierade spel, de som bestämde vilka spel som skulle tillåtas göras och inte, har inte den kontrollen längre. De brukade hålla i finansiering, tillverkning och distribution, men de har inget monopol på det längre, så utvecklarna kommer kräva bättre avtal, de kommer att ha friheten att behålla sina egna koncept eller kunna välja att inte vända sig till dem alls. Jag vet inte hur långt det kommer att gå, om det kommer att sluta med att alla projekt görs på det sättet, eller om det blir en jämn fördelning, men jag är övertygad om att det kommer att leda till att saker och ting blir bättre i allmänhet.

Så mer demokratiskt och rättvist?
– Hehe. Mer meritbaserat, och med en chans för slutkonsumenten att bestämma vilken underhållning som ska göras utan mellanhänder som bestämmer åt dem.

Kickstarter har förändrat spelvärlden. Hur mycket vet vi ännu inte.

Men finns det inte risker med Kickstarter-upplägget? Om det börjar uppstå misstro? Som med #Star Command. De utlovade på tok för mycket, och fick försena projektet gång efter annan. Till slut hade backarna vänt sig emot dem istället.
– Varje Kickstarter-projekt är en risk. Det har Kickstarter gjort klart, och man måste faktiskt vara tydlig med det när man kör igång ett projekt, att det finns risker med det. Jag tror att de flesta inser det, och visst finns det säkert några uppmärksammade misslyckanden som kan göra folk avtända på idén, men samtidigt har de inblandade förmodligen bara blivit av med 15 dollar eller nåt sånt. Visst kanske någon som investerat 5 000 dollar i ett projekt som inte blev av aldrig gör om det, men för de flesta är de nog undantagen som bekräftar regeln att stora saker håller på att hända. Jag tror inte att nej-sägarna förstår vilken positiv förändring Kickstarter är, avslutar Tim.

Är det någon som kan hävda motsatsen när vi nu som fans varit delaktiga i att investera i potentiella drömspel som #Shroud of the Avatar, #Dreamfall Chapters, #Shadowrun Returns, #Planetary Annihilation, #Torment, #Project Eternity och #Star Citizen? Vår kärlek omsätts i förtroende som i sin tur omsätts i pengar. Nu får historien utvisa om våra drömmar faktiskt förverkligas. Det är upp till er, Tim. Vi sätter vår tilltro till er.