Vilka som ska och inte ska inkluderas i ett spels eftertexter har blivit något av en het potatis i spelbranschen på sistone. Ett 20-tal personer omnämndes till exempel inte i The Callisto Protocols eftertexter, trots att flera av dem, enligt egen utsago, haft betydande roller i utvecklingen.

En annan typ av spel som lätt blir föremål för denna kontrovers är remasters och remakes, och den senaste titeln är Metroid Prime-remastern (FZ:s recension). Det är Zoid Kirsch, senior gameplay engineer för originalspelet, som tagit till orda på Twitter för att uttrycka sin besvikelse över att originalutvecklarna inte omnämns ordentligt. Istället fick de nöja sig med några textrader där det framgår att remastern baseras på ett verk som skapats av originalteamet.

Kirsch anser att alla som jobbade på originalet borde nämnas vid namn, och originalets technical lead engineer, Jack Mathews, stämmer in. Han medger att den kod han skrev till spelet troligen har ersatts helt och hållet, men att många personers arbete på det stora hela är helt oförändrat i remastern. "Skamligt", avslutar han med.