Första kvällen för Sea of Thieves blev mer än vad servrarna klarade av, och för att låta servrarna andas har Rare tillfälligt stängt dörren för fler spelare. Det meddelar man via Twitter, där man tidigare under kvällen berättat om anslutningsproblem och andra bekymmer kopplade till högt servertryck.

Såna här bekymmer är som du säkert känner till vanliga när nya, hett efterlängtade multiplayerspel lanseras. Minns det ökända felmeddelandet "Error 37" vid Diablo 3-lanseringen. Och både Rare och Microsoft är nog någonstans glada över uppmärksamheten. Samtidigt lyfter det frågan om det var ett klokt beslut att göra Sea of Thieves brett tillgängligt via Xbox Game Pass-tjänsten just på releasedagen. Game Pass ger prenumeranter tillgång till ett hundratal spel, däribland Sea of Thieves, och i och med att tjänsten kan provas gratis i två veckor - i praktiken en två veckor lång demo - får man anta att det höjt trycket på servrarna en smula.

Förhoppningsvis styr Rare och Microsoft skutan i rätt riktning inom kort. Tålamod brukar vara den säkraste boten mot releaseproblem.

Har du lirat Sea of Thieves än, alternativt stött på problem?

FZ recensionsspelar (som synes) för fullt. Vi planerar att leverera lite tyckande senare i veckan.