Pegi 18-motiveringen

När Olin smyger förbi en sovande fiende i en hängmatta visas en typisk interaktionsuppmaning på skärmen (tryck på X) varpå han kör in kniven i halsen. Eggen skär upp ett två decimeter brett sår och en röd fontän sticker till väders. Trots att det bara är polygoner och texturer reagerade de flesta i rummet på det intima våldet. Efter visningen ställs frågan många sugit på en stund: med tanke på tidigare omtalade flygplatsscener och taliban-multiplayer, hur kommer det sig att vi nästan kan förvänta oss kontroversiellt innehåll i dagens krigsspel?

Josh Olin

- Att vara kontroversiella är inte en del av av våra kreativa process. Vår målsättning är att skapa en så intensiv spelupplevelse som möjligt och vi lägger varken till eller tar bort något bara för att stöta, eller inte stöta oss, med någon. I det här fallet motiverades det genom att soldaterna inte kunde lämna någon levande bakom sig om de skulle bli tvungna att retirera.

Vad händer då om du skulle misslyckas med smygandet?

- På vissa uppdrag har möjlighet att välja om du vill använda vapen eller list, svarar Josh. Just i det här fallet blir det inte game over på en gång men skulle larmet gå blir det väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att ta dig vidare.

Fiender anfaller i oändlighet till jag dör?

- Precis.

Fördröjt game over alltså?

- Ja, det kan man nog säga.

Genom att springa medan du skjuter ökar du eldgivningshastigheten

Efter lite pangpang i byn krälar vi i Vietcong-tunnlar där kamraten framför möter samma öde som de tidigare sjusovarna. Reznov, känd från #World at War och för att hans röst görs av Gary Oldman, frammanar sina allra bästa ryss-rasp när han kommenterar det med repliken "everbody dies". Därefter blev det mer ryskt, tack vare lite våldsam övertalning får vi "låna" en attackhelikopter av typen Hind, den som skymtades redan i premiärtrailern. Det spekulerades länge i huruvida det var en rälsupplevelse där du bara styr den grova bestyckningen men du har full kontroll över den tio ton tunga plåtfågeln.

Flaff, flaff, flaff, pang, boom, krasch!

Trots att Olin säkert spelat igenom passagen fler gånger än han kan komma ihåg under de senaste veckornas pressturné anar jag ett uns av njutning när han flyger fram över floddeltat och sprider död omkring sig. Snyggt röda explosioner sliter sönder hyddor och kulsprutan plöjer igenom rader av fiender. Det blir lite av en revansch för hur presentationen inleddes och det där med att smyga, och framförallt "Studera och Observera", har fått en ny innebörd. Jag gillar den, och jag gillar det jag hittills har sett av Black Ops.

Spelet släpps den 9 november och pc-anhängare kan se fram emot dedikerade servrar för multiplayer, något vi kommer att veta mer om den 1 september då ett "stort avslöjande" väntas. Vi hoppas på zombies, som alltid. Não!