Efter vår förhandstitt av Enslaved för några veckor växte bara nyfikenheten kring titeln som utvecklas av studion bakom coola Heavenly Sword. Vi slängde därför ett gäng frågor på Tameem Antoniades, en av grundarna tillika chefsdesigner på projektet.

Vad vi förstår är storyn i #Enslaved löst baserad på den kinesiska folksagan "Journey to the West". Kan du berätta om varför ni valde att baserade spelet på just den?

- Vi hade en japansk tv-show på 70-talet som hette "Monkey". Jag brukade titta på den som unge och den var väldigt populär. Jag hade ingen aning om att den baserades på en 400 år gammal bok förrän jag gjorde research inför #Heavenly Sword. När jag läste boken blev jag imponerad av karaktärerna och tänkte att det vore häftigt att göra ett spel av den någon dag. Jag antar att dagen kom snabbare än vad jag kunde ana - direkt efter Heavenly Sword.

"Journey to the West" är om en andlig pilgrimsfärd. Är spelet också om en pilgrimsfärd och hur mycket av den är andlig?

- Originalboken grundas i väldigt rigorösa religiösa teman men jag blev mycket mer intresserad av karaktärerna och deras personliga utvecklingen under den gemensamma resan. Monkey är en ensamvarg som inte litar på någon medan Trip är en tjej som bara tror på gemenskap. På ett eller annat sätt måste de lära sig att lita på varandra om de ska överleva.

Hur många personer har varit inblandade i att ta fram storyn - och hur många har varit inblandade totalt? Vem skrev storyn?

- Storyn är mestadels skriven av Alex Garland som också har skrivit filmerna 28 Dagar Senare, The Beach och Sunshine. Jag var den andre skribenten i det anseendet att världen, platserna, karaktärerna och nyckelhändelser redan var på plats innan han blev inblandad. Alex arbetade väldigt tätt med våra designers och den ansvarige för dialoginspelning under hela projektet.

Varför utspelar sig spelet 150 år in i framtiden?

- Vi vill inte skapa ytterligare en forntida miljö som i Heavenly Sword. Vi ville skapa en värld som både var science fiction och fantasy där bokens demoner ersattes av robotar och magin av teknologi. Lite av en Miyazaki-fantasy (Sprited Away, Det Levande Slottet, red anm.) som kombinerar det konstiga med det vackra. Om 150 år in i framtiden är det heller inte omöjligt att vår civilisation är utplånad.

Så vår civilisation är utplånad och istället har växtriket tagit tillbaka jordytan? Kan du utveckla, kommer vi att få veta som som hände?

- Det finns små ledtrådar till vad som hände men vi ser ingen anledning till att visa varför civilisationen gick under. Monkey och Trip vet inte vad som hände och kan bara gissa, därför känns det rättvist att vi inte heller vet.

- Utrotningen av mänskligheten skedde 50 år innan storyn I spelet startar. Utan människor I världen så har naturen återtagit sin förlorade värld och klätt den I vacker grönska igen. På ett sätt är det sorgligt hur snabbt naturen skulle kunna sudda bort vår existens.

Vilka sorts djur kommer vår hjälte att få möta. Finns det några människor kvar?

- Näe, det finns I princip inga människor kvar. De sista få krigen utkämpades av obemannade robotar, programmerade att döda. Dessa mechs är som landminor på platser som Kambodja och Afgahnistan idag. De är kvarlevor från sedan länge bortglömda krig men ännu aktiva och skoningslösa mördare. Det dröjer inte lång tid innan de sista få överlevarna utrotas i vår värld. Mechsen är vårt enda arv och de enda fiender du kommer att möta.

Kommer det att vara en öppen värld som spelare kan utforska fritt?

- Nej, utforskningsmöjligheterna är sparsamma. Spelet ska kännas som en road movie, ett actiondrivet äventyr som kräver både hjärna och muskler. Det är bra mycket mer taktiskt än ett vanligt äventyrsspel eftersom du måste skydda Trip för att överleva.

