Är det någon som minns Crackdown 2? Ruffian Games, som stod bakom det, skalar nu ner sin design med en dimension, men med action som räcker för många fler.

Tänk dig ett 21:a århundrade där gigantiska megaföretag äger hela världen, och helt har ersatt regeringar och myndigheter. De kämpar om världsherravälde, men har på ytan kommit överens om att inte föra öppet krig mot varandra, så istället försiggår diskret diskret maktkamp bakom kulisserna. Det är här du kommer in. Som chef för ett av många legosoldatföretag rekryterar du hårda män och kvinnor som utför uppdrag för att sabba för konkurrenterna och göra din uppdragsgivare rikare.

Sniperlaser - jättedödlig sen gammalt.

Rent praktiskt springer du omkring på vad som först ser ut att vara rena plattformsbanor, med lågmält dystopisk grafik och feta vapeneffekter. Men finessen är att denna 2D-shooter egentligen är en 3D-shooter. Jo, jag vet, #Ruffian Games har lite svårt att förklara tanken de också. Grundidén är att du rör dig på ett tvådimensionellt plan i förgrunden, medan alla fiender spawnar från dörrar och liknande i bakgrunden. De försöker sedan både skjuta dig och ta sig fram till förgrunden, där de kan flankera dig och göra eventuella skydd värdelösa genom att helt enkelt skjuta förbi dem. Du kan hindra detta genom att zooma inåt i 3D-vyn och skjuta dem först.

Det här är egentligen enklare att se, eller prova, än att förklara (se trailern nedan, reds anm.). När jag får se en speldemo fattar jag direkt konceptet, som känns tämligen unikt i modern tid även om jag minns något gammalt Amiga- eller C64-spel som använde samma idé. Kombinerat med en modern, mjukt flödande grafikmotor och en progression i flera nivåer så verkar det här dock resultera i ett riktigt maffigt bygge.

Du rekryterar dina agenter som helt, eller ganska gröna. Därefter köper du "asset packs" som kan innehålla olika vapen och prylar att utrusta dem med. Bara samlaraspekten i de olika vapnen lär kunna hålla mitt intresse uppe en bra stund. Sedan utvecklar du dessutom dina agenter längs färdighetsträd som innehåller bisarrt många och varierade förmågor, om än inte riktigt lika många som det monster till flödesschema Ruffian visar upp när de snackar om det här.

Där, bland alla rök- och partikeleffekter, gömmer sig ett lovande actionspel.

Tanken är förstås att du ska bygga upp en egen grupp operatörer, ta hand om och uppgradera dem så att de knepigaste uppdrag blir rena barnleken, ensam eller med upp till tre andra spelare samtidigt, uppgradera ditt företag och tjäna pengar så att du kan uppgradera ännu mer. Så snurrar hamsterhjulet vidare. Om det funkar hänger förstås på hur kul Hollowpoint är att spela, och det kan jag inte svara på eftersom jag inte fick ta i det vid demotillfället. Men att Ruffian tänker på framtiden är det ingen tvekan om, så jag tillåter mig att vara försiktigt optimistisk.

Skicka en rättelse