Blizzards dynamiska duo besökte Stockholm häromdagen, för FZ berättar de hur den nya World of Warcraft-expansionen blev till.

I samband med #World of Warcraft: Cataclysm-releasen i tisdags fick jag träffa #Blizzard-veteranerna Rob Foote, senior game producer, och hans sidekick Ed Hanes, level designer. Vi hade en pratstund på en knapp halvtimme och snackade så mycket vi hann om hur det är att göra en expansion till världens största rollspel.

Rob Foote (vänster) och Ed Hanes på Stockholmsbesök.

Först av allt undrar jag vad du, Rob, egentligen gör på dagarna?

Rob: Jag funkar som projektledare med ansvar för artwork. Det handlar om att sköta långtidsscheman och se till så att vi skeppar i tid. Så jag pratar med designers och försöker få ihop en lista på vilken grafik vi behöver göra till spelet och schemalägga det. Vi har över 50 artister i teamet, och jag försöker se till så att alla har något att göra, och att de jobbar på rätt saker i rätt ordning. Och lite andra saker som inte är lika häftiga.

Med "art" menar du allt som handlar om pixlar på skärmen?

Rob: Ja, för det mesta. Det inkluderar modeller, texturer, animationer. Vi gör mycket ”technical art”, nya specialeffekter och partikeleffkter. Och det blir mer och mer komplicerat, som de nya karaktärerna, i senaste patchen lade vi till ett bälte. Det verkar enkelt, men det är faktiskt ganska avancerat att optimera så att det ser bra ut för alla spelare.

Ett korståg i brand?

Men WoW har ändå en 7-8 år gammal grafikmotor. Hur får man in nya saker i den utan att allt går i bitar?

Rob: Vi har några extremt begåvade ingenjörer i teamet. Och även om kodbasen är gammal så fortsätter vi att utveckla den hela tiden. Vi jobbar med några av motorprogrammerarna, och de är också spelare, så de har idéer om saker som att pusha vattnet så det blir lite snyggare. Och phasing, ett jättebra exempel som inte fanns när spelet kom ut. Nu kan du gå igenom en gigantisk miljö som förändras under tiden. Det kan vara allt från förändringar i hela omgivningen till pyttesmå detaljer. Jag tror att vi för varje expansion vidgar gränserna för vad vi kan få in i spelet.

På tal om förändringar så började ni förändra världen gradvis i någon månad innan expansionen släpptes...

Rob: Vi har ett bra team som jobbar på sådant. Vi ville inte chocka spelarna med en totalt ny upplevelse. Jag tror att det också hjälper till att bygga upp förväntningarna inför expansionen. Även om du inte kan levla upp än så har förändringen börjat ske, det är ett bra sätt att göra folk nyfikna. Min fru ringde mig på jobbet så fort patchen kom ut och frågade hur hon skulle ta sig till Hyjal, men jag tvingades svara att det inte går än, och säga åt henne att utforska resten av världen så länge.

Föregående Nästa
"Min fru ringde mig på jobbet så fort patchen kom ut och frågade hur hon skulle ta sig till Hyjal, men jag tvingades svara att det inte går än, och säga åt henne att utforska resten av världen så länge." Hahaha. Tror knappast att man är så okunnig om... 13/12 [quote=Brandter] Stalker och Recettear. Det finns innovation hos spelutvecklare, tro det eller ej. 11/12 [quote=Brandter] Sant! visst är det förjävligt. men ändå köper vi det. därför flyr varje recensent upp i sitt hyllar torn när något som Minecraft dyker upp. 11/12 Jag kommer ihåg en blå post på de amerikanska forumen där dom va tvärsäkra på att det aldrig skulle gå göra om Azeroth med tanke på att det var för mycket jobb. Så där la man dom tankarna om flygning åt sidan, trodde tom att flygningsryktet var osant... 11/12 Jag trodde att folk själva kunde välja om de vill spela WoW eller inte, men när jag ser nyhetskommentarerna på WoW-artiklar här på FZ börjar jag undra om så är fallet. 11/12 Precis som att alla nya FPS bara är samma spring från A till B och döda allt i din väg. Alla RPG:n är skapa hjälte och samla XP för att döda större fiender. 11/12 Intressant läsning, men rubriken "Så föddes Cataclysm" var verkligen missvisande. Jag förväntade mig att få läsa om hur idéerna till att göra om världen uppstod, var det storydrivet, eller var det en vilja att förbättra det ursprungliga spelet tex? 10/12 Det nya mijöerna de har skapat i världen är helt undebart vackra ibland när man flyger runt dit man nu ska. Tycker att de lyckades bra med att föra in flying. Trodde inte att jag skulle kunna bli slagen häpen av wow grafik i dagens ålder men vissa av... 10/12 Varför denna besatthet av flygande? För mig var införandet av detta och bieffekterna av det en stor bidragande del till att jag slutade. Hade det låtit bli att införa detta i Azeroth nu i nya expansionen så hade jag med glädje givit WoW en ny chans. Men... 10/12 Visst är det! Speciellt bakom allt säljsnack då det är samma gamla spel. http://fanboys-online.com/comics/20101204.jpg 10/12
Skicka en rättelse