#Valve satsar hårt på att öka sitt stöd för Linux-plattformen, inte minst baserat på deras skepsis mot kommande Windows 8. Senaste flaggan på Linux-borgen är att gänget för tillfället fått #Left 4 Dead 2 att prestera väsentligt bättre med Linux och OpenGL än med Windows 7 och DirectX. Linux-varianten påbörjades med endast 6 bilder per sekund, men efter mycket optimerande och kodknåpande har det ökat till hela 315 bilder per sekund. Ställ detta mot Windows 7 och DirectX siffror på 270.6 och skillnaden är påtaglig. Kanske lika intressant är att Left 4 Dead 2 på Windows 7 fast med OpenGL når 303.4 bilder per sekund.

Eftersom de nu vet att spelmotorn klarar av mer än vad de tidigare trott är målet att se vad det är som begränsar prestandan i DirectX och få till samma styrka där. Testdatorn som användes var en Intel Core i7 3930k, ett NVIDIA GeForce GTX 680, 32 GB RAM och Windows 7 Service Pack 1 64-bit respektive Ubuntu 12.04 32-bit. De kommer senare gå över till en 64-bit-variant av Linux likväl.

Vad tror du, har OpenGL fantastisk potential eller är det kanske mer att DirectX-kodarna vant sig vid att saker skulle vara på ett visst sätt vilket ledde till förslappning? Det röjs inte heller vilken version av OpenGL eller DirectX som använts.