Battlefield 2042 visade síg vara ganska buggigt vid release (vilket i princip alla Battlefield-spel varit), och det jobbas för högtryck på att patcha det. Förra veckan släpptes en massiv uppdatering, och den fick nyss sällskap av en mindre patch som fixar buggar och balanserar om vissa saker.

En grej är förbättrad hit detection, alltså hur spelet registrerar träffar från kulor. Detta har fått mycket kritik av spelarna, och förhoppningen är att det nu ska funka mer konsekvent. Skadan från kanoner på markfordon har reducerats så att infanterister inte tar lika mycket stryk, och proxy-sensorerna "syn" har minskats från 30 till 20 meter - också det till glädje för fotsoldater. Ljudet, som också fått mycket skäll, har fått lite mer omsorg och ska nu vara klarare och varifrån ljudet kommer ska nu kunna uppfattas lättare.

Några av nyheterna och ändringarna i listan nedan, resten har du i hela changeloggen.

Den här patchen, version 3.1, installeras genom att starta om spelet om du har det igång. Det blir den sista uppdateringen av spelet för i år, men räkna med fler patchar under 2022.

Några av ändringarna:

  • Improvements to bullets hit registration consistency.

  • Balance changes for bullet dispersion and recoil

  • Further balance changes to Ground Vehicle 30mm, 40mm, and 57mm Cannons to reduce their effectiveness against infantry

  • A fix for a rare bug where a player could appear invisible to enemies

  • Fixes for several bugs related to Grenades and Launchers

  • Improvements to the menu flow for Xbox players to make it easier to opt-out of Cross-Play

  • Multiple audio improvements to enhance your overall sound experience, focused on clarity, distance and directional perception