Det har knorrats en hel del över det faktum att God of War Ragnarök släpps till både Playstation 5 och old-gen, men enligt Digital Foundry öppnar detta faktum upp för ett intressant scenario.

Ragnarök är i grund och botten ett PS4-spel, som boostats för Playstation 5. Resultatet glimrar.

Performance in the 60Hz modes is exceptionally solid: the 30 fps quality mode delivers a stable 30 frames per second and it's completely locked, with no visible stutters and the frame-pacing is flawless. The 60fps performance mode? Even in the most stressful scenes I could find, frame-rate never wavered from a full 60fps lock.

Digital Foundry liknar PS5-versionen av Ragnarök vid en "maxad pc-port som flyter fläckfritt", men det finns trots allt fläckar på solen. Det känns inte gjort för PS5 och artikeln uttrycker "hyfsat säkert" att ett sådant inte skulle tillåta 60 fps eller högre. En evolution, men ingen next-gen-bomb.

Å andra sidan har kritiken varit hård mot next-gen-spel som väljer låsta 30 fps.