I mitten av oktober fick allmänheten veta att pc-versionen av #Modern Warfare 2 skulle släppas utan dedikerade servrar, modstöd och serverbrowser. Reaktionerna lät inte vänta på sig - hundratusentals människor skrev på protestlistor. Till föga nytta än så länge, spelet släpptes som planerat den 10 november. Men finns det någon substans i kritiken? I den här recensionen tar vi en titt på hur multiplayer fungerar i datorversionen. Vårt omdöme om konsolversionerna finns sedan tidigare att läsa här.

Pc:n som konsol

En av orsakerna till förändringarna sägs vara för att göra spelet mer lättillgängligt. Där tror jag inte det finns någon som inte förstår resonemanget. Däremot är det väldigt underligt, och på samma gång sorgligt, att Infinity Ward inte skickar med verktyg för dedikerade servrar och modtillverkning. För den normale slöspelaren innebär förändringen knappast någon större skillnad men för folk som tar spelandet på lite större allvar är det ett bakslag utan dess like.

Vissa begränsningar känns öken.

Pc-versionen skeppas på två dvd-skivor och om du ogillar Valves digitala distributionstjänst har du otur - ett Steam-konto krävs för att spela. I och med användandet av Steam sköts all antifuskbevakning av #Valves antifuskprogram VAC. Bara några dagar efter spelsläppet dök det upp mängder med filmsnuttar på Youtube där olika fuskprogram som aimbotar och wallhacks demonstrerades i flerspelarläget.

Allt onlinespelande körs igenom Infinity Wards onlinetjänst IW.net som bland annat har hand om vilken spelare som får serveransvaret i en spelsession, det så kallade match making-systemet. Enligt utvecklarna är detta system bättre och tar bort ”krånglet med dedikerade servrar”, som man uttrycker det. Personligen var jag ganska neutral i frågan innan jag själv testade det nya systemet.

Jag har stött på en hel del problem och många av dem är laggrelaterade. Glöm den uråldriga funktionen där du kunde koppla upp dig på en lågpingande svensk eller skandinavisk server. Problemen är slumpartade eftersom du inte kan styra dina serverval. Ett sätt att lindra smärtan är starta en privat server där du kan styra vilka som får ansluta. Problemet blir dock detsamma: alla anslutna användare delar på din uppkoppling och resultatet går inte att jämföra med dedikerade servrar. När det gäller spelmekaniken saknar jag lean, det vill säga möjligheten att kika runt hörn. Ett resultat av det är att tempot ökat i striderna.

Ett stelopererat Modern Warfare på kryckor

För att nämna något positivt om multiplayer så är det enormt underhållande och välgjort när det fungerar och du har turen att spela på en snabb uppkoppling. Banor och spellägen varierar såpass mycket att man inte tröttnar i första taget. Tillsammans med upplåsbara vapen och modifikationer blir upplägget automatiskt en vinnare. Men när Infinity Ward gjort upplägget så handikappat och urbota korkat undrar man varför man ens bryr sig att spela denna soppa på pc.

Är detta något som tas bort i nästa spel?

Efter ett par omgångar i flerspelarläget är intrycket att det är väldigt enkelt att komma igång. Och där tar fördelarna slut. Som spelare har jag ingen som helst kontroll över vilken ”server” spelet väljer att ansluta till, nättjänsten IW.net hittar automatiskt användaren med bäst uppkoppling. Hoppar värdanvändaren ur striden pausas spelet och för över serveransvaret till spelaren med rappast lina. I teorin låter det som en bra idé men för min del har funktionen aldrig fungerat utan att spelet kopplat ned.

Jag har förståelse för att Infinity Ward vill ha full kontroll över sin produkt. Men jag ser inte problemet med att både lansera dedikerade servrar och systemet som vi har idag. Det vore det bästa och jag tror inte att spelet skulle sälja mindre om så vore fallet. Frågan är hur nästa Modern Warfare blir, får vi muskontroll och grafikinställningar då? Jag är skeptisk.

» Läs vår recension av spelet på konsol