Det Dead Space-lika The Callisto Protocol släpptes för ungefär en månad sedan, och nu framkommer uppgifter om att ett tjugotal utvecklare inte kreddas i spelets eftertexter. Detta enligt fem före detta Striking Distance-medarbetare, som Gamesindustry.biz har talat med.

Enligt dessa (som ingår i gruppen som ska ha lämnats ute i kylan) rör det sig om människor med seniora positioner och "nyckelroller" i produktionen. En av de intervjuade skräder inte med orden.

It definitely stings. It sucks. I made a good amount of contribution and worked on it for a length of time. To just not be there at all is shitty.

Striking Distance har ännu inte kommenterat anklagelserna. Det har visserligen hänt förut att människor som slutat lämnats ute ur eftertexter, men en sådan policy fanns inte här, enligt källa.

I understand if a contractor does a small amount of work for a few months and is left off, but we're talking full-time employees with over a year invested in the title, and had a hand in significant parts.

Hen kallar det en "överraskning". En ganska obehaglig sådan, får man anta. De avhoppade utvecklarna menar också att eftertexterna är "inkonsekventa" i hur man kreddar medarbetarna. Somliga lämnas ute medan andra ska ha klumpats ihop i en "övrigt"-kategori, enligt rapporten.

Ett visst mån av "favoritisering" påstås också ha funnits.

Spelet har onekligen lämnat en besk eftersmak hos många. Studions starke man, Glen Schofield, kritiserades hårt för hur han skröt om hur teamet jobbade 12–15-timmarsdagar ibland hela veckor samt helgen. (Han bad om ursäkt.) Pc-versionen av sci-fi-äventyret har också utstått kritik.