Om precis en månad, den 25 februari, släpps Elden Ring. Äntligen! Jo, vi vågar tro att det är slut på förseningsrisken, inte minst då vi idag fick beskedet om att hardcorespelet faktiskt har gått guld.

Vi kan förstås räkna med rejält tuggmotstånd – det är ju ändå Dark Souls-skaparnas nya – men i en fyllig Q&A avslöjar producenten Yasuhiro Kitao att Elden Ring trots allt kan upplevas snällare än sina tematiska föregångare. Man har medvetet valt att att göra upplevelsen "mindre stressig".

With the game's world being so large, that can produce real depth and breadth of enjoyment, but it can also lead to unnecessary stress for some players. The dev team has been very careful to avoid that where possible, especially as the enemies are so strong.

Hur man lyckats med detta...? Man har exempelvis varit noga med hur man placerat föremål och fiender i spelvärlden. Dessa finjusteringar har man jobbat med hela vägen från start till mål.

Ett av de tyngsta skälen till att man introducerat äventyrande från hästryggen var att man vill serverera oss en "stressfri" metod för att resa över den vidsträckta världskartan.