Dreamlords består av två olika delar: dels ett turbaserat webb-gränssnitt, dels en spelklient. Webb-gränssnittet är i 2D och är till för att sköta din "patria", eller ditt land medan striderna utspelar sig i 3D i spelklienten. Tanken är att båda delarna körs parallellt med varandra, medan du växlar bland dessa mellan uppdragen. Spelet är även indelat i olika eror, vilket är just vad det låter som. Varje era varar i cirka 2-3 månader och för tillfället befinner sig spelet i den första.

Dreamlords

- leder sin patria till framgång.

Likt titeln antyder intar du från spelets början rollen som dreamlord. Du fungerar som en mystisk ledsagare åt folket inom din patria och det är med denna du ska leda ditt folk till framgång och till sist, förhoppningsvis, segrare över varje era. Varje dreamlord, och därmed även patria, ingår i en sammanstrålning, som antingen väljs slumpvis av spelet eller genom en inbjudan från en aktiv dreamlord.

Sammanstrålningens mål är enkelt; avancera i rankingen och besegra andra sammanstrålningar för att vinna varje era. För att avancera krävs det att du klarar vissa uppdrag tillsammans med dina följeslagare och således når ett högre samhällsskikt. På vägen dit kan den som är warlord i din sammanstrålning arrangera PvP-matcher (spelare mot spelare) mot andra sammanstrålningar, vilket kan leda till episka strider.

Webb-gränssnittet

- är 2D teh shit?

För att kunna bidra till er gemensamma framgång krävs det självklart att du har ett väl fungerande patria. Webb-gränssnittet är avancerat, men mycket lätt att förstå efter att ha spelat igenom de välbehövda och informativa övningsuppdragen. Dessa uppdrag gör även att inlärningskurvan planas ut avsevärt. Alltifrån teknologiutveckling och hanteringen av dina arméer, till ett "sammanstrålningsforum" och en uppdragssida finns även att tillgå från webbläsaren.

Jag har egentligen inget att klaga på vad gäller det webbaserade gränssnittet, förutom att det blir en hel del växlande mellan fönster och att det är lite irriterande att behöva vänta på (visserligen korta, men frekventa) laddningar så fort jag vill flytta enheter eller växla mellan olika menyer. Vi får helt enkelt se om Lockpick lyckas åtgärda detta med de, förhållandevis, höga månadsavgifterna de tar.

Spelklienten

- kanske är 3D teh shit?

Att genomföra uppdrag fungerar på så sätt att du flyttar din expeditionsstyrka i webb-gränssnittet till en ruta nära det uppdrag du vill spela. När detta är gjort växlar du till spelklienten för att välja uppdraget i fråga och därefter försöka klara detta.

Det grafiska bemötandet i Dreamlords är inte det mest imponerande jag har stött på till dags dato. Min, inte alltför avancerade, dator klarar av de högsta inställningarna utan problem och trots att miljöerna stundtals är mycket vackra, skulle jag gärna se att det fanns möjligheter att krispa till grafiken en aning. Striderna blir även ganska lätt röriga och ofta tenderar alla enheter att ställa sig i en svåröversiktlig klump, vilket gör att jag haft problem med att hitta motståndarna mitt i en strid. Sker striderna i skogen blir det ytterligare svårare eftersom kameran lätt hamnar bakom träd som därmed skymmer sikten.

Ett annat minus i spelklienten är att det inte finns någon möjlighet att konfigurera kontrollerna. Det finns visserligen inte många kontroller att hålla reda på, men möjligheten att ändra dessa är inte för högt ställda krav på utvecklarna.