Kan du berätta mer om stridssystemet, är det bara närstrid som gäller eller finns det även avståndsvapen?

- Ditt främsta vapen är din trogna stav med vilken du kan utföra en rad olika attacker men spelet handlar inte om att lära dig olika knappkombinationer.

- Varje manöver är enkel att utföra med gamepaden och du göra dem närhelst i en serie. Fienderna har olika svagheter som du måste utnyttja så dina färdigheter mäts i hur bra använder dem till din fördel snarare än flashiga attacker. Monkey är en överlevare, han dödar snabbt och effektivt. Han behöver inte stajla av den enkla anledningen att det inte finns några kvar att imponera på. Om du hittar rätt ammunition kan din stav även används till att bedöva och förstöra fiender på håll.

- Trip kan identifiera en del fienders särskilda svagheter och lära dig att utnyttja dem. Det kan till exempel röra sig om att slita av en robots arm och använda den till att skjuta ner tre andra. Eller så kan du hugga den med sin egen klo och förvandla honom till en tickande bomb, vilken du kan kasta in en klunga av fiender. Under spelets gång kan Trip använda delar från förstörda robotar till att uppgradera din arsenal, varje del tillför en taktisk dimension till striderna.

"Det som gör Enslaved speciellt är Trip"

Kommer det att finnas massor av pussel eller är spelet fokuserat på att slåss med fiender? Hur kommer de I så fall att fungera?

- Det finns pussel, strider, plattformsmoment och tillfälliga kraftökningar och uppgraderingar men det är inte som gör spelet intressant. Det låter snarare som en checklista för ett standardspel. Det som gör Enslaved speciellt är Trip. Storyn som driver henne och dig genom spelet. Omsorgen, passionen och hatet du känner för henne genom storyn och hur det manifesterar sig spelmomenten: du måste skydda henne för att inte misslyckas. Samarbete blir ett måste för att överleva.

Kan du berätta lite om spelets bossar?

- Vi har inte några traditionella bossar men däremot ett par stora gamla mechs. Det finns en kallad Demolition Droid som är programmerad att förstöra hinder med sina stora stålkulor till händer som dessutom kan skjutas ut med kättingar. Han har en kvinnlig röst, typ sådana du kan höra från backande bilar, de som säger "Varning! Backade fordon!" (måste vara en brittisk grej, reds anm.). Det är ganska roligt, samtidigt som det är skräckinjagande. Senare i spelet kommer du att möta mer utvecklade mechs som är snabba, smidiga och ser ut mer som djur.

Hur relationen mellan Trip och Monkey?

- Trip kommer från ett samhälle av personer som plundrar teknologi för att skydda sin by. Kanske kan de vara fröet till en ny civilisation? Hon är välutbildad och envis, övertygad om att en person värde mäts I hur den kan hjälpa andra. Monkey är motsatsen. Han bor ensam i vildmarken och överlever tack vare sina instinkter. Han har sett samhällen bli attackerade av slavskepp som rövar bort människor västerut, för att aldrig synas till igen. Han undviker människor för att de sinkar honom eller drar till sig robotarnas uppmärksamhet.

- När de möts är de varandras fysiska, mentala och filosofiska motsats. De har varken rätt eller fel, de är bara olika. Storyn vilar på spänningen mellan deras två världsbilder och hur de överkommer den under deras resa tillsammans.

Ser du några stora svårigheter i utvecklandet av spelet?

- Nej, det är en ganska enkel utveckling i jämförelse med Heavenly Sword. Vi har inte behövt bygga någon teknologi från grunden eller växa från ett litet gäng till ett gigantiskt. Vi har skapat ett coolt, stilrent actionspel som har en unik känsla och en del utmanande gameplay. Jag är hyfsat säker på att vi kommer att lyckas med de mål vi satt upp för oss själva.

- Vi har skapat ett spel vi själva skulle vilja spela och jag tror att det märks i den färdiga produkten.

Om Ninja Theorys säkerhet belönar sig får vi se i slutet av året, håll utkik efter Enslaved lagom till julhandeln.

Skicka en rättelse