Hur fick ni idén att göra ett kartpaket till Battlefield 1942?

- Lakrillo: Den som tog upp idén var egentligen Keno, som kontaktade Zara5ustra och undrade om han inte kunde göra lite kartor som man kunde försöka få spelade genom att få dem förankade i klaner runt om i communityn. Zara5ustra började titta runt lite, kontaktade mig och även DICE som i sin tur kontaktade EA, som lovade att stödja projektet. Sen har saker rullat på.

På vilket sätt stödjer EA det hela?

- Zara5ustra: De fungerar som promotor för mappacket genom att ge det utrymme i de "Community Updates" som EA ger ut till BF1942-communityn. När mappacket släpps nu på fredag kommer EA även inkludera nerladdningslänkar, både till dem som vi har ordnat genom våra kontakter och dem som de ordnar, t.ex. Fileplanet. De har ingen direkt inblanding i själva mappacket utan fungerar mer som en supportkanal för oss.

Vad har varit det svåraste med projektet?

- Lakrillo: Svårt att peka på något exakt, men det som nog motarbetat oss mest är dålig dokumentation. Det finns inte någon bra dokumentation över hur man ska göra olika saker till spelet, utan man får leta och fråga sig runt om det är någon som har koll. Ett stort tack till alla som hjälpt oss på vägen.

Kommer vana spelare att se/känna något nytt i banorna?

- Lakrillo: Vi har en hel del nya objekt i banorna, men framförallt så har vi försökt skapa ny stämning i vissa kartor och lägga till saker som vi ansett fattats, t.ex. en bana för pansarvagnar på östfronten.

- Zara5ustra: Tanken har varit att vana spelare ska känna igen sig i spelsättet. Alltså inga speciallösningar kring hur saker spawnar, hur man tar flaggor o.s.v. Men samtliga kartor innehåller nya statiska objekt så det blir ju nya "miljöer" att spela i.

Hur kom ni fram till att göra just dessa fyra kartor? Hur noga har ni varit att vara historiskt korrekta i kartorna?

- Zara5ustra: Alla kartor har utgångspunkt i historiska händelser men precis som originalkartorna kan vi inte göra anspråk på att vara "historiskt korrekta" utan snarare "historisk inspirerade". Varför det blev just dessa kartor förklaras nog enklast med att vi hade tankar om vilka typer av kartor som saknades i BF1942 och vi ville fylla de tomrummen samtidigt som vi ville ge alla fyra kartorna en unik känsla och upplevelse. Med det i bakhuvudet sökte vi efter olika scenarion som kunde passa in bra och fastnade hos dessa fyra. En grundtanke var ju också att mappacket skulle innehålla en karta från varje krigsskådeplats. Det jag kan tycka är lite synd är att vi inte fick med den brittiska armén. Vi hade planer på att göra en karta med Burma som utgångspunkt där britter slåss mot japaner, men den gick bort på vägen.

Hur många spelare per lag är kartorna ämnade för?

- Lakrillo: Kartorna är tänkta att spelas i 10 mot 10 i Conquest-läge och det är även så som kartorna har speltestats i klanspel. Men Operation Forager till exempel är alldeles utmärkt att spela 4 mot 4 i CTF-läge. Vi har satsat på klanspel främst i balanseringen, vi kände att klarar en karta av att spelas balancerat i klanspel så spelar den även bra publikt.

- Zara5ustra: Publikt kommer kartorna att spela bra på någonstans kring 32 spelare skulle jag kunna tänka mig.

Hur lång tid har det tagit? Skulle ni ha gjort om samma sak?

- Lakrillo: Det är ca 4,5 månader sen vi började. Betydligt kortare tid än det tog för mig att få klart Wasteland2042. (not: Lakrillo var Team Leader i gänget bakom Wasteland2042 - en gratis-mod till BF1942 /fz-red). Efter WL sa jag i och för sig att "Aldrig igen"... Nu är jag inte så naiv så jag tror att jag kommer kunna hålla fingrarna borta, så ja, jag kommer göra liknande saker igen. Personligen så skulle jag ju helst se att jag fick betalt den gången.

- Zara5ustra: Jo, det skulle jag göra. Det jobbiga var egentligen aldrig själva arbetet med kartorna, utan frustrationen över att vertygen man använder är alldeles för trubbiga, dokumentationen bristfällig o s v.

Har ni haft någon kontakt med några ligor och cuper för att försöka förankra kartorna?

- Zara5ustra: Up-North var en naturlig kontaktpunkt när det gällde att sälja in kartorna till ligor och faktiskt så var Truppo (grundare av Up-North /FZ-red) med i utvecklingen av mappacket i början, men på grund av tidsbrist var han tvungen att hoppa av. Lakrillo har varit i kontakt med ClanBase och de skulle tänka över det inför nästa OpenCup. Huruvida kartorna planeras att spelas eller ej, vet vi inte. Samtliga kartor kommer f.ö. att spelas i den 8:e säsongen av Up-North som börjar idag (torsdag den 17:e feb /FZ-red).

Hur många personer har varit inblandade i projektet?

- Zara5ustra: Kärntruppen har nog bestått av mig själv, Lakrillo och Hammer 2.0 och i den gruppen ingick Truppo till en början. Sen kontaktade jag talanger som jag hittat och lärt känna under utveckling av tidigare kartor och i editeringsforum, så där plockade vi in Smig (som jobbat med 3D-modeller) och Fenech (som gjort skins till US Africa). Vid sidan av dem har FourCentsShy och CajunWolf jobbat med AI för två av kartorna medan Fenech gjort AI till de två övriga, så allt som allt blir det 7-8 pers. Klanerna TPS och SemperFi har fått agera testobjekt i betatesterna.

Har ni hunnit få någon respons från de olika aktörerna; EA, DICE, commmunityn?

- Zara5ustra: Lars Gustavsson fick jag e-post från ikväll och han såg positivt på det (Lars har ju varit den som faktiskt öppnade porten för detta genom att kontakta EA åt mig). Från EA:s sida har jag hållit kontakt med deras kontaktperson för communityn, Ben Smith. Även han är positivt inställd. Communityn är så klart lite splittrad. Det finns många dåliga custom maps och det bidrar ju till ett visst misstroende mot ett mappack. Men dessa negativa röster är klart färre än de som verkligen ser fram emot att BF expanderas med fyra nya kartor som troligen kommer att få stor spridning och därför kommer att kunna plockas in i communityn.

Kommer det komma uppdateringar eller kanske rent av nya mappacks i framtiden?

- Zara5ustra: Uppdateringar hoppas vi att det inte skall behövas komma några. Nya mappacks - vem vet, kanske till ett annat spel som beräknas anlända i butik i början av juni.

- Lakrillo: Att utveckla spel är något jag brinner för, så ni kommer nog se mer av mig förr eller senare i någon sorts spel-/modd-/kartutvecklingssamanhang.