Inlägg av Vox

Inlägg som Vox har skrivit i forumet

Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Vox:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Buio:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Buio:
Skrivet av PcKaffe:

Åh ursäkta mig för att jag inte gillar när folk antyder att jag gillar våldtäkt.

Sättet du utryckte dig i första inlägget var rätt konstigt, kanske lite korkat till och med.

"Jag vill även se våldtäkt (i någon form) och lite starka kvinnliga karaktärer."

På vilket vis? Jag vill se de sakerna i spelet.

För att du vill se våldtäkter i ett spel. Dessutom i samma mening så vill du se starka kvinnliga karaktärer.

Sen i nästa inlägg skriver du "Våldtäkt i Mad Max universumet är en stor del." Det är det inte alls, du verkar ha hakat upp dig på en detalj ifrån en av filmerna.

Det säger inget om motiveringen bakom det hela. Så att slänga en motivering på mig så som basegnome gjorde var inget annat än en halmgubbe.

Om du använder lite rim och reson så inser du nog snabbt att världen som Mad Max utspelar sig i är en värld där de som är starka tar precis vad de vill utan samvete. Det inkluderar andra människor som inte kan försvara sig. Att de även visar det i en av filmerna stryker under att det är så det går till ibland när skiten träffar fläkten.

Jag fattar faktiskt inte riktigt heller varför du tycker att våldtäkt är nödvändigt inslag för att få till "rätta känslan" i ett mad max spel. Tror inte det skulle tillföra någonting egentligen. Din motivering, dvs. starka tar vad de vill, kan ju egentligen motivera precis allting - från att starka kan gräva en grop där känner för det till att de kan skjuta folk till höger och vänster - och då tycker jag inte att ditt resonemang förklarar varför just våldtäkt är nödvändigt. Att man har haft med sådana detaljer i filmerna kan jag hålla med om, men vad jag kommer ihåg var det en ganska lite detalj och blekande i jämförelse med allting annat som bidrog till stämningen. Om man nu vill få in det i spelet torde det vara tillräckligt att man får in det i dialogen istället för att göra en scen av det.

Jag har inte hävdat att det är ett nödvändigt inslag. Bara att det är ett verktyg som bör användas för att sätta den korrekta stämningen, jag tar upp det för att jag tyckte att trailern saknade något. Jag vet inte exakt vad, men något som känns mer som filmernas stämning. Kanske våldtäkt, kanske mindre maktfantasi och kanske något jag inte tänkt på.

Jag tycker att våldtäkt hade varit lämpligt eftersom andra filmen gjorde det, du tycker inte att det behövs. Sedan har jag inte heller hävdat att det behöver vara en scen. Jag var väldigt vag med vilken plats det borde ha i spelet, det var därför jag la till "i någon form" inom parentes. Det kanske hade räckt med dialog, kanske inte. Om du ska kontra mina poänger så tycker jag inte att du ska överdriva mina ställningstaganden. Men i slutändan tycker jag ändå att det här är en väldigt subjektiv diskussion, rent objektivt sett så finns det inget rätt eller fel angående inkluderande av våldtäkt i spelet.

Jag kanske har tolkat dig fel. Jag har däremot inte försökt att medvetet tolka dig fel eftersom det vore slöseri med min tid att bemöta poänger som du inte ens gjort. Annars är det ju ganska klassiskt internet att överdriva/ medvetet misstolka andra partens åsikter och sen bemöta dom åsikterna istället för det som faktiskt förs fram så jag förstår varför du tar upp det. Men till saken.

Eftersom du inte tyckte att den korrekta stämningen saknades och föreslog våldtäkt som botemedlet utgick jag från att våldtäkt också var nödvändigt för att få till rätta stämningen. Om du nu endast för fram det som ett element av många och därmed inte särskilt intressant så är vi nog på samma sida i diskussionen.

Jag läste väl helt enkelt inte att du var ute efter något mer än "i got raped" i en dialogruta. Även om rätt skrivet är det nog bättre än en scen så när jag tänker efter kanske förhastat av mig.

Och avseende din sista mening. Det beror nog på vad du menar med objektivt

Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Buio:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Buio:
Skrivet av PcKaffe:

Åh ursäkta mig för att jag inte gillar när folk antyder att jag gillar våldtäkt.

Sättet du utryckte dig i första inlägget var rätt konstigt, kanske lite korkat till och med.

"Jag vill även se våldtäkt (i någon form) och lite starka kvinnliga karaktärer."

På vilket vis? Jag vill se de sakerna i spelet.

För att du vill se våldtäkter i ett spel. Dessutom i samma mening så vill du se starka kvinnliga karaktärer.

Sen i nästa inlägg skriver du "Våldtäkt i Mad Max universumet är en stor del." Det är det inte alls, du verkar ha hakat upp dig på en detalj ifrån en av filmerna.

Det säger inget om motiveringen bakom det hela. Så att slänga en motivering på mig så som basegnome gjorde var inget annat än en halmgubbe.

Om du använder lite rim och reson så inser du nog snabbt att världen som Mad Max utspelar sig i är en värld där de som är starka tar precis vad de vill utan samvete. Det inkluderar andra människor som inte kan försvara sig. Att de även visar det i en av filmerna stryker under att det är så det går till ibland när skiten träffar fläkten.

Jag fattar faktiskt inte riktigt heller varför du tycker att våldtäkt är nödvändigt inslag för att få till "rätta känslan" i ett mad max spel. Tror inte det skulle tillföra någonting egentligen. Din motivering, dvs. starka tar vad de vill, kan ju egentligen motivera precis allting - från att starka kan gräva en grop där känner för det till att de kan skjuta folk till höger och vänster - och då tycker jag inte att ditt resonemang förklarar varför just våldtäkt är nödvändigt. Att man har haft med sådana detaljer i filmerna kan jag hålla med om, men vad jag kommer ihåg var det en ganska lite detalj och blekande i jämförelse med allting annat som bidrog till stämningen. Om man nu vill få in det i spelet torde det vara tillräckligt att man får in det i dialogen istället för att göra en scen av det.

Jag ställer mig lite lätt frågande till vem som ska lära ut på programmet. Varenda unge kommer ju hantera materialet bättre än lärarna någonsin kommer att kunna göra.

Skrivet av Idono:

Ändrade på gameplay gjorde dom knappt

Dolphing diving, noobtube, blackhawknerfen, squadjumpingnerf, medic revive nerg, c4 spamming - allt är förändringar som i grunden förändrade hur spelet spelades. Jag håller nog med om förändringarna generellt, förutom möjligtvis att de tog bort squad jumping. Det gjorde spelet rejält mycket hetsigare har jag för mig. Så ja, tycker nog att gameplay i bf2 fick sig en del förändringar över åren I och för sig kanske bf3 har det också, har nog inte upplevt det så markant som i bf2, men med utgångspunkt i ditt inlägg är det ju ganska svårt att förneka att en del förändringar har skett.

Skrivet av Idono:

Men BF2 hade betydligt mer solid gameplay än vad Frostbite Battlefield spelen har

Jag känner inte alls igen mig i vad du skriver. BF2 hade så dåligt gameplay att det var helt galet. De gjorde ju dessutom om spelet för varje patch som kom.

BF3 var skitbra, tycker jag, enda bristerna var att nätkoden var lite av ett skämt och att spelet var dött när det kom eftersom det inte har stöd för e-sport. Ganska allvarliga brister i och för sig BF4 lider väl av samma problem egentligen.

Skrivet av hälliz:
Skrivet av Vox:

Det verkar ganska klart att battlefield numera handlar om regelbundna intäkter istället för innovation och kreativitet. Det är nog inte det som gör att jag har tappat intresse för serien så utan det är bristen på stöd för esport. Riktigt duktiga spelare måste ha någonstans att ta ta vägen liksom, de kan inte förväntas spela public hela tiden. Och vi andra borde ges möjligheten att titta på matcher på vardagskvällarna om vi vill. Stör mig något enormt att dom skiter i allt det.

Har du missat hela biten med spectator mode? Du kommer kunna specca både public såväl som matcher, pretty much som HLTV för Counter-Strike. Är tämligen övertygad om att BF4 kommer bli jävligt esports-vänligt. Även en liten anledning till att squad-storleken ökas till 5 istället för 4.
The signs are all over.

Nej, jag har inte missat den biten. Om jag inte minns fel kunde man spectate:a även i bf2 och det var visserligen bra, men när man sneglar på spel såsom sc2, dota/lol, och nu även cs:go framstår det inte alls som tillräckligt och som om utvecklingen gått bortom enbart spectator mode. Som jag uppfattar saken behöver organiserandet av pcws flyttas från irc, forum och personliga kontakter till ett mer officiellt system - kopplat till spectatormode - för att det ska lyfta ordentligt. Samtidigt behövs även ett mer officiellt stöd för olika typer av turnerningar - senaste tidens utveckling av att vissa intäkter går till en pott för framtida turneringar är ju genialt och generöst. Jag försöker inte vara negativ till bf4, inte alls, jag stödjer helt inriktningen i allmänhet (bf3 var ju sjuukt kul) - men vill gärna se ännu mer stöd för esport.

Det verkar ganska klart att battlefield numera handlar om regelbundna intäkter istället för innovation och kreativitet. Det är nog inte det som gör att jag har tappat intresse för serien så utan det är bristen på stöd för esport. Riktigt duktiga spelare måste ha någonstans att ta ta vägen liksom, de kan inte förväntas spela public hela tiden. Och vi andra borde ges möjligheten att titta på matcher på vardagskvällarna om vi vill. Stör mig något enormt att dom skiter i allt det.

Skrivet av IceDusT:
Skrivet av Vox:
Skrivet av IceDusT:

Djup inlärningskurva som minus? Sen när blev det ett minus? Helt otroligt.

Helst ska det finnas 4 knappar, fint färgkodade naturligtvis, för att ditt konsollskadade huvud ska begripa vad som är fram och bak?

Borde inte djup inlärningskurva snarare vara ett PLUS?

I övrigt bra recension och betyg. Men djup inlärningskurva som minus ... kan inte släppa det. Ge mig spel som förr, där du var tvungen att lära dig spela. Och där manualerna kunde användas som vapen om så behövdes. Pfff. Djup inlärningskurva ... suck.

Tycker personligen att inlärningströskel kan utgöra ett problem om den är för hög. Numera titulerar jag mig casual gamer och då är det ganska viktigt för mig om jag under mina inledande 10 timmar i spelet( som kan utspela sig under loppet av två veckor) är njutbara eller om de kommer vara frustrerande. Hög tröskel behöver ju inte vara frustrerande, men mitt sammantagna intryck av recensionen är att just här är det lite så. Precis vad jag är ute efter att veta. Så recensionen funkar mig i vart fall.

Alla spel är inte för alla. Jag köper inte tex Mario Kart och förväntar eller kräver att det ska passa mig. Jag vill ha komplexa spel där jag utsätts för en utmaning. På samma sätt kanske inte just War of the Roses är ett spel för dig som "casual gamer" då.

Det hade gott och väl räckt med att nämna i recensionen att det finns en djup inlärningskurva. Men på vilket sätt är det ett minus?!

Som sagt, det verkar vara i kombination med övrigt som leder till frustration och därför blir till ett minus. Som Carl just förklarade, och vilket jag också skrev i mitt inlägg (sammantagna intryck). I övrigt verkar det rent allmänt som att vi båda fick precis vad vi behövde veta av recensionen..

Idono: Nej, det gör jag inte. Och jag tror att om du läser igen och den här gången tolkar mig lite mer hederligt så kommer du nog också läsa ut att jag inte har några större problem med inlärningskurvor. Men frustrerande sådana, jovars, det har jag gott om problem med

Skrivet av IceDusT:

Djup inlärningskurva som minus? Sen när blev det ett minus? Helt otroligt.

Helst ska det finnas 4 knappar, fint färgkodade naturligtvis, för att ditt konsollskadade huvud ska begripa vad som är fram och bak?

Borde inte djup inlärningskurva snarare vara ett PLUS?

I övrigt bra recension och betyg. Men djup inlärningskurva som minus ... kan inte släppa det. Ge mig spel som förr, där du var tvungen att lära dig spela. Och där manualerna kunde användas som vapen om så behövdes. Pfff. Djup inlärningskurva ... suck.

Tycker personligen att inlärningströskel kan utgöra ett problem om den är för hög. Numera titulerar jag mig casual gamer och då är det ganska viktigt för mig om jag under mina inledande 10 timmar i spelet( som kan utspela sig under loppet av två veckor) är njutbara eller om de kommer vara frustrerande. Hög tröskel behöver ju inte vara frustrerande, men mitt sammantagna intryck av recensionen är att just här är det lite så. Precis vad jag är ute efter att veta. Så recensionen funkar mig i vart fall.

Stödjer det helt och fullt. Om de exempelvis gjorde ett spel baserat på Terminator och sen inte gav spelaren möjligheten att spela som ett stort manligt muskelberg med stenansikte hade jag också blivit förbannad.

Brukar hålla med FZ men här så tycker jag nog annat. Ni som letar efter något lättsmält, underhållande och roligt för då ni har en dag och några timmar ledigt: Kör på det här.

Skrivet av eagiz:

@Jimbo66

Så du jobbar gärna helger och kanske 07-22 varje dag? Det är sjuka arbetstider och något som inte bör vara tillåtet någonstans, nackskott på den som bestämmer de arbetstiderna.

I perioder är det nog norm att arbeta 80 timmar i veckan, även i Sverige. T ex kör affärsjurister några hundår som biträdande jurister och det hör nog snarare till vardagen att dom kommer innan åtta och går hem runt 18-20, inklusive helger. Har för mig att även läkare har en ganska tuff period första åren, däribland AT-åren, med veckor som ser helt galna ut. Det är väl dom två jag kommer på rent spontant, men det säger lite sig självt att vill du konkurrera med dom bästa så behöver du vara ohyggligt skicklig för att klara av att prestera på 40 timmar i veckan det som andra presterar på 80+ timmar i veckan. Och det kommer alltid finnas människor som är beredda att arbeta 80+ timmar i veckan i flera år för att som affärsjurist eller läkare dra in en hundratusen i månaden eller mer.

Precis samma är det väl i spelbranschen. Så länge det inte finns ett universiellt regelverk som begränsar arbetstider och som dessutom kan kontrolleras till 100 %, så kommer folk i en konkurrensutsatt bransch att pressa sig till det maximala för att få chans till arvode, prestige, status, bonusar och så vidare. Och dom som inte är beredda att göra det kommer att, med viss reservation för människor med en stark begåvning, hamna efter.

Då kan du även lära dig delikatessjäv, som det är fråga om nu. Det ligger antagligen ganska nära gränsen för jäv om än oklart om på vilken sida av den. Samtidigt så är det inget speciellt med det - jäv förekommer ju. Jag snackade tidigare idag med Sven-Erik Alhem och håller med han om hans ståndpunkt att det är konstigt att domaren inte helt enkelt sa detta i början av rättegången. Bara det kan nog få det att, om det inte redan är det, tippa över till definitivt delikatessjäv. En annan person som för fram vettiga åsikter i sammahanget är Mårten Schults - han må vara mediakåt som få - men han har ju vissa poänger ( För er andra jur.stud - Kausalitet måste ju vinna pris för bästa omslag, höhö )

Läs mer på newsmill:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/23/javsdebatten-skadar...

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/23/upphovsrattsforenin...

Kan även tipsa om Schults blogg om ni vill läsa mer om tpb-rättegången.
http://martenschultz.wordpress.com/

Skrivet av q0rra:

Precis. Det tycker inte han, för att klargöra det här en gång för alla; det är alltså han som recenserade spelet d v s att all text i recensionen reflekterar över vad han tyckte om spelet inte vad ni tyckte. Tycker ni att en recension ska se ut så här: "Jag älskade spelet på grund av dess fria upplägg härliga design etc. men eftersom jag kan tänka mig att inte ni tycker om designen så drar jag bort en pinne från betyget samt bilfysiken som jag hört på forum att folk stör sig (Jag älskade den) så den får också stå som minus då jag kan tänka mig att ni också stör er på den." ? - Nej, tänkte väl inte det heller. Sluta då klaga på recensionen/recensenten och bara skriv vad ni tycker om spelet, alt. skriv en egen minirecension i eran blogg. Okej ifall ni inte gillar sättet recensenten skriver på men att störa sig på recensentens omdöme är ju inte logiskt på något sätt.

Dessutom tycker jag inte skribenter ska behöva vara försiktiga när dom skriver en recension och behöva läs igenom texten flera gånger så att dom har sett till att det står "jag tycker/jag gillar/jag gillade inte" hela tiden utan kan skriva t.ex Den var dålig istället för Jag tyckte den var dålig då människor ska ha lärt sig att recensioner är objektiva vid det här laget.

Jag kommenterade medvetet hans val av betyg och inte recensionen som sådan. Innan jag kommenterade tittade jag upp vilka spel som tidigare fått betyget PERFEKT. Det är inte alltför många. Varför? För att ordet stället helt enorma krav på spelet. I min värld är i princip betyget helt omöjligt att uppnå för det finns alltid något att förbättra. I Mass Effects fall är bristerna relativt uppenbara, som många redan påpekat och som jag inte tänker gå in på. Jag förstår att recensenten kanske satt med en pulserande erektion under dom femton eller så timmar det tog att spela igenom spelet, men själva poängen med att vara en rescensent för en respektabel sida är väl att ge ett så balanserat intryck som möjligt? Alltså, lura inte alla som läser att tro att Mass Effect är guds gåva till människan. Det har brister. Och dom är en hel del. Spelet är fortfarande fruktansvärt bra och ni som läser detta och tror att det helt plötsligt inte är värt pengarna så kan jag lungt intyga er om att det är det. Förvänta er ett par riktigt, riktigt bra dagar av spel...Men förvänta er inte det bästa spelet någonsin.

Jag håller helt med dig om att recensenten inte ska behöva vara rädd för att tycka - vare sig positivt eller negativt. Det är hans jobb att tycka saker. Men personligen tycker jag också det är hans jobb att ge ett balanserat, rättvist omdöme. För att det finns folk som faktiskt köper spelet baserat på hans åsikter.

Sen är detta inte en sån stor grej...En femma eller en fyra, so what, men jag tyckte det var värt att skriva lite om det och försöka ge mina tankar om det. Tidigare har jag skrivit en del negativa kommentarer, istället för att fokusera mig på att vara konstruktiv. Negativa kommentarer har egentligen ingen poäng...man bara agerar översittare.

Lite för högt betyg eller? Verkar som om enbart missarna i designen ( och dom är en del) borde drar ner betyget från en femma till en fyra.

Killen som skrev den här recensionen är samma kille som gav bf2142 en fyra i betyg? Seriöst, se till att någon annan får ta hand om stortitlarna.

Köpte nyligen 226bw jag med. Fick samma problem. Lösningen låg i att bf2 automatiskt startar i 85hz medan skärmen ligger på 75hz. Vad du behöver göra är att gå in i ....My Documents\Battlefield 2\Profiles\0001 (eller vilken profil du nu kör med ) och ändra i filen "video"....typ

VideoSettings.setResolution 1152x864@75Hz

Du behöver göra samma sak i varje profil om du har flera. Hoppas detta löser ditt problem.

Skrivet av Nosnos:

Visst inser jag det, jag lirar så själv större delen av tiden, men jag undviker samtidigt att göra det i spel där mitt egotänkande inte går ut över andra och ET:QW är ett sådant spel. Sen om andra gillar att förstöra spelupplevelsen för en hel server är det självklart upp till dem, inget kriminellt i det, men det är ändå i mitt tycke mycket trist.

Det borde inte finnas krav på teamplay, bara uppmuntran till det. Vill man ha kravet går man med i en klan, vill man ha valet spelar man public.

Citat:

Nu hindrar det här självklart inte rötägg från att förstöra och leka Rambo

Förstörde hela förhandstitten för mig. Någon som inte inser att spel också handlar om att oengagerat sätta sig ner och göra exakt vad man vill utan krav på andras hjälp en söndagskväll borde verkligen tänka över ett och annat. Speciellt om han skriver för en stor spelsite, ggs där.

Skrivet av Xzet:

Stackars Dice verkas som att det inte spelar nån roll vad de gör, får ändå bara skit för det.

Jag tycker att dom gör bra ifrån sig och af erkänner att det gjort misstag med BF 2...

Va? Som jag ser det så är det inte Dice som får skit. Det är alla som köper deras bristfälliga produkter för femhundringen som får skit. Man hinner spela fem minuter innan första crashen kommer och där man sedan plågas av buggar, crashar och lögnaktiga press releases som lovar förbättring om och om igen tills de går vidare till nästa bristfälliga produkt de släppt och kör samma visa en gång till. Personligen kommer jag aldrig någonsin köpa ett battlefield-spel igen - oavsett vilket förbluffande högt betyg det får av FZ